Ideoita eri oppiaineisiin

Merkkivuodet 2008–2009  –  200 vuotta Suomen sodasta ja autonomisen Suomen synnystä   

Ideoita eri aineiden opettajille merkkivuoden toteuttamiseen omassa koulussaan.

  • Kirjoituskilpailu (yhteistyössä paikallislehden kanssa)
    • Aiheita:
      • Muistoja Suomen sodasta
      • Säätymme edustajana Porvoon valtiopäivillä
      • Suomi Aleksanteri I:n silmin nähtynä
      • Ruotsin kuningas Kustaa IV Aadolfin kadonnut päiväkirja
      • Olemmeko nyt venäläisiä?
      • Mitä surua on ollut Venäjään liittymisestä?
      • Olisiko Suomi itsenäistynyt ilman Suomen sotaa 1808–1809?
      • Millainen Suomi olisi nyt, jos se ei olisi itsenäistynyt?
      • Sotilaan tarina
      • Oliko Viaporin antautuminen siunaus vai kirous?
  • Tanssiaiset
  • Kulttuurit kohtaavat -juhla: suomalaisuus, ruotsalaisuus ja venäläisyys
  • Juhlajumalanpalvelus
  • Juhlapäivälliset (ruotsalaisia, suomalaisia ja venäläisiä herkkuja)
  • Näytelmä
  • Video/ elokuva (Hovimäki)
  • Koulun lehti vuosilta 1808–1809
  • Retket (Porvoo, Suomen sodan taistelupaikat, Suomenlinna, Kansallismuseon näyttely, lokakuusta 2008 huhtikuuhun 2009)
  • Omalla paikkakunnalla olevat Suomen sotaan liittyvät tapahtumat
  • Sodan ja Rauhan tie Opastuskeskukset Oravaisissa ja Ruonassa (Kuortane)
    • Esitetilaukset: matkailu(at)epmatkailu.fi 

Muu näkyvyys:

  • Oppilaskunnan toiminta
  • Ylioppilasjuhlan puhe
  • Peruskoulun päättäjäispuhe
  • Olennaisen tallentaminen myös vuosikertomukseen.

Teatteriesitys

Teatteri Taiminen kiertuenäytelmä yläasteikäisille ja lukiolaisille lähtee liikkeelle Suomen sodan kaksisataavuotismuistelusta päämääränään nykyaika.
Lisätietoja kiertueesta.

Eri oppiaineet

  • Kotitalous;  venäläinen, ruotsalainen ja suomalainen ruokakulttuuri
  • Kielet; ranska, venäjä, ruotsi, suomi
  • Historia; laadi päivän lööppi - sarjakuvakilpailu  - ristikko
  • Uskonto; ortodoksinen kirkko, kirkkovierailu
  • Äidinkieli; Runeberg, Lönnrot, Snellman, Topelius
  • Kuvataide; kuvia Suomesta -näyttely, [SISÄINEN LINKKI: Kohtaamisia-kuvataidekilpailu -> http://www.edu.fi/page.asp?path=498,24009,24538,86173,88293]
  • Musiikki: [SISÄINEN LINKKI: Laulusta voimaa! -> http://www.edu.fi/page.asp?path=498,24009,24538,86173,88574] – Suomalaisen laulun viikko
  • Yrittäjyyskasvatus; NY-projekti (vaatetus, ruoka), matkailuala, palveluala, elämys/pelit

Yhteistyötahot

  • Oman kunnan historian opettajat, paikalliskerho, muut koulut, päiväkodit, vanhainkodit
  • Seurakunta
  • Museot ja muut kulttuurilaitokset; kunnan kulttuuritoimi
  • Paikallislehti
  • Varuskunnat
  • Järjestöt ja organisaatiot
  • Kyläseurat, paikalliset kotiseutuyhdistykset
  • Matkailukeskus, Sodan ja rauhan tie
  • Paikallinen yrittäjäjärjestö

Ajoitus ja resurssit

  • Huom! Koulusi työsuunnitelman rooli
  • Sijoittelu ja käytettävissä oleva aika
  • Aihekokonaisuus Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys
  • Perusopetuksen historian 7. luokan kurssin alku
  • Lukion HI4 -kurssin alku (2. vuosi)

Suomen sotaan perehtyminen lukion opiskelijan näkökulmasta

  • Yo- koe
  • Kurssikoe
  • Välikertaus
    • osaavatko opiskelijat soveltaa oppimiaan yksinkertaista kuviota?
    • Esim.
      Tilsit ja hyökkäämättömyyssopimus 23.8.1939
      Suuruuden ekonomia, edut ja haitat, opetus ja tulkinnat sekä merkitys
      EU – Automonia (=osa suurta talousaluetta) - Kalmarin unioini
      Pohdi Suomen autonomista asemaa osana Venäjää Venäjän keisareiden, Aleksanteri I sekä Nikolai II, näkökulmista
Jari Pönni ja Jouko Peltonen