Tervetuloa eTwinningin suomenkielisille sivuille!

Mäntylä-Snellman -päiväkodin lapset tutustuivat virolaiseen ja latvialaiseen kulttuuriin tuttua satua hyödyntämällä

Mäntylä-Snellman -päiväkodissa Oulussa työskentelevä varhaiserityisopettaja Anu Hamari kertoo ensimmäisestä eTwinning-projektistaan Goldilocks and three bears. Projekti sai alkunsa esikouluopettajille suunnatussa eTwinning-seminaarissa ′International seminar for pre-school teachers′ Pärnussa, Virossa. Vuosittain järjestetään noin kymmenen erilaista eTwinning-työpajaa ja -seminaaria ympäri Eurooppaa joihin rekisteröityneen eTwinning-käyttäjän on mahdollista päästä mukaan vapaamuotoisella hakemuksella. Lue lisää työpajoista ja kontaktiseminaareista.

Goldilocks and three bears -projektissa eri maiden lapset työskentelivät saman tarinan parissa käyttäen monenlaisia eri työtapoja, kuten lukemista, piirtämistä, näyttelemistä ja videoklippien kuvaamista. Yhteistyön tarkoituksena oli osoittaa lapsille, että sadut ovat samanlaisia eri maissa. Mäntylä-Snellman päiväkodin lisäksi tarinaa työstivät useampi päiväkoti sekä Virosta (Paikuse lasteaed Mesimumm ja Rakvere Rohuaia Lasteaed) että Latviasta (Cēsu pilsētas 5.pirmsskolas izglītības iestāde ja Rīgas 169. pirmsskolas izglītības iestāde). Prosessin lopussa töiden tuotokset esiteltiin kumppanimaille erilaisten web-työkalujen avulla. Tässä kysymykset Anu Hamarille:

Projektissanne käsiteltiin kansansatua “Kultakutri ja kolme karhua”. Mistä syntyi idea juuri tähän projektiin ja miksi ylipäätään tunsit tarvitsevasi kansainvälistä yhteistyötä?

Idea syntyi eTwinning -seminaarissa Pärnussa syksyllä 2014. Innostuin lähtemään seminaariin, jotta saisin kokemusta kansainvälisestä yhteistyöstä. Projektin tavoitteena oli tarkastella ”Kultakutri ja kolme karhua”-satua monipuolisesti ja näyttää lapsille, että satu on sama useassa maassa. Lapset olivat innolla mukana heti alusta. Koska olen varhaiserityisopettaja, mukana oli myös erityisen tuen tarpeen lapsia.

Oliko yksimielisyyden löytäminen helppoa vai vaikeaa ulkomaisten kumppaniopettajien kanssa?

Suunnittelimme projektia pitkän viikonlopun Pärnussa. Kun suunnitelman runko oli valmiina, sen loppuun hiominen oli helppoa – yksimielisyys löytyi. Kommunikoinnissa käytimme eTwinning-portaalia ja Facebookia – meillä on siellä suljettu ryhmä. Lapset eivät olleet tässä vaiheessa mukana suunnittelussa.

Etenikö projekti niin kuin olitte suunnitelleet? Kerro lyhyesti projektinne eri vaiheista.

Projekti alkoi syyskuussa 2014 Pärnussa ja toteutus tammikuussa 2015 – loppuun saatettuna toukokuussa 2015. Sovin oman esikoulun kanssa ajat, milloin lasten kanssa suunnittelemme ja toteutamme projektin. Minulla projektiin toi haastetta se, että olin opintovapaalla helmi-maaliskuun, jolloin olisin ollut Skype- yhteydessä kumppaneihin. Katsoimme eTwinningiin (Twinspace-alustalle) ladattuja kuvia.

Satu toteutettiin lopussa lasten esittämänä näytelmänä. Miten lapset konkreettisesti työskentelivät projektin aikana?

Me teimme elokuvan – elokuva on vielä lataamatta eTwinningiin (Twinspace-alustalle). Aluksi luimme satua useammasta kirjasta, lapset itsenäisesti ja yhdessä minun kanssani. Piirsimme ja teimme elokuvan kohtaus klipit. Aineisto on vielä siis lähettämättä – lopussa tuli kiire, koska esikoululaiset jäivät lomalle toukokuun lopussa (kiire johtui aiemmin mainitsemastani opintovapaasta). Lapset kuvasivat, näyttelivät, puvustivat ja lavastivat koko elokuvan, minä toimin apulaisena.

Muita oivalluksia eTwinningiin liittyen? Entä onko sinulla jo tiedossa uusia projektisuunnitelmia?

Oivaltavaa oli huomata, kuinka hyvin lapset lähtivät mukaan projektiin ja kuinka innoissaan he siitä olivat. Valmis olisin uusiin projekteihin – kunhan nyt ensin kesä lomaillaan.

Mäntylä-Snellman -päiväkodissa Oulussa työskentelevä varhaiserityisopettaja Anu Hamari kertoo ensimmäisestä eTwinning-projektistaan. Goldilocks and three bears -projektissa eri maiden lapset työskentelivät saman tarinan parissa käyttäen monenlaisia eri työtapoja, kuten lukemista, piirtämistä, näyttelemistä ja videoklippien kuvaamista. Yhteistyön tarkoituksena oli osoittaa lapsille, että sadut ovat samanlaisia eri maissa.

© Opetushallitus | etunimi.sukunimi@oph.fi | Tulosta
31.05.2017