Perjantai: Syntymäpäivillä

Kirjailija Kirsti Mannisen ja luokanopettaja Laura Mannisen kirjoittama päivänavaussikermä etenee 3 - 6 -luokkalaisia kiinnostavana jatkoseikkailuna, jossa viitekehyksenä on matka leirikouluun. Tarinan henkilöinä ovat ryhmä kuudesluokkalaisia sekä yhden oppilaan isoäiti. Maanantaina matka kohti määränpäätä alkoi, mutta kaikki ei sujunutkaan aivan suunnitelmien mukaan ja käytöstapojakin tarvittiin. Tiistaina leirikoululaisten pöytätavat joutuivat koetukselle ja keskiviikkona heidän seikkailut jatkuivat teemalla "hyvän tavan teknologia". Torstaina leirikoululaiset huomasivat miksi yhteiselämän pelisääntöjä ja ryhmätyöskentelytaitoja on kannattanut harjoitella koulussa. Perjantaina leirikoululaisten matka päättyy juhlaan, jossa yhdistyvät tapa-ja juhlatietous sekä ripaus mystiikkaa.

Kertomus

Loppujen lopuksi meidän seikkailu Suolatiellä päättyi ihan hyvin. Se hevosmies oli nimittäin hakemassa koivuja koristeeksi äitinsä kuuskytvuotisjuhliin, mutta nähtyään savua ja tulta hän tuli katsomaan, mikä oli hätänä. Vaikka taloon oli juuri tulossa iso joukko vieraita, haki poika isänsä ja pari muutakin miestä sekä kaksi oikein pitkää lankkua, joita pitkin auto saatiin työnnetyksi rikkinäisen sillan yli. Tasaisella peltotiellä auto kulki kevyesti yhdelläkin hevosvoimalla.

"Totta kai te jäätte minun syntymäpäivilleni!" emäntä ilmoitti, kun vihdoin tultiin juhlataloon, jonka porraspäähän juuri pystytettiin koivuja. Pökön mummo kysyi, voisimmeko olla jotenkin avuksi ja voitiinhan me. Pihalle piti kantaa aitasta pöytiä ja penkkejä omenapuiden varjoon, kun oli niin kaunis ilma. Ensimmäiset vieraat seisoivat jo lasikuistilla pitämässä puheita emännälle, kun me oltiin saatu kädet pestyiksi ja vähän siistityksi itseämme.

Nyt ei Pökön mummon tarvinnut käskeä meitä ottamaan lippiksiä pois, kun seistiin onnittelujonossa. Mekin käteltiin ja toivotettiin onnea, kun tuli meidän vuoromme. Jalkalaseihin oli kaadettu onnittelumaljat ja meillekin tarjottiin lasit kouraan. "Vissyä ja omenamehua", Pökö kuiskasi ja olisi varmaan juonut lasinsa tyhjäksi, ellei Nikke oli kieltänyt häntä. "Kai sä nyt tiedät, että kohta juodaan päivänsankarin malja", hän kuiskasi. Niin me sitten odotettiin, kunnes mummo oli pitänyt pienen onnittelupuheen meidän kaikkien puolesta. Sitten emäntä kilisti omaa lasiaan meidän kaikkien kanssa. Lopultakin saatiin huuhdotuksi se jokiveden maku suustamme.

"Nyt kyllä mennään syömään", Mii ilmoitti, kun meidät oli käsketty peremmälle. Suureen tupaan oli katettu seisova pöytä, joka notkui herkkuja. Vasta silloin tajusin, miten hirveä nälkä meillä oli. "Hei, annetaan noiden vanhojen ihmisten mennä ensin", Lillukka sanoi kun me oltiin jo tunkemassa ruokajonon päähän.
Lopulta tuli meidänkin vuoromme. "Ensin kalat, sitten kinkut ja makkarat ja vasta lopuksi lämmin ruoka", Nikke neuvoi meitä ikäänkuin me ei ikinä oltaisi oltu ruotsinlaivalla.
Koska mummo ja muutkin vanhat ihmiset halusivat syödä sisällä viileissä huoneissa, me lähdettiin kukkuraisten lautastemme kanssa ulos puutarhaan. Siellä oli yksi pitkä pöytä melkein tyhjänä. Vain joku vanha mies istui sen päässä selin meihin. "Anteeksi, onkohan tässä tilaa meille viidelle?", Lillukka kysyi kohteliaasti. Mies ei sanonut mitään, nyökkäsi vain, koska hänellä oli suu täynnä ruokaa. Vasta kun olimme istuneet paikoillemme, huomasin, että vanha mies näytti jotenkin tutulta. Nolotti vähän, kun jouduin istumaan hänen viereensä. Pitäiskö mun sanoa sile jotakin?
Kerrankin olin iloinen siitä, että Nikke oli oppinut Ranskassa niitä suuren maailman tapoja. Se kumarsi kuin elokuvissa, kätteli miestä, kertoi nimensä ja meidänkin nimet. Mies nyökkäsi meille hymyillen, mumisi nimensä ja kertoi olevansa tuosta naapurista. Juuri kun Nikke oli selittämässä, että me olimme leirikoululaisia, joiden autosta oli loppunut polttoaine, Pökön mummo tulla touhotti paikalle. "Tulkaa lapset!", hän komensi. "Nyt lauletaan sankarittarelle. Osaattehan te kaikki sen Neito kaunoisen?"

Me oltiin hädin tuskin ehditty syödä lautaset tyhjiksi, mutta pakko oli totella, kun mummo kerran käski. Muut olivat jo menneet, kun kapusin penkiltä ja tönäisin vahingossa sitä vanhaaherraa. "Anteeksi!", kiirehdin sanomaan. "Ei ollut tarkoitus!"
"Nihiles, nihiles", mies sanoi matalalla äänellä ja iski minulle silmää. Kun tulimme laulamasta lautaset täynnä kakkua, muukalainen oli kadonnut pöydän äärestä.

Tehtäviä luokassatai ryhmissä

  1. Millaisissa juhlissa olette olleet?
  2. Millaisia tapoja liittyy häihin?
  3. Millaisia tapoja liittyy hautajaisiin?

Hyödyllisiä linkkejä aiheesta opetuksen tueksi

Hyvä tavaton -oppimateriaali ( Ruokatieto yhdistys ry)
Oppimateriaali sisältää materiaalia tapakasvatuksesta. Sivusto tarjoaa tietoa suomalaisesta sekä naapurimaidemme ruokakulttuurista ja perinteistä. Mitä on arki- ja juhlaruoka? Löydät ohjeita oikeanlaiseen kattaukseen sekä hyviin pöytätapoihin.

Hyvät tavat ( edu.fi)
Hyvät käytöstavat ovat tärkeä perusedellytys hyville ihmissuhteille niin opiskelussa, työssä kuin vapaa-aikanakin. Käyttäytymissäännöt ja normit on tarkoitettu helpottamaan elämää. Sivustolta löydät keskusteluvinkkejä käyttäytymisestä ja voit tehdä käyttäytymisen testin.

Koulun ruokakasvatus ja kouluruokailu ( Ruokatieto yhdistys ry)
Ruoka on kiinnostava ja herkullinen pedagoginen työkalu. Se on yhtä aikaa henkilökohtainen ja globaali asia, jota voi tarkastella lukuisista näkökulmista. Sivuston materiaalia voidaan hyödyntää luonnollisesti osana tapakasvatusta ja kouluruokailua.

Nettipeili (Keskuspuiston ammattiopisto)
Nettipeili antaa vastauksia monenlaisiin käyttäytymistä ja tapatietoa koskeviin kysymyksiin. Kirjallisen aineiston lisäksi tekevät pienet videokertomukset eläviksi muutamia keskeisiä työelämän tilanteita. Nettipeilin testeillä on mahdollista arvioida omaa osaamista, tietoja ja taitoja ulkoisesta olemuksesta ja pukeutumisesta aina yleisen hyvän käytöksen ja työelämän kirjoitettujen ja kirjoittamattomien sääntöjen hallintaan asti.

10 syytä syödä kouluruokaa (Ruokatieto yhdistys ry)
Sivu sisältää 10 syytä, miksi kannattaa syödä kouluruokaa. Listan voi tulostaa keskustelun herättäjäksi tai tuumata oppilaita osallistamalla omat syyt kouluruuan nauttimiselle.

Tietopaketti kouluruokailusta kouluihin (edu.fi)
Ruokailutauko koulussa rytmittää luontevasti päivän työtä ja antaa sekä oppilaille että koulun henkilöstölle mahdollisuuden virkistäytyä. Sivustolta löydät hyödyllistä tietoa kouluruokailusta osana opetussuunnitelmaa sekä tietoa sen sosiaalisesta ja ravitsemuksellisesta merkityksestä.

Jaa hyvä käytäntö!

Hyvät käytännöt -verkkopalvelu
Tutustu palvelussa muiden käyttäjien kehittämiin hyviin käytäntöihin tai ehdota itse uutta.

Tapakasvatus mediassa

Tapakasvatus (Scoop.it)
Tapakasvatuksen Scoop.it-sivulle on kerätty mediassa julkaistuja uutisia ja artikkeleita tapakasvatuksesta.