Tervetuloa eTwinningin suomenkielisille sivuille!

Musiikkia metsästä: Päiväkotiyhteistyö Suomen, Viron ja Latvian välillä

Paula Pohjalainen Taskilan päiväkodista Oulusta kertoo ensimmäisestä eTwinning -projektistaan Ecomusic, missä lapset eri maista tekivät itse soittimia päiväkodin läheisyydestä keräämistään luonnonmateriaaleista. Projekti osoittaa, miten lähiluonto on valjastettavissa opetuskäyttöön ja miten ympäristökasvatuksesta voi tehdä luovaa. eTwinningin avulla lapsien ja päiväkodin henkilökunnan oli mahdollista jakaa kokemuksiaan myös Suomen rajojen yli. Itse tehdyillä soittimilla harjoiteltiin lauluja ja esitettiin lopuksi konsertti - Taskilan päiväkodin lisäksi mukana oli kaksi päiväkotia Virosta (Tallinna Lasteaed Pääsusilm ja Rakvere Rohuaia Lasteaed) ja yksi päiväkoti Latviasta (Kokneses novada PII "Gundega").

Ecomusic-projekti yhdisti päiväkoteja koko syksyn 2014 ajan ja se tarjosi sekä lapsille että päiväkodin henkilökunnalle unohtumattoman kokemuksen. Opetushallituksen eTwinning-tiimi esitti viisi kysymystä Paula Pohjalaiselle:

Miten päädyit käyttämään kansainväliseen yhteistyöhön juuri eTwinningiä?

Johtaja kertoi projektista ja innostuin heti asiasta. Olemme molemmat kiinnostuneita kansainvälisistä projekteista. Koska osallistuminen oli minulle ensimmäinen kerta, niin halusin saada tietoa ja kokemuksia projekteista. Lapset olivat myös innostuneita ja teimme syksyn ajan teemaan liittyviä juttuja. Projekti huipentui joulujuhliin.

Mistä saitte idean yhdistää ympäristökasvatuksen ja musiikin toisiinsa ja miten suunnittelutyö ulkomaisten kumppaniopettajienne kanssa eteni?

Ympäristökasvatuksen ja musiikin yhdistäminen onnistui hyvin. Koska päiväkotimme on luonnon läheisyydessä, niin meidän oli helppo tehdä retkiä luontoon ja kerätä projektiin liittyvää materiaalia. Lapset saivat itse kehitellä luonnonmateriaaleista soittimia. Yhdessä suunnittelimme laulut ja harjoittelimme syksyn ajan joulujuhlaesitystä.

Kuinka pitkä projekti oli kyseessä ja miten onnistuitte integroimaan eTwinning-aktiviteetit päiväkodin tai esikoulun normaaliin ohjelmaan?

Projekti kesti noin 4-5 kuukautta. Onnistuimme integroimaan aiheen hyvin päiväkodin ja esiopetuksen ohjelmaan (me olemme myös vihreä – lippu päiväkoti). Hiukan aikapulasta kärsimme.

Mitä lapset konkreettisesti tekivät projektin aikana?

Teimme soittimia luonnonmateriaaleista sekä kierrätysmateriaaleista. Lapset keräsivät materiaalin, askartelivat ja suunnittelivat soittimet itse. Aikuiset hoitivat dokumentoinnin. Meillä ei ole mahdollisuutta lapsilla käyttää tietokonetta, jossa olisi internetyhteys, eikä meillä ole Skypeä. Kuvien katselu hoitui Facebookin kautta; näytin kuvia lapsille.

Muita ajatuksia eTwinningiin liittyen?

Kokemus oli todella unohtumaton ja ainutlaatuinen. Prosessi oli mieleinen henkilökunnalle ja he innostuivat heti aiheesta. Harmittaa, kun en osannut käyttää eTwinnig-portaalia, mutta onneksi saimme pidettyä yhteyttä Facebookin kautta.

Paula Pohjalainen Taskilan päiväkodista Oulusta kertoo ensimmäisestä eTwinning-projektistaan Ecomusic, missä lapset eri maista tekivät itse soittimia päiväkodin läheisyydestä keräämistään luonnonmateriaaleista. Projekti osoittaa, miten lähiluonto on valjastettavissa opetuskäyttöön ja miten ympäristökasvatuksesta voi tehdä luovaa.

© Opetushallitus | etunimi.sukunimi@oph.fi | Tulosta
27.06.2017