Torstai: Yhteiselämän pelisäännöt

Kirjailija Kirsti Mannisen ja luokanopettaja Laura Mannisen kirjoittama päivänavaussikermä etenee esi- ja alakoululaisia kiinnostavana jatkosatuna, jonka hahmot ovat lintuja. Maanantain kertomuksessa paneuduttiin hyviin käytöstapoihin, jota jatkettiin tiistaina kiitos ja anteeksi -teemalla. Keskiviikkona linnut pohtivat oikeanlaista teknologian käyttöä, joka jatkuu torstaina yhteiselon ja yhteisen elämän pelisääntöjen opettelulla. Teemaviikko päättyy perjantaina tapa- ja pöytätapojen opettelun merkeissä.

Kertomus

Kun Kelpo Kottarainen, Säntti-pääsky, Äksy-närhi ja pöllö Mores olivat olleet Robin Punarinnan konsertissa, sai Kelpo Kottarainen viestin, että Robin tahtoisi tutustua Lintumetsän väkeen ja tulisi siksi perjantaina syömään Kelpo Kottaraisen luokse. Voi sitä tohinaa, mikä siitä syntyi! Kelpo itse oli innoissaan mutta kovin hermostunut ja pyysi siksi ystäviään auttamaan häntä päivällisen valmistelussa. Olihan yhdessä kaikki helpompaa, vai oliko?

Tuskin olivat toiset linnut saapuneet kottaraispöntölle, kun Säntti jo suhahteli toisten yläpuolella sinne ja tänne ja alkoi selittää: "Ei, ei, ei mitään tavallista! Robinille on tehtävä upeat juhlat! Soihtuja puiden oksille, hopealusikoita, niitä saadaan harakoilta, ei mitään tavallisia hyttysiä ja toukkia vaan jotakin oikein hyvää ja eksoottista. Ja tämä kottaraisenpönttö on aivan liian vaatimaton..."

"Niin mutta Robin tahtoi nimenomaan tulla tänne minun kotiini", Kelpo Kottarainen yritti väittää vastaan, mutta Säntti-pääsky ei kuunnellut häntä vaan ryhtyi komentelemaan toisia. "Äksy, sinä saat lentää
harakoiden luo hakemaan hopeita!" hän käski. "Ja Kelpo, käy kysymässä Kotkanpesästä, voisiko juhlat järjestää siellä!"

"Minä en lähde mihinkään!", Äksy-närhi ilmoitti ja käänsi toisille selkänsä.

"Senkin typerys!" Säntti-pääsky kivahti. "Totta kai sinä menet nyt heti ja haet samalla Ikimetsän puolelta tervaskannon pilkkeitä, että saadaan kunnon soihdut!"

"Niin mutta niistä voi tulla tulipalo", Kelpo huudahti kauhistuneena. "Enkä minä uskalla lähteä kysymään kotkalta pesää lainaksi, siellähän on vielä poikasia!"

"Älä nyt inise vaan tottele!" Säntti-pääsky kirahti ja aikoi juuri ruveta komentelemaan Mores-pöllöäkin, joka oli torkkunut kottaraispöntön katolla, kun tämä äkkiä raotti ensin toista ja sitten toista silmäänsä ja jyrähti:

"Lopeta, Säntti! Me tulimme tänne auttamaan Kelpoa, mutta sinä vain komentelet! Ei yhteistyötä tehdä tuolla lailla."

"Ei niin!" julisti Äksykin. "Ei minun tarvitse totella Sänttiä!"

"Ei tuokaan kelpaa, Äksy!" Mores käänsi terävän katseensa närheen, joka yhä murjotti puun alimmalla oksalla. "Ei se riitä, että sanot kaikkeen ei. Sinun pitää itsekin olla valmis keksimään ja tekemään jotakin toisten hyväksi. Kuunnellaanpas nyt aluksi, mitä Kelpo Kottarainen on itse suunnitellut!"

"No, minä ajattelin, että te auttaisitte minua siivoamaan kottaraispöntön oikein hienoksi ja koristelemaan sen lehdillä ja kukkasilla. Ja sitten pitäisi hankkia syötävää. Robin pitää kuulemma kovasti kaikenlaisista marjoista ja siemenistä."

"Hienoa, minä voin lähteä hakemaan niitä!" Äksy-närhi ilmoitti ja lehahti samassa siivilleen. "Tiedän yhden oikein hyvän marjapaikan!"

"Mitä jos Säntti-pääsky lentäisit etsimään kukkia ja lehtiä koristeeksi, kun sinulla on niin hyvä maku", ehdotti Kelpo Kottarainen. "Me Moreksen kanssa rupeamme siivoamaan!"

"No tuota, minä olen kyllä allerginen pölylle mutta voin hoitaa hämähäkit ja seitit", Mores-pöllö lupasi ja sulki taas silmänsä. Sen näet oli vaikea pysyä valveilla päiväsaikaan.

Mikä teistä on tärkeää, kun tehdään yhdessä jotakin?

Tehtäviä luokassa tai ryhmissä

  1. Tehkää ryhmissä suunnitelma, miten te juhlisitte Robinia jos hän tulisi teidän luokkaanne. Miten koristellaan, minkälaista ohjelmaa järjestetään,ketkä ottavat hänet vastaan ja mitä tarjotaan?
  2. Kun suunnitelma on valmis, kertokaa koko luokalle, miten se suunnitelma syntyi ja millainen työnjako teille tuli.
  3. Tehkää ryhmissä tervetuliaiskyltti niin,että kaikki osallistuvat sen tekoon.

Hyödyllisiä linkkejä aiheesta opetuksen tueksi

Pelisäännöt opettajille ja vanhemmille (pdf)
Koti ja koulu yhdessä – koko kylä kasvattaa -materiaali tarjoaa opettajille, vanhemmille ja kaikille lasten arjessa toimiville tahoille tukea yhteistyötä ohjaavien pelisääntöjen laatimiseen. Materiaalin pohjalta voi suunnitella omat yhteiset pelisäännöt opettajille ja vanhemmille.

Yhdessäolon taidot (pdf)
Materiaali sisältää käytännön harjoituksia liittyen läsnäoloon, tunnetaitoihin, itsehillintään sekä positiivisen palautteen antamiseen. Julkaisija Helsingin kaupungin opetusvirasto.

Tunnetilojen tunnistaminen (edu.fi)
Materiaali sisältää keskusteluun herättäviä teemoja erilaisista tunteista luokkatilanteessa. Tunnetaitoja oppimalla voidaan edistää hyvää vuorovaikutusta ja vähentää ihmisen sisäisiä ja ihmisten välisiä ristiriitoja.

Tasa-arvoinen varhaiskasvatus
Menetelmäopas lähestyy tasa-arvokysymyksia sukupuolten välisen tasa-arvon näkökulmasta. Tässä hankkeessa sukupuolten välinen tasa-arvo on määritelty samanlaisiksi oikeuksiksi, velvollisuuksiksi ja mahdollisuuksiksi sukupuolesta tai sukupuolen ilmaisusta riippumatta.

Kasvatetaan yhdessä, sovitaan yhdessä! (Vanhempainliitto)
Materiaali ja esimerkkejä yhteisien pelisääntöjen toteuttamisesta eri kouluissa.

Koulun arjen monikulttuurisuus (pdf)
Eväitä monikulttuurisen koulun arkeen. Sivun voi tulostaa huoneentauluksi luokkaan tai hyödyntää keskustelun virittäjänä. Julkaisija: Vanhempainliitto

Monikulttuurisuus meillä ja muualla (edu.fi)
Tehtäviä ja tausta-aineistoja kulttuurien monimuotoisuudesta.

Jaa hyvä käytäntö!

Hyvät käytännöt -verkkopalvelu
Tutustu palvelussa muiden käyttäjien kehittämiin hyviin käytäntöihin tai ehdota itse uutta.

Tapakasvatus mediassa

Tapakasvatus (Scoop.it)
Tapakasvatuksen Scoop.it-sivulle on kerätty mediassa julkaistuja uutisia ja artikkeleita tapakasvatuksesta.