Keskiviikko: Nettiklippi kummittelee

Kirjailija Kirsti Mannisen ja opettaja Laura Mannisen kirjoittama päivänavaussikermä etenee nuortenkirjatyyppisenä jatkokertomuksena viiden päivän TET-harjoittelusta, jonka yhdeksäsluokkalainen Santtu suorittaa syyskuussa SuperSound Finlandissa kummitätinsä Emman siipien suojassa. Maanantaina ja tiistaina Santtu tutustui työelämään ja tarvittaviin käytöstapoihin. Keskiviikkona tarinassa käy toteen vanha toteamus "minkä taakseen jättää sen edestään löytää, ja Santtu saa oppia kantapään kautta verkokäyttäytymistä. Torstaina Santtu huomaa miksi yhteiselämän pelisääntöjä ja ryhmätyöskentelytaitoja on kannattanut harjoitella jo koulussa.

Kertomus

Mä skypetin heti tiistai-iltana Jerelle Ouluun. Se on mun serkku, pari vuotta vanhempi, tekee ittekin musaa. Se oli ihan tulessa, kun kuuli, että mun biitti menee ehkä Jouston uudelle levylle. "Mut muistatsä, kuinka sä dissasit Joustoo vielä pari vuotta sitten!", Jere huomautti, kun mä rupesin hehkuttamaan liikaa. "Mähän olin ihan kakara sillon", huokasin nolona ja sanoin moikka. "Täytyy tehdä pari mixii huomiseksi. Että on sit mistä valita."

Faija tuli kotiin puolenyön jälkeen ja ihmetteli, miks mä roikun vielä koneella. Kun mä kerroin sille Joustosta, se vaan naureskeli ja sanoi jättävänsä heti ajokeikat, kun mustakin tulee räppärimiljonääri. "Siihen nyt varmaan menee vielä aikaa", mä sanoin ja painun nukkumaan. Yöllä mä näin unta, että mä ajoin punaista avoautoo suola-aavikolla niin kuin Jousto siinä sen yhdessä musavideossa.
Ulkona oli hieno ilma, varmaan yli kakskytä astetta, vaikkei kello ollut vielä yhdeksääkään. Keltasista lehdistä tiesi, että ollaan jo syyskuussa, mut muuten oli kelit kuin kesällä. "Terve!", mä sanoin ja hymyilin sille aulan jätkälle, vaikkei se vastannutkaan. Hississä rupes jo jännittämään. Mitä jos Jousto onkin jo ylhäällä Emman luona? Varmuuden vuoksi pyyhkäisin oikean kämmenen hiet lahkeeseen, kun tulin hissistä ulos.

"Tule sisään ja pane ovi kiinni!", Emma sanoi tylysti, kun huutelin jo ovelta iloisesti moi. Se oli kun myrskyn merkki, suu viivana ja silmät pistävinä. Mä en tajunnut mistään mitään, ennen kuin kummitäti käski mut istumaan vierastuoliin ja käänsi tietokoneen näytön muhun päin. "Sain aamulla Jouston assarilta meilin, että palaveri on peruttu ja siinä oli linkki tämmöseen youtube-videoon. Tuntuuko tutulta?"
Voihan... no ihan mikä kirjain tahansa! Ruudulla pyöri kokonäytön tilassa se typerä video, jonka mä olin tehnyt kavereiden kanssa joskus kauan sitten, seiskan keväällä varmaan. Siinä oli äänenä Jouston Kriisii, joka oli siihen aikaan kova hitti, ja mä olin laulavinani sitä playbackina hirvee uimalakki päässä. Typerintä oli, että me oltiin tehty siihen tekstiksi kuvan yli tosi törkeet sanat, jossa Joustoo pantiin halvalla. Joka toinen sana alko veellä ja joka toinen peellä. Siinä oli kaikkee sen mutsistakin ja siis ihan sairasta. "Mähän oon ottanut ton youtubesta pois jo sillon heti", yritin selittää. "Vaikka sillä oli toistasataa tykkäjää. Näköjään joku on kumminkin ehtinyt kopsata sen ja pannut takaisin nettiin." Emma ei mun selityksiä kuunnellut. "Tajuatsä, millaseen liemeen mä tässä joudun!", se keskeytti mun puheet. "Meidän pitäs Jouston kanssa tehdä nyt tosi tiivistä yhteistyötä, huomenna alkaa sen uuden videon kuvauksetkin, ja sit mun kummipoika panee nettiin tämmöstä idioottimaista roskaa! Ja mä hullu vielä soitin sille eilen sen sun biittis ja kehuin, kuinka lupaava tyyppi sä olet!" "Mä olen pahoillani", mä mutisin, vaikka tosiasiassa mä olin aivan raivona itelleni. Johan se nyt oli taottu päähän jo ala-asteella, että netistä ei mikään häviä ikinä ja siks pitää olla erittäin tarkkana, mitä sinne kirjottaa ja mitä sinne laittaa, kuvia ja videoita ja muuta!

Jotenkin siitä päivästä selvittiin. Emma lähetti mut töihin kellariin, missä tehtiin remonttia, ja mä sain kantaa koko päivän purkujätettä romulavalle, joka oli tuotu sisäpihalle. Ne muut oli jotain purkufirman miehiä, jotka ei puhunut mulle sanaakaan. Ei paljon naurattanut. Heti kun mä pääsin kotiin, mä etsin sen videon youtubesta ja tein siitä poistoilmoituksen, mut kun mä illalla tsekkasin, se oli vieläkin siellä. Varmuuden vuoksi mä googletin itteni siltä varalta, että jotakin muitakin typeryyksiä olisi vielä jäänyt nettiin, mut ei siellä ollut kuin jotain irvistyskuvia ala-asteelta. "No, mitäs se räppimies tykkäs sun kappaleestas?" faija kysyi, kun illalla istuttiin saunassa. "Emmä tiedä", vastasin vältellen ja heitin lisää löylyä. "Ei kai se tykännyt, kun Emma ei puhunut mitään." "Onhan sulla aikaa vielä!", faija vaan sanoi ja pyyhki hikeä silmiltään. En mä ruvennut sille selittämään, miten täydellisestä mä olin munannut omat mahdollisuuteni.

Tehtäviä luokassa tai ryhmissä

  1. Millaisia käytöstapoja nettietikettiin kuuluu? Tehkää yhdessä säännöt oikeanlaiselle nettikäyttäytymiselle koulussa.
  2. Mitä tulee ottaa huomioon julkaistaessa kuvaa verkossa?
  3. "Kerran netissä - aina netissä". Mitä tällä lauseella tarkoitetaan? Pohtikaa haittapuolia joita verkkoon laitettu materiaali voi tulevaisuudessa aiheuttaa itselle tai koulukaverille.

Hyödyllisiä linkkejä aiheesta opetuksen tueksi

Kuvia sinusta ja minusta (pdf mediakasvatus seura ry)
Materiaali toimii hyvänä aihiona ja opastaa vastuulliseen valokuvaamiseen.

Turvallisuutta verkkotyöskentelyyn (MLL)
Materiaali sisältää mm. tietoa nettioikeuksista, oppituntipaketin nettiturvallisuudesta sekä oppaan nettikiusaamisen ehkäisemiseksi.

Nettipoliisi (poliisi.fi)
Nettipoliisin toimialueena on koko Suomi. Näkyvällä poliisityöllä netissä pyritään ennalta ehkäisemään rikoksia, madaltamaan kynnystä ottaa yhteyttä poliisiin ja puuttumaan akuutisti etenkin sosiaalisessa mediassa tapahtuviin rikoksiin. Nettilähipoliisin tarkoituksena on tavoittaa paikalliset ihmiset sosiaalisen median avulla. Nettipoliisin sivustolta löydät materiaalia ja ohjeita oikeanlaiseen verkkotyöskentelyyn.

Ei meidän koulussa (tasa-arvovaltuutettu)
Materiaali on tasa-arvovaltuutetun oppimateriaali seksuaalista häirintää vastaan. Aineisto sopii yläkoulun, lukion ja ammattioppilaitosten tunneille.

Tee oma tapakasvatusvideo opetuubin avulla! (Oph)
Sosiaalinen media tekee meistä kaikista sisältöjen tuottajia. Kuvan ja äänen käsittely ei ole enää mahdollista ainoastaan ammattilaiselle, vaan verkosta löytyy hyviä työkaluja kaikkien käyttöön. Ne tuovat uusia ulottuvuuuksia opetukseen. Opetuubin opastusvideoiden avulla voi ottaa helposti haltuun videon- ja äänenkäsittelyyn liittyviä ohjelmia ja palveluita.

Sosiaalisen median käyttöehdot opetuksessa (edu.fi)
Tähän sivustolle on koottu tietoa, pohdintaa, lainsäädäntöä ja opastusta, joka liittyy erilaisten Internet-palveluiden ja erityisesti sosiaalisen median palveluiden opetuskäyttöön.

Sormeilua - iPadin käyttö opetuksessa (Saimaan mediakeskus)

Vinkkejä, ideoita ja tietoa iPadin hyödyntämisestä opetuksessa ja oppimisessa.

Pedagogiset toimintakulttuurit muutoksessa (pdf Otavan opisto)
Mitä on sosiaalinen media? Voiko sitä muka käyttää koulussa johonkin? Mitä tekemistä sillä on oppimisen kanssa? Sehän on vain ajanvietettä eikä se sovi kouluun! SOMY-koordinointihanke osoittaa, että sosiaalinen media sopii hyvin ihmisten ja koulun arkeen.

Tulosta kertomus ja tehtävät

Jatkokertomus ja tehtävät vuosiluokille 7–9 (pdf)

Äänitiedostot

Maanantai (mp3)
Tiistai (mp3)
Keskiviikko (mp3)
Torstai (mp3)
Perjantai (mp3)

Jaa hyvä käytäntö!

Hyvät käytännöt -verkkopalvelu
Tutustu palvelussa muiden käyttäjien kehittämiin hyviin käytäntöihin tai ehdota itse uutta.

Tapakasvatus mediassa

Tapakasvatus (Scoop.it)
Tapakasvatuksen Scoop.it-sivulle on kerätty mediassa julkaistuja uutisia ja artikkeleita tapakasvatuksesta.