Keskiviikko: Tavat ja tekniikka

Kirjailija Kirsti Mannisen ja luokanopettaja Laura Mannisen kirjoittama päivänavaussikermä etenee 3 - 6 -luokkalaisia kiinnostavana jatkoseikkailuna, jossa viitekehyksenä on matka leirikouluun. Tarinan henkilöinä ovat ryhmä kuudesluokkalaisia sekä yhden oppilaan isoäiti. Maanantaina matka kohti määränpäätä alkoi, mutta kaikki ei sujunutkaan aivan suunnitelmien mukaan ja käytöstapojakin tarvittiin. Tiistaina leirikoululaisten pöytätavat joutuivat koetukselle ja keskiviikkona heidän seikkailut jatkuvat teemalla "hyvän tavan teknologia". Torstaina leirikoululaiset huomaavat miksi yhteiselämän pelisääntöjä ja ryhmätyöskentelytaitoja on kannattanut harjoitella jo koulussa.

Kertomus

Heräsin siihen, että joku potkaisi mua kylkeen. Ensin en tajunnut yhtään, missä mentiin. Sitten muistin leirikoulun ja Pökön mummon, sen miekkaäijän ja linnan ja makuusalin. Mutta missä olivat seinät ja katto? Aurinko paistoi kuusen oksien lävitse. Nousin istumaan. Kuivia kuusenneulasia oli joka paikassa. Me kaikki maattiin sikin sokin maassa suuren kuusen alla ja Pökön jalka oli mun kainalossa. Mitä ihmettä oli tapahtunut?

"Jaha, aikaryppy on tainnut oieta", Pökön mummo totesi, kun kaikki olivat heränneet ja kömpivät jaloilleen neulasia vaatteistaan pudistellen. Olisin taatusti kuvitellut nähneeni unta, ellei vähän matkan päässä olisi seissyt se rautaportti, joka retkotti vieläkin raollaan.
"Mulla on muuten kuva siitä äijästä!" Nikke kerskui ja kaivoi kännykän taskustaan. "Mä otin sen silloin, kun se leikkasi miekalla sitä porsasta. Ei tarvittu edes salamaa!"
"Hyvänen aika! Menitkö sinä ottamaan hänestä kuvan ilman lupaa?" Pökön mummo puuskahti.
"Totta kai!" Nikke ilmoitti. "Ja otin mä videotakin! Siitä tulee muuten mahtava hitti, kun mä laitan sen youtubeen!"
"Et muuten laita, et missään tapauksessa!" Pökön mummo huudahti ja näytti tosi vihaiselta. "Kenestäkään ei saa laittaa kuvia tai videoita ilman lupaa nettiin!"
"Eikä ainakaan, jos on kuvattu toisen kodissa eikä julkisella paikalla", Lillukka selitti. "Koulussakin kuvaaminen on kielletty. Oikeasti kuvien julkaisemiseen pitäis saada aina vanhempien lupa. Musta oli tosi typerää, että sä laitot youtubeen sen videon, jossa Pökö kaatui fillarilla lätäkköön koulun pihalla!"
"Mähän otin sen pois", Nikke mutisi, mutta näki selvästi, että se pelkäsi Pökön mummoa, joka seisoi kädet puuskassa ja käski Niken antaa kännykkänsä hänelle.
"Missä se kuva ja video on?" mummo kysyi hetken kännykkää selattuaan. "Eihän täällä ole lopussa kuin kaksi mustaa ruutua!"
En voinut sille mitään, että olin vähän vahingoniloinen, kun Niken juoni ei ollut onnistunut. Sillä oli ikävä tapa kuvata meitä muita just noloimmalla hetkellä. Onneksi Mii oli lopulta saanut kuvan, kun Niken jumppahousut oli revenneet. Mii oli uhannut panna sen nettiin, jos ei Nikke lopettaisi meidän muiden kuvaamista. Kyllä jokaisen pitää itse päättää, millaisia kuvia ja juttuja se tahtoo itsestään julkaista. Netistä kun mikään ei häviä ikinä.

Kun Pökön mummo oli palauttanut kännykän Nikelle, ruvettiin miettimään aamiaista. Eilisen mässäilyn jäljiltä kellään ei ollut nälkä mutta sitäkin kovempi jano, sillä ne makkarat olivat olleet aika suolaisia. Itse kullakin oli kyllä repussaan välipalapatukoiden papereita ja tyhjä juomapullo, mutta se ei paljon lohduttanut, kun suu oli kuiva kuin mantsantehtävä Saharasta. "Hajaannutaan etsimään vettä!" Pökön mummo komensi. "Kuljette suoraan korkeintaan tuhat askelta pareittain omaan suuntaanne. Jos löydätte puron tai vettä, huudatte kovalla äänellä! Muuten palaatte samaa tietä takaisin tähän paikkaan!"
Mummo lähti tietysti marssimaan Pökön kanssa ja Lillukka ja Mii lähtivät toiseen suuntaan. Mutta mitä teki Nikke, jonka piti olla mun parina? Siinä se istui kivellä ja naputteli kännykkäänsä. "Hei kamoon, mennään nyt!" sanoin sille, mutta se ei edes nostanut katsettaan kännykästä. Vaikkei kenttää ollut vieläkään, Nikke oli ruvennut pelaamaan Angry Apesia. "Nyt paat pois sen kännykän!" huusin sille. "Muut ettii vettä ja sä vaan pelaat!" "Voithan sä mennä yksinkin", Nikke sanoi muhun vilkaisematta. Just silloin kivikosta luikerteli käärme. "Varo!" mä ehdin huutaa. Nikke pomppasi syrjään mutta pudotti kännykkänsä kivien sekaan. Kauhusta jäykkinä me katsottiin, kun käärme luikerteli kännykän yli ja katosi kivenkoloon. "Kirottua! Näyttö hajosi!" Nikke huusi itku kurkussa, kun se lopulta uskalsi ottaa kännykän käteensä. Just silloin pyyhkäisi meidän yli tuulenpuuska, joka lennätti kuusesta käpyjä ja pieniä oksia. Vaikka aurinko paistoi, mun iho meni ihan kananlihalle.

Tehtäviä luokassa tai ryhmissä

  1. Tehkää luokan seinälle ohjeet kännykän käyttäjille.
  2. Tehkää myös ohjeet tietokoneen käyttäjälle.
  3. Tehkää luettelo paikoista ja tilanteista, joissa kännykkä on ehdottomasti pidettävä kiinni.

Hyödyllisiä linkkejä aiheesta opetuksen tueksi

Tee oma tapakasvatusvideo opetuubin avulla! (Oph)
Sosiaalinen media tekee meistä kaikista sisältöjen tuottajia. Kuvan ja äänen käsittely ei ole enää mahdollista ainoastaan ammattilaiselle, vaan verkosta löytyy hyviä työkaluja kaikkien käyttöön. Ne tuovat uusia ulottuvuuuksia opetukseen. Opetuubin opastusvideoiden avulla voi ottaa helposti haltuun videon- ja äänenkäsittelyyn liittyviä ohjelmia ja palveluita.

Turvallisuutta verkkotyöskentelyyn (MLL)
Materiaali sisältää mm. tietoa nettioikeuksista, oppituntipaketin nettiturvallisuudesta sekä oppaan nettikiusaamisen ehkäisemiseksi.

Miten keskustella mediasta lapsen kanssa? (Mediataitokoulu)
Tämä opas käsittelee lasten mediankäytön ilmiöitä eri näkökulmista. Opas on laadittu osana Mediataitoviikko-hanketta vuonna 2014.

Nettipoliisi (poliisi.fi)
Nettipoliisin toimialueena on koko Suomi. Näkyvällä poliisityöllä netissä pyritään ennalta ehkäisemään rikoksia, madaltamaan kynnystä ottaa yhteyttä poliisiin ja puuttumaan akuutisti etenkin sosiaalisessa mediassa tapahtuviin rikoksiin. Nettilähipoliisin tarkoituksena on tavoittaa paikalliset ihmiset sosiaalisen median avulla. Nettipoliisin sivustolta löydät materiaalia ja ohjeita oikeanlaiseen verkkotyöskentelyyn.

Animaatio tekeminen ruokalassa käyttäytymiseen ( Hyvät käytännöt)
Tavoitteena on tehdä itse piirrosanimaatioita, pieniä tietoiskuja siitä, miten ruokalassa tulisi käyttäytyä, jotta kaikilla olisi mukavampi ruokailuhetki. Opitaan itse animaation teon lisäksi ryhmätyötaitoja, piirtämistä, suunnittelua sekä hyviä käytöstapoja. Välineinä käytetään tietokonetta ja erillistä web-kameraa/digikameraa tai kannettavaa tietokonetta, jossa on sisäänrakennettu web-kamera.

Sosiaalisen median käyttöehdot opetuksessa (edu.fi)
Tähän sivustolle on koottu tietoa, pohdintaa, lainsäädäntöä ja opastusta, joka liittyy erilaisten Internet-palveluiden ja erityisesti sosiaalisen median palveluiden opetuskäyttöön.

Lasten suojelu sosiaalisessa mediassa (Pelastakaa lapset ry)
Sivuston tavoitteena on lasten aseman ja oikeuksien turvaaminen ja edistäminen internetin ja muun digitaalisen median luomien erityisten haasteiden suhteen.

Sormeilua - iPadin käyttö opetuksessa (pdf Saimaan mediakeskus)
Vinkkejä, ideoita ja tietoa iPadin hyödyntämisestä opetuksessa ja oppimisessa.

Pedagogiset toimintakulttuurit muutoksessa (Otavan opisto)
Mitä on sosiaalinen media? Voiko sitä muka käyttää koulussa johonkin? Mitä tekemistä sillä on oppimisen kanssa? Sehän on vain ajanvietettä eikä se sovi kouluun! SOMY-koordinointihanke osoittaa, että sosiaalinen media sopii hyvin ihmisten ja koulun arkeen.

Jaa hyvä käytäntö!

Hyvät käytännöt -verkkopalvelu
Tutustu palvelussa muiden käyttäjien kehittämiin hyviin käytäntöihin tai ehdota itse uutta.

Tapakasvatus mediassa

Tapakasvatus (Scoop.it)
Tapakasvatuksen Scoop.it-sivulle on kerätty mediassa julkaistuja uutisia ja artikkeleita tapakasvatuksesta.