Keskiviikko: Hyvän tavan teknologiaa

Kirjailija Kirsti Mannisen ja luokanopettaja Laura Mannisen kirjoittama päivänavaussikermä etenee esi- ja alakoululaisia kiinnostavana jatkosatuna, jonka hahmot ovat lintuja. Maanantain kertomuksessa paneuduttiin perinteisiin ja niihin liittyviin hyviin käytöstapoihin, jota jatkettiin tiistaina kiitos ja anteeksi -teemalla. Keskiviikkona linnut pohtivat oikeanlaista teknologian käyttöä. Torstaina teema jatkuu yhteiselolla ja yhteisen elämän pelisäännöillä.

Kertomus

Vihdoin koitti se ihana ilta, jolloin itse Robin Punarinta saapui Lintumetsään pitämään konserttia. Jo hyvissä ajoin olivat Kelpo Kottarainen, Säntti-pääsky, Äksy-närhi ja pöllö Mores saapuneet kuusikkoon. He olivat löytäneet itselleen mainiot paikat suuren kuusen yläoksalta, josta näki suoraan korkeimman kuusen latvaan, jonne Robin Punarinta lennähtäisi laulamaan. Joka oksalla istui rivissä kaiken maailman lintuja varpusista variksiin ja hippiäisistä harakoihin. Pienet räkättirastaan poikaset, jotka olivat asettuneet ylimmälle oksalle aivan eturiviin, olivat niin innoissaan, että olivat vähällä pudota puusta.

Kun aurinko oli lopulta painunut metsän taakse ja pilvet hohtivat ruusunpunaisina, lennähti korkeimman kuusen latvaan se kiiltäväsulkainen korppi, joka oli konsertin järjestänyt ja ilmoitti kuuluvasti raakkuen, että kaikki käpyluurit ja muut laitteet oli suljettava, sillä konsertin kuvaaminen ja äänittäminen oli ehdottomasti kielletty. Hetken kävi kuusikossa kova kuhina. Vihdoin Robin Punarinta lennähti kuusenlatvaan ja kaikki puhkesivat valtaviin suosionosoituksiin. "Hyvää iltaa, Lintumetsä!" Robin visersi. "Onko teillä hyvä fiilis?"

"Jeeeeeeeeeee!" sirkuttivat ja raakkuivat ja säksättivät kaikki. Juuri kun yleisö hiljeni ja Robinin kurkusta kajahti ilmoille ensimmäinen sävel, kuului jostakin läpitunkeva pirinä. PRRRRRRR, PRRRRRR, PRRRRR! Kaikki kääntyivät katsomaan Äksyä, joka kaivoi siipensä alta kävyn ja vastasi siihen kovalla äänellä: "Moi! Et ikinä arvaa missä olen! Robin Punarinnan keikalla! Joo, joo, ihan totta! Kuuntele vaikka!"

Vasta silloin Äksy-närhi huomasi, että kaikki tuijottivat häntä. "Pane se typerä käpy pois!" Säntti-pääsky kivahti ja tönäisi Äksyä niin että tämä oli pudota oksalta. "Okei, soitan sulle kohta", Äksy sanoi ja sulki käpyluurinsa.

Niin pääsi Robin Punarinta vihdoin ääneen ja laulaa luritti niin upeasti, että Kelpo Kottarainen ja Säntti-pääskykin keinuivat tahdissa silmät kiinni. Vaan kesken kaiken alkoi Äksyn käpy piipata. PIIP... PIIP PIIP... PIIP PIIP PIIP. Mitä ihmettä?

Voi hyvänen aika tuota Äksyä! Nyt se oli näpyttelemään tekstiviestiä jollekin. Ei auttanut vaikka toiset kuinka yrittivät hyssyttää sitä hiljaiseksi. Kaiken kukkuraksi Äksy-närhi lehahti äkkiä käpy nokassa siivilleen niin etteivät muut linnut nähneet sen takaa mitään. Silloin suuttui pöllö Mores ja nykäisi närhen pyrstösulista takaisin oksalle. "Käpy tänne ja heti!"

se ärähti, otti Äksy-närhen käpyluurin ja työnsi sen oman siipensä alle.

Kun kosertti vihdoin oli päättynyt ja Robin Punarinta oli luritellut viimeisen laulunsa, heittänyt lentosuukkoja ja lehahtanut tiehensä, Äksy-närhi kysyi, eikö pöllö Mores nyt voisi lopultakin antaa käpyluuria takaisin. "En, ennenkuin olet ymmärtänyt, missä teit virheen", pöllö Mores sanoi ankarasti. "Saanko minä sanoa?" Säntti-pääsky kysyi kärkkäästi, mutta silloin sanoi Kelpo Kottarainen, että Äksyn piti itse ymmärtää, mikä oli ollut huonoa käytöstä.

"No okei", Äksy-närhi mutisi, sillä se ymmärsi, ettei muuten saisi ikinä käpyluuriaan takaisin. "Kai se käpy olisi pitänyt sulkea jo silloin, kun korppi käski." "Okein", vastasi pöllö Mores ja selitti, että käpyluuri piti sulkea aina kun oltiin koulussa tai konsertissa tai jossakin sellaisessa paikassa, jossa ei saanut häiritä toisia. "Tekstarienkin lähettäminen häiritsee", lisäsi Säntti-pääsky. "Eikä missään nimessä saa ruveta ottamaan käpykuvia, jos se on kielletty!" Samassa pärähti pääskysen oma käpy soimaan. "Anteeksi", se mutisi ja lehahti viereiseen puuhun. "Saat anteeksi!" Äksy huusi ja muita rupesi naurattamaan. Kukahan oli unohtanut sulkea oman käpyluurinsa konsertin ajaksi?

Tehtäviä luokassa tai ryhmissä

  1. Harjoitellaan puheluetikettiä pareittain - toinen soittaa ja sanoo nimensä, toinen vastaa ja sanoo myös nimensä; mitä sanotaan, jos ei voi puhua vaan pyytää soittamaan myöhemmin; mitä sanotaan, jos se, jolle soitetaan, ei ole paikalla; miten kysytään, kenelle hän voi soittaa myöhemmin.
  2. Keskustelkaa siitä, millaisissa tilanteissa puhelimen ääni häiritsee pahasti.
  3. Tehkää yhdessä sarjakuva jostakin tilanteesta, jossa ei saa vastata kännykkään.

Hyödyllisiä linkkejä aiheesta opetuksen tueksi

Tee oma tapakasvatusvideo opetuubin avulla! (Oph)
Sosiaalinen media tekee meistä kaikista sisältöjen tuottajia. Kuvan ja äänen käsittely ei ole enää mahdollista ainoastaan ammattilaiselle, vaan verkosta löytyy hyviä työkaluja kaikkien käyttöön. Ne tuovat uusia ulottuvuuuksia opetukseen. Opetuubin opastusvideoiden avulla voi ottaa helposti haltuun videon- ja äänenkäsittelyyn liittyviä ohjelmia ja palveluita.

Turvallisuutta verkkotyöskentelyyn (pdf) (MLL)
Materiaali sisältää mm. tietoa nettioikeuksista, oppituntipaketin nettiturvallisuudesta sekä oppaan nettikiusaamisen ehkäisemiseksi.

Nettipoliisi (poliisi.fi)
Nettipoliisin toimialueena on koko Suomi. Näkyvällä poliisityöllä netissä pyritään ennalta ehkäisemään rikoksia, madaltamaan kynnystä ottaa yhteyttä poliisiin ja puuttumaan akuutisti etenkin sosiaalisessa mediassa tapahtuviin rikoksiin. Nettilähipoliisin tarkoituksena on tavoittaa paikalliset ihmiset sosiaalisen median avulla. Nettipoliisin sivustolta löydät materiaalia ja ohjeita oikeanlaiseen verkkotyöskentelyyn.

Animaatio tekeminen ruokalassa käyttäytymiseen ( Hyvät käytännöt)
Tavoitteena on tehdä itse piirrosanimaatioita, pieniä tietoiskuja siitä, miten ruokalassa tulisi käyttäytyä, jotta kaikilla olisi mukavampi ruokailuhetki. Opitaan itse animaation teon lisäksi ryhmätyötaitoja, piirtämistä, suunnittelua sekä hyviä käytöstapoja. Välineinä käytetään tietokonetta ja erillistä web-kameraa/digikameraa tai kannettavaa tietokonetta, jossa on sisäänrakennettu web-kamera.

Sosiaalisen median käyttöehdot opetuksessa (edu.fi)
Tähän sivustolle on koottu tietoa, pohdintaa, lainsäädäntöä ja opastusta, joka liittyy erilaisten Internet-palveluiden ja erityisesti sosiaalisen median palveluiden opetuskäyttöön.

Lapsi sosiaalisessa mediassa (MLL)

Sormeilua - iPadin käyttö opetuksessa (pdf) (Saimaan mediakeskus)
Vinkkejä, ideoita ja tietoa iPadin hyödyntämisestä opetuksessa ja oppimisessa.

Pedagogiset toimintakulttuurit muutoksessa (pdf) (Otavan opisto)
Mitä on sosiaalinen media? Voiko sitä muka käyttää koulussa johonkin? Mitä tekemistä sillä on oppimisen kanssa? Sehän on vain ajanvietettä eikä se sovi kouluun! SOMY-koordinointihanke osoittaa, että sosiaalinen media sopii hyvin ihmisten ja koulun arkeen.

Jaa hyvä käytäntö!

Hyvät käytännöt -verkkopalvelu
Tutustu palvelussa muiden käyttäjien kehittämiin hyviin käytäntöihin tai ehdota itse uutta.

Tapakasvatus mediassa

Tapakasvatus (Scoop.it)
Tapakasvatuksen Scoop.it-sivulle on kerätty mediassa julkaistuja uutisia ja artikkeleita tapakasvatuksesta.