Tiistai: Pieniä sanoja

Kirjailija Kirsti Mannisen ja luokanopettaja Laura Mannisen kirjoittama päivänavaussikermä etenee 3 - 6 -luokkalaisia kiinnostavana jatkoseikkailuna, jossa viitekehyksenä on matka leirikouluun. Tarinan henkilöinä ovat ryhmä kuudesluokkalaisia sekä yhden oppilaan isoäiti. Maanantaina matka kohti määränpäätä alkoi, mutta kaikki ei sujunutkaan aivan suunnitelmien mukaan ja käytöstapojakin tarvittiin. Tiistaina leirikoululaisten pöytätavat joutuvat koetukselle ja uusia tärkeitä tapasanojakin tarvitaan. Keskiviikkona leirikoululaiset seikkailevat teemalla "hyvän tavan teknologia".

Kertomus

Vieläkin nousee karvat pystyyn, kun ajattelee sitä meidän merkillistä leirikoulumatkaa. Pökön mummo, joka oli meidän kuskina, päätti nimittäin ajaa jotain ihme Suolatietä. Niin me jouduttiin keskellä yötä sellaiseen vanhaan kivilinnaan, jonka isäntä ei puhunut mitään tunnettua kieltä. "Tää on muuten kummituslinna", Lillukka kuiskasi, kun kavuttiin isännän ja Pökön mummon perässä kiviportaita linnan toiseen kerrokseen. Mäkin muistin sen yhden tietokonepelin, jossa kuljettiin melkein samanlaisessa linnassa, paitsi että siinä oli vallihauta.

"Mä en sitten syö mitään hirveitä mössöjä!" Mii julisti kovalla äänellä, kun oli ehditty ylähalliin. Pökön mummo vilkaisi meitä kiukkuisesti ja nosti sormen huulilleen. Hsss. Siinä samassa tultiin ruokasaliin, johon oli katettu illallispöytä. Vaude! Keskellä pöytää komeili kokonainen paistettu pikkupossu. Tuore leipä ja makkarat tuoksuivat. Jokaisen paikalla oli lautanen, joka hohti hopeisena kynttelikköjen valossa.
"Ei saa istua vielä!" Pökön mummo sanoi, kun Pökö oli jo lysähtänyt lähimmälle tuolille. "Isäntä antaa merkin!" Se outo mies talutti mummon pöydän toiseen päähän, viittasi kädellään meille kaikille ja sanoi: "Simenadas, amagiles!" Pökön mummo kiitti ja näytti, että meidänkin piti istua pöydän ääreen. Kun talon isäntä tarjosi Pökön mummolle leipää, Pökö kurottui ottamaan makkaran keskellä pöytää olevasta kulhosta ja kaatoi vahingossa suuren juomakannun, joka oli ollut hänen kyynärpäänsä kohdalla. Oho!
"Senkin törppö! Pyydä anteeksi!" Nikke kivahti kiukkuisesti.
"Niin mutta mitä mä sanon tolle?" Pökö mutisi nolona.
"No vaikka pardon tai sori", Nikke tokaisi. "Kai se nyt sen verran ranskaa tai englantia ymmärtää."
"Sori hei", Pökö sanoi miehelle ja yritti kuivata hihallaan pöydälle valunutta juomaa. Se taisi muuten olla jotain siman tapaista ainakin hajusta päätellen.
"Nihiles, nihiles!" mies naurahti ja taputti käsiään. Siinä samassa pöytä oli kuiva ja kannu taas pystyssä omalla paikallaan.
"Kiitos!" Pökö sanoi ja hymyili leveästi.
"Mitä järkee, hei, on kiittää suomeksi, eihän toi äijä sitä ymmärrä?" ärähti Mii kärttyisästi.
Silloin puuttui Pökön mummo puheeseen. "Pardon", hän sanoi ensin vierustoverilleen ja kääntyi sitten torumaan meitä suomeksi. "Kuulkaapas nyt kaikki ja sinä neiti Mutruhuuli erityisesti! Me olemme täällä tämän ystävällisen herrasmiehen vieraina. On aivan sama mitä kieltä kukin puhuu, kunhan olemme kohteliaita. Pienillä sanoilla ja eleillä osoitetaan, että otamme toiset huomioon. Niin kuin näitte, isäntämme ymmärsi kyllä, että Pökö oli pahoillaan kaadettuaan vahingossa tuon astian. Hän vastasi anteeksipyyntöön niin kuin kuuluukin, ettei se mitään haittaa, ja mikä parasta, hän korjasi samantien vahingon. Sitä minä sanon hyväksi käytökseksi!"

Totta kai me otettiin opiksemme. Kun Lillukka pudotti vahingossa possunpaistin palan minun syliini, hän virnisti ja sanoi "Sori, pardon, förlåt". Minä panin kuitenkin paremmaksi ja vastasin siihen "Nihiles, nihiles". Silloin rupesi isäntämmekin nauraa hohottamaan ja saman tien oli rasvaläikkä kadonnut t-paidastani.

Kun oli syöty niin että napa naukui, noustiin kaikki pöydästä ja kiitettiin isäntää. Tämä johdatti meidät taas uudelle ovelle, jonka takana oli hämärästi valaistu makuusali. "Täähän on ihan kuin Tylypahkasta", ehti Lillukka kuiskata ensimmäisenä. "Beenos notagenas!" isäntämme toivotti kumartaen, mutta oli kadonnut kynnykseltä ennen kuin me ehdittiin vastata hyvänyön toivotukseen. "Nyt kaikki nukkumaan!" komensi Pökön mummo, kellahti lähimpään sänkyyn ja veti peiton korvilleen. "Huomenna mä lähden täältä vaikka kävellen," kuulin Miin mutisevan juuri ennen kuin nukahdin.

Tehtäviä luokassa tai ryhmissä

  1. Kokeilkaapa, kuinka monella kielellä osaatte sanoa päivää, kiitos, anteeksi, ole hyvä ja näkemiin
  2. Keksikää tilanteita, joissa käytetään erilaisia pieniä kohteliaisuussanoja
  3. Laskekaa, kuinka monta kertaa päivän aikana sanotte jonkin kohteliaisuussanan

Hyödyllisiä linkkejä aiheesta opetuksen tueksi

Muumivideoita opetukseen (MLL)
Monien perustaitojen, kuten lukemisen ja laskemisen rinnalla lasten on tärkeää opetella toimimaan ryhmässä, ottamaan toiset huomioon ja tuntemaan hyvät käytöstavat. Perussääntöjä on hyvä opetella ja kerrata niin koulussa kuin kotona.

Yhdenvertaisuus.fi
Aito yhdenvertaisuus kouluissa -materiaali kouluihin. Tietoa ja harjoituksia yhdenvertaisuuden edistämiseksi.

Koulurauhaa rakentamassa (koulurauha.fi)
Sivuilta löytyy Koulurauhan julistusteksti, jonka tarkoituksena on tuoda oppilailta oppilaille viesti ja muistutus siitä, että viihtyisä ja turvallinen koulu syntyy kaikkien oppilaiden yhteistyöllä. Julistusteksti löytyy sivuilta myös huoneentauluna. Lisäksi löydät ohjeistuksen oman koulurauhatapahtuman järjestämiseen.

Turvallinen koulupäivä (pdf)
Turvallinen koulupäivä –opas on pääosin tarkoitettu vanhemmille. Sen tavoitteena on antaa tietoa turvallisuuden edistämisestä koulussa, tukea kodin ja koulun yhteistyötä sekä rohkaista vanhempia tutustumaan ja osallistumaan turvallisen koulupäivän rakentamiseen. Julkaisija: Mannerheimin lastensuojeluliitto, Opetushallitus ja Sisäasiainministeriön poliisiosasto

Erilaiset ongelma- ja kriisitilanteet (edu.fi)

Opetussuunnitelman perusteet velvoittavat koulut ja oppilaitokset määrittelemään osana opetussuunnitelmaa toimenpiteet ja työn- ja vastuunjaon erilaisten ongelma- ja kriisitilanteiden ehkäisemiseksi, havaitsemiseksi tai hoitamiseksi. Sivulta löydät artikkeleita ja muuta materiaalia mm. koulukiusaamisesta, kriisitilanteiden hoitamisesta sekä poissaoloihin liittyen.

Kaverina kaikille (pdf unicef.fi)
Opettajan opas syrjinnän ehkäisyyn koulussa. Materiaali sisältää tarinoita syrjinnästä, uskonnosta ja alkuperästä, vammaisuudesta sekä sukupuolesta. Tuottaja: Suomen Unicef-yhdistys

Vanhemmat ja koulukiusaaminen (mll.fi)
Aineisto lisää vanhempien ymmärrystä kiusaamisesta ryhmäilmiönä. Lisäksi se antaa konkreettisia vinkkejä siitä, miten kiusaamisesta voi keskustella oman lapsen kanssa sekä toimia erilaisissa tilanteissa. Julkaisija: Suomen Vanhempainliitto ry.

Jaa hyvä käytäntö!

Hyvät käytännöt -verkkopalvelu
Tutustu palvelussa muiden käyttäjien kehittämiin hyviin käytäntöihin tai ehdota itse uutta.

Tapakasvatus mediassa

Tapakasvatus (Scoop.it)
Tapakasvatuksen Scoop.it-sivulle on kerätty mediassa julkaistuja uutisia ja artikkeleita tapakasvatuksesta.