Perjantai: Juhlien tapatietoa

Kirjailija Kirsti Mannisen ja luokanopettaja Laura Mannisen kirjoittama päivänavaussikermä etenee esi- ja alakoululaisia kiinnostavana jatkosatuna, jonka hahmot ovat lintuja. Maanantain kertomuksessa paneuduttiin hyviin käytöstapoihin, jota jatkettiin tiistaina kiitos ja anteeksi -teemalla. Keskiviikkona linnut pohtivat oikeanlaista teknologian käyttöä, joka jatkui torstaina yhteiselon ja yhteisen elämän pelisääntöjen opettelulla. Viikko päättyy juhla- ja pöytätapojen opettelun merkeissä.

Kertomus

Tänään on se suuri päivä, jolloin Robin Punarinta on tulossa Kelpo Kottaraisen ja Lintumetsän väen vieraaksi. Nyt on kottaraispönttö koristeltu horsmankukilla ja pihlajanlehdillä ja pöytä katettu mustikoilla, vatuilla ja ahomansikoilla lihavia toukkia ja hyttysenreisiä unohtamatta.

"Mitä nuo vaahteranlehdet tuolla pöydällä tekevät?" Äksy-närhi ihmetteli, kun kaikki olivat kokoontuneet odottamaan Robinia. "Etkö muka tiedä, että ne ovat serviettejä?" Säntti-pääsky nauroi pilkallisesti. Ei, sitä ei Äksy-rukka tiennyt. Silloin Mores-pöllö selitti kärsivällisesti, että servietti tarkoitti lautasliinaa. Kun ryhdytään syömään, lautasliina pitää levittää syliin suojaamaan rintapuolen höyheniä. Ennen kuin juodaan lasista, nokka pyyhitään lautasliinaan, jottei lasin reunaan jää tuhruista jälkeä. Kun on syöty, lautasliina taitetaan sievästi lautasen viereen.

"Onko jotakin muuta, mitä pitäisi tietää?" Äksy kysyi nöyrästi, kun pöllö oli lopettanut selityksensä. "Mehän voidaan harjoitella hyviä pöytätapoja", Kelpo Kottarainen ehdotti. "Niin osaamme kaikki käyttäytyä oikein, kun Robin on täällä."

Niin tehtiinkin, sillä Äksy oli kerännyt marjoja monta tuokkosellista ja muutakin ruokaa oli yllinkyllin. Kun kaikki olivat asettuneet paikoilleen pöydän ympärille, istuttiin pöytään yhtä aikaa. Sekin kuuluu hyviin tapoihin. Äksy muisti ihan itse ottaa raitapipon päästään, mutta voivoi, nyt tuo närhiparka kurottelee pöydän yli ja kahmii nokkaansa ison kasan mustikoita!

"Senkin tohelo!" Säntti-pääsky kirahti. "Mitä nyt?" Äksy ihmetteli. "Saan kai minä mustikoita ottaa, kun olen ne itse poiminutkin!"

"Kyllä, kyllä", Mores-pöllö sanoi. "Mutta pöydässä pitää noudattaa oikeaa nokkimajärjestystä. Ensin tarjotaan ruokaa vanhimmille ja arvokkaimmille vieraille ja oma väki ja nuorimmat vieraat odottavat kiltisti vuoroaan." "Eikä ruokaa saa kurotella pöydän yli", selitti Kelpo Kottarainen. "Jos haluat jotakin pöydän toiselta puolelta, pyydä että joku ojentaa sitä sinulle."

"Ahaa", mutisi Äksy nolona. "Saisinko mustikoita?" Hetkeä myöhemmin nokkela närhi älysi jo kysyä pöllö Morekselta, tahtoiko tämä toukkia, ja tarjoili niitä sitten hänelle.

"Onpas nämä meheviä, vaikka itse sanonkin", ei pöllö voinut olla huokaamatta kesken syönnin. "Ei saa puhua ruoka suussa!" huudahti Säntti-pääsky silloin. "Se on totta", Mores myönsi nielaistuaan suupalansa. "Mutta on vielä yksi sääntö, joka sinun täytyy oppia, Säntti! Pöydässä ei nokita toisia. Syödessä pitää puhua mukavista asioista niin että kaikki saavat suunvuoron!"

Juuri silloin lehahti kottaraispöntön suuaukosta sisään itse Robin Punarinta. "Anteeksi, että tulen vähän liian aikaisin", hän visersi. "Mutta hauskaa, että olette jo pöydässä!"

Niin istutettiin Robin Punarinta kunniapaikalle Kelpo Kottaraisen viereen. "Onpas makoisia marjoja", hän kehui ja kysyi, kuka ne oli poiminut. "Se taisin olla minä", mutisi Äksy-närhi punastuen. "Entä kuka on tehnyt ne hienot koristeet, jotka olivat kottaraispöntön katolla?" Robin tahtoi tietää ja sai Säntinkin hämilleen.

Kun kaikki herkut oli syöty ja laulettukin vähän, Robin kiitti Kelpo Kottaraista ja muita lintuja hienosta juhlasta. "Hauskinta oli, että olette tehneet tämän kaiken yhdessä ja vielä ilman riitoja", hän sanoi, kun noustiin pöydästä ja laitettiin tuolit paikoilleen. Silloin alkoivat kaikki linnut tirskua. Vain pöllö Mores pysyi vakavana ja ilmoitti juhlallisesti, että oli ollut kunnia nauttia päivällistä näin hyvinkäyttäytyvässä seurassa. Entä millaisissa juhlissa te olette olleet?

Tehtäviä luokassa tai ryhmissä

  1. Keskustelkaa siitä, millaisia tapoja on ristiäisissä, rippijuhlissa, ylioppilasjuhlissa, häissä, syntymäpäivillä ja hautajaisissa.
  2. Piirtäkää tai askarrelkaa kuva katetusta pöydästä - opettaja voi alustaa sen, mihin pannaan juomalasit, mihin veitsi, haarukka ja lusikka, mihin lautasliina - kun kuvat ovat valmiita keskustellaan siitä, millä syödään mitäkin.
  3. Taitelkaa opettajan johdolla isosta paperilautasliinasta a) purje b) tasku c) riikinkukko, ohjeet (Yhteishyvä.fi)

Hyödyllisiä linkkejä aiheesta opetuksen tueksi

Hyvä tavaton -oppimateriaali ( Ruokatieto yhdistys ry)
Oppimateriaali sisältää materiaalia tapakasvatuksesta. Sivusto tarjoaa tietoa suomalaisesta sekä naapurimaidemme ruokakulttuurista ja perinteistä. Mitä on arki- ja juhlaruoka? Löydät ohjeita oikeanlaiseen kattaukseen sekä hyviin pöytätapoihin.

Käydään pöytään! (Martat)
Hyvät pöytätavat ovat jokaisen ruokailijan asia, myös arkena. Hyviä ohjeita oikeisiin pöytätapoihin, käyttäytymiseen ja oikeanlaiseen juhlavaatetukseen.

Hyvät tavat ( edu.fi)
Hyvät käytöstavat ovat tärkeä perusedellytys hyville ihmissuhteille niin opiskelussa, työssä kuin vapaa-aikanakin. Käyttäytymissäännöt ja normit on tarkoitettu helpottamaan elämää. Sivustolta löydät keskusteluvinkkejä käyttäytymisestä ja voit tehdä käyttäytymisen testin.

Koulun ruokakasvatus ja kouluruokailu ( Ruokatieto yhdistys ry)
Ruoka on kiinnostava ja herkullinen pedagoginen työkalu. Se on yhtä aikaa henkilökohtainen ja globaali asia, jota voi tarkastella lukuisista näkökulmista. Sivuston materiaalia voidaan hyödyntää luonnollisesti osana tapakasvatusta ja kouluruokailua.

10 syytä syödä kouluruokaa (Ruokatieto yhdistys ry)
Sivu sisältää 10 syytä, miksi kannattaa syödä kouluruokaa. Listan voi tulostaa keskustelun herättäjäksi tai tuumata oppilaita osallistamalla omat syyt kouluruuan nauttimiselle.

Tietopaketti kouluruokailusta kouluihin (edu.fi)
Ruokailutauko koulussa rytmittää luontevasti päivän työtä ja antaa sekä oppilaille että koulun henkilöstölle mahdollisuuden virkistäytyä. Sivustolta löydät hyödyllistä tietoa kouluruokailusta osana opetussuunnitelmaa sekä tietoa sen sosiaalisesta ja ravitsemuksellisesta merkityksestä.

Jaa hyvä käytäntö!

Hyvät käytännöt -verkkopalvelu
Tutustu palvelussa muiden käyttäjien kehittämiin hyviin käytäntöihin tai ehdota itse uutta.

Tapakasvatus mediassa

Tapakasvatus (Scoop.it)
Tapakasvatuksen Scoop.it-sivulle on kerätty mediassa julkaistuja uutisia ja artikkeleita tapakasvatuksesta.