TORSTAINA: RYHMÄTYÖT

Kirjailija Kirsti Mannisen ja luokanopettaja Laura Mannisen kirjoittama päivänavaussikermä etenee 3 - 6 -luokkalaisia kiinnostavana jatkoseikkailuna, jossa viitekehyksenä on matka leirikouluun. Tarinan henkilöinä ovat ryhmä kuudesluokkalaisia sekä yhden oppilaan isoäiti. Maanantaina matka kohti määränpäätä alkoi, mutta kaikki ei sujunutkaan aivan suunnitelmien mukaan ja käytöstapojakin tarvittiin. Tiistaina leirikoululaisten pöytätavat joutuivat koetukselle ja keskiviikkona heidän seikkailut jatkuivat teemalla "hyvän tavan teknologia". Torstaina leirikoululaiset huomaavat miksi yhteiselämän pelisääntöjä ja ryhmätyöskentelytaitoja on kannattanut harjoitella jo koulussa. Perjantaina leirikoululaisten matka päättyy juhlaan, jossa yhdistyvät tapa-ja juhlatietous sekä ripaus mystiikkaa.

Kertomus

Vähältä piti, ettei kuoltu janoon siellä metsässä, johon oli jääty Suolatiellä, kun bensa loppui ja jouduttiin kummituslinnaan. Aamulla linna oli kadonnut, kun aikaryppy oikeni. "Ei hätää", Pökön mummo sanoi. "Nyt palataan autolle! Suolatien varrella on vanhoja kyliä. Kun lähdemme eteenpäin, pääsemme varmasti ihmisten ilmoille!"
"Mä en kyllä lähde mihinkään!" Mii kivahti ja istahti kivelle kiukkuisen näköisenä. Pökön mummo ei aikaillut vaan harppoi Miin luokse ja totesi tuimasti: "Totta kai sinä tulet mukaan! Porukan on pysyttävä yhdessä. Sitä paitsi meidän on työnnettävä autoa ja siihen tarvitaan jokaista!"

Kumma kyllä, Mii nousi ylös ja kiirehti saman tien auton taakse. "Mitä te kuppaatte? Tulkaa työntämään!" se huusi ja me kaikki sännättiin auton luokse. Mummo itse kapusi ratin taakse, sillä jonkun piti toki ohjata autoa. "Onks vaihde vapaalle ja käsijarru pois päältä?" Nikke huusi auton takaa, kun maasturi ei liikahtanutkaan vaikka kuinka työnnettiin.
"On, on!" Pökön mummo huusi avoimesta ikkunasta. "Työntäkää yhtä aikaa! Yksi! Kaksi! Työntäkää!" Muutaman keinahduksen jälkeen auto nytkähti lopultakin liikkeelle ja alkoi hitaasti liikkua eteenpäin. Onneksi vähän matkan päässä alkoi alamäki. Renkaat alkoivat rullata yhä nopeammin eikä autoa oikeastaan tarvinnut enää edes työntää.
"Varokaa, vettä näkyvissä!" Lillukka kiljaisi äkkiä. Mäen alla puiden välissä välkkyi joki. Tie laski jyrkkää mäkeä suoraan kohti siltaa...
"Käsijarru!" Pökö ehti karjaista. "Silta on poikki!"
Mä näin jo sieluni silmin, miten mummo ja auto rysähtää jokeen ja me itketään ja huudetaan rannalla. Onneksi mummo kuuli Pökön huudon ja ehti tempaista käsijarrusta just kun auton nokka työntyi sillalle. Auto pysähtyi jarrut kirskahtaen ihan viime tingassa.
"Kiitos, lapset!" mummo huohotti ja näytti aika kalpealta kömpiessään autosta. Mekin oltiin ihan hengästyneitä, kun oltiin rynnätty mäkeä alas.
Joen toisella puolella ei näyttänyt olevan metsää vaan peltoja ja niittyjä, joiden keskellä tie kiemurteli kohti taivaanrantaa. Kaukana peltoaukean takana häämötti muutama talo.
"Sanoinhan minä, että siellä on kylä! Nyt täytyy vain miettiä, kuinka pääsemme joen yli."" Mummo selitti, kun me juotiin jokirannassa vettä pahimpaan janoomme.
"Mä voin uida yli ja juosta tonne kylään hakemaan apua!" Pökö ilmoitti ja rupesi jo riisumaan paitaansa, mutta Mii sanoi tylysti, ettei ollut mitään järkeä mennä hukkumaan noihin pyörteisiin. Kun ehdotin, että rakennettaisiin lautta, Nikke alkoi nauraa. Mistä me muka saatais puita ja nauloja?
"Ei saa tyrmätä tuolla lailla toisten ehdotuksia!" Pökön mummo sanoi tuimasti. "Miettikää yhdessä..."
"Hei, tuolla kaukana pellolla on joku ihminen hevosen kanssa!" Lillukka huusi äkkiä ja alkoi hyppiä ja huitoa ja huutaa apua.
"Äkkiä tulta nuotioon!" Nikke huusi. "Ei se muuten näe meitä!"
Me Pökön kanssa oltiin siinä samassa jo keräämässä kuivia puita. Mii raahasi niitä juoksujalkaa rantatörmälle kokoksi. Lillukka oli jostain löytänyt kuivaa heinää ja tunki sitä sytykkeeksi puiden väliin.
"Mutta mistä saadaan tulta?" Pökön mummo huuteli tuulitakkinsa taskuja kopeloiden. Juuri kun Pökö alkoi hangata kahta puupalaa vastatusten, Mii syöksyi autolle, käänsi avainta virtalukossa ja palasi saman tien takaisin kädessään auton sytkäri, jonka pää hehkui punaisena. Hetkessä leimahtivat leikit kohti taivasta.
"Hei me onnistuttiin! Se tulee tänne päin!" Pökö huusi ja mummokin totesi tyytyväisenä: "Hyvää ryhmätyötä, lapset!"

Tehtäviä luokassa tai ryhmissä

  1. Miettikää ryhmässä, miten voi herättää huomiota ja hälyttää apua, jos on eksynyt outoon paikkaan. Tehkää yhdessä kuvitettu ohjetaulu näistä keinoista.
  2. Kun ryhmätyöt on tehty, jokaisen ryhmän pitää selvittää joko suullisesti tai kirjallisesti, mikä oli ryhmän työnjako.
  3. Keskustelkaa luokassa, mikä yhdessä tekemisessä oli vaikeaa ja mikä helppoa.

Hyödyllisiä linkkejä aiheesta opetuksen tueksi

Pelisäännöt opettajille ja vanhemmille (pdf)
Koti ja koulu yhdessä – koko kylä kasvattaa materiaali tarjoaa opettajille, vanhemmille ja kaikille lasten arjessa toimiville tahoille tukea yhteistyötä ohjaavien pelisääntöjen laatimi¬seen. Materiaalin pohjalta voi suunnitella omat yhteiset pelisäännöt opettajille ja vanhemmille.

Yhdessäolon taidot (pdf)
Materiaali sisältää käytännön harjoituksia liittyen läsnäoloon, tunnetaitoihin, itsehillintään sekä positiivisen palautteen antamiseen. Julkaisija Helsingin kaupungin opetusvirasto

Tunnetilojen tunnistaminen (edu.fi)
Materiaali sisältää keskusteluun herättäviä teemoja erilaisista tunteista luokkatilanteessa. Tunnetaitoja oppimalla voidaan edistää hyvää vuorovaikutusta ja vähentää ihmisen sisäisiä ja ihmisten välisiä ristiriitoja.

Älä oleta! (Seta, Sakki, FSS, Lukiolaistenliitto)
Normikriittiinen käsikirja yhdenvertaisuudesta, syrjinnän vastustamisesta ja vapaudesta olla oma itsensä.

Vanhempien barometri (pdf)

Peruskoululaisten vanhempien näkemyksiä kouluhyvinvoinnista. Julkaisija: Vanhempainliitto

Kasvatetaan yhdessä, sovitaan yhdessä! (Vanhempainliitto)
Materiaali ja esimerkkejä yhteisien pelisääntöjen toteuttamisesta eri kouluissa.

Koulun arjen monikulttuurisuus (pdf)
Eväitä monikulttuurisen koulun arkeen. Sivun voi tulostaa huoneentauluksi luokkaan tai hyödyntää keskustelun virittäjänä. Julkaisija: Vanhempainliitto

Monikulttuurisuus meillä ja muualla (edu.fi)
Tehtäviä ja tausta-aineistoja kulttuurien monimuotoisuudesta.

Monikulttuurisuus vanhempainyhdistystoiminnassa (pdf)
Avaimia monikulttuuriseen vanhempainyhdistystoimintaan. Julkaisija. Vanhempainliitto

Jaa hyvä käytäntö!

Hyvät käytännöt -verkkopalvelu
Tutustu palvelussa muiden käyttäjien kehittämiin hyviin käytäntöihin tai ehdota itse uutta.

Tapakasvatus mediassa

Tapakasvatus (Scoop.it)
Tapakasvatuksen Scoop.it-sivulle on kerätty mediassa julkaistuja uutisia ja artikkeleita tapakasvatuksesta.