Tulevaisuus

Oppimispelien eri muodot murtautuvat entistä enemmän mobiililaitteisiin tulevaisuudessa. Merkkejä on jo olemassa, että kansalliset ja kansainväliset peliyhtiöt tulevat mukaan opetus- ja oppimissisältöjen tuottamiseen. Pelitaloissa on asiantuntemusta ja kokemusta siitä, kuinka pelaaja/oppija saadaan viihtymään mobiillaitteensa parissa. Valjastamalla mobiiliteknologia tarkoituksenmukaisesti opetuskäyttöön ihmisillä on mahdollisuus käyttää bussimatkansa tai odotteluaikansa mielekkääseen oppispeliin.

Tunnettuja edutainmentin tuottajia on esimerkiksi Nintendo, jonka DS- 3DS ja WiiU-konsoleille on tuotettu lukuisia oppimista tukevia pelejä mm. kirjoittamiseen, lukemaan oppimiseen, matematiikkaan, kuvataiteisiin, musiikkiin ja liikuntaan. Suosittuja konsoleilla pelattavia pelejä ovat myös havaintokykyä, muistia ja loogista ajattelua kehittävät pelit. Microsoftin Xbox-pelikonsolille kehittämä Kinect-järjestelmä mahdollistaa koko kehon käyttämisen peliohjaimena. Liikkeentunnistus avaa uusia mahdollisuuksia pelien käyttöön opetuksessa. Liikkeentunnistuksen mahdollisuuksia tutkitaan Suomessa parhaillaan myös ikäihmisten kuntoutuksessa.

Myös tietokoneisiin kytkettävä liikkeentunnistusteknologia kehittyy vauhdilla. Yhtenä esimerkkinä Leap Motion. Teknologia mahdollistaa tietokoneella pelattavien, hiirellä ohjattavien oppimispelien pelaamisen koko kehoa hyödyntäen.

Markkinoilla on myös aivojen sähköisiä signaaleja tunnistavia laitteita, jotka mahdollistavat liikuteltavan hahmon ohjaamista ajatuksen voimalla. Laite tunnistaa myös käyttäjänsä ilmeet ja tunnetilat. Teknologia yhdistettynä liikkeentunnistukseen tuo kehittyessään uuden ulottuvuuden vaikkapa 3d-simulaatioihin ja virtuaalimaailmoihin, joista tällä hetkellä elekieli ja ilmeet helposti ilmaistavina puuttuvat.