Oppimisprosessin suunnittelu

Oppimisprosessi tulee suunnitella virtuaalimaailmaan huolella. Pohdittavia kysymyksiä ovat mm.:

  • Mitä lisäarvoa virtuaalimaailma tuo opittavaan asiaan? (motivaatio, vuorovaikutus, havainnollisuus, autenttisuus, kustannussäästöt, turvallisuus...)
  • Mitä haluan oppijoiden oppivan?
  • Mitkä toiminnalliset prosessit tukevat tavoitteeseen pääsyä?
  • Kuinka ohjaan oppimistilanteen aikana?
  • Mitä vuorovaikutuskanavia käytetään?
  • Mitä työkaluja tarvitsen opettajana?
  • Mitä työkaluja oppijat tarvitsevat?
  • Kuinka tehtäviä suoritetaan ja missä?
  • Kuinka tehtävät palautetaan?
  • Kuinka uusi osaaminen osoitetaan?
  • Kuka arvioi?
  • Mitä haasteita oppijat saattavat kohdata tilanteen aikana?
  • Kuinka haasteet ratkaistaan?
  • Kuinka oppimistilanne kootaan yhteen päätteeksi?

Käytännön kokemusten mukaan hyvä oppimiskokemus muodostuu virtuaalimaailmassa alla olevan mukaista toimintaa tarkoituksenmukaisesti yhdistelemällä oppimisen tavoitteet huomioiden.

  • Minä: Avatar-hahmon muokkaaminen
  • Tutkiminen: Liikkuminen ympäristössä
  • Viestintä: Informaation jakaminen muiden kanssa
  • Navigointi: 3D-sisältöön tutustuminen
  • Vuorovaikutus: 3D-objektien käyttö
  • Luominen/tekeminen: Projektin/tehtävän suunnittelu ja toteutus
  • Jakaminen: Tuotosten jakaminen/palauttaminen ohjaajalle
  • Arviointi: Projektin onnistumisen arviointi
  • Palaute: Etenemisestä ja työskentelystä saatu palaute