Maanantai: Kummalla kädellä?

Kirjailija Kirsti Mannisen ja opettaja Laura Mannisen kirjoittama päivänavaussikermä etenee nuortenkirjatyyppisenä jatkokertomuksena viiden päivän TET-harjoittelusta, jonka yhdeksäsluokkalainen Santtu suorittaa syyskuussa SuperSound Finlandissa kummitätinsä Emman siipien suojassa. Maanantaina Santtu tutustuu työelämään ja yrittää selviytyä arjen käyttäytymistilanteissa. Tiistaina kertomus jatkuu ja Santtu huomaa kuinka tärkeitä oppeja koulusta hän on tulevaisuuttaan varten saanut.

Kertomus

Mä heräsin mun omaan biittiin enkä ensin tajunnut, että se oli mun kännykän soittoääni. Olin vaihtanut sen tähän uuteen vasta toissapäivänä, kun olin lähettänyt saman biitin Emmallekin.
"Joo, joo, mä heräsin jo!" sanoin faijalle, kun se soitti heti perään uudelleen. Faija oli lähtenyt ajoon ennen kuutta ja soitti tien päältä ihan vaan varmistaakseen, etten mä myöhästy heti ekan TET-päivän aamuna. Se oli varmistellut mun heräämisiä siitä asti, kun äiti kuoli. "Kyl mä ehdin", mä sanoin ja vedin farkkuja jalkaan. "Mä oon menossa jo!"

Onneks SuperSound Finland oli pari vuotta sitten muuttanut melkein meidän naapuriin. Tiedätteks te Sörnäisten Rantatiellä sen ison tiilitalon, josson hirveesti kuparinväristä lasii? No, se on SuperSoundin koko talo, siinon niiden studiot ja kaikki. Just kun mä porhalsin lasiovista sisään, vastaanottotiskin kelloon ilmesty numerot 09.00. Jes! "Emma Strömmerille", mä sanoin sille jätkälle, joka istui tiskin takana, ja koetin olla huohottamatta. Hiki valu pipon reunan alta silmiin. "Ja kenet mä ilmoitan?" se tyyppi kysyi eikä tehnyt elettäkään soittaakseen Emmalle. "Mä oon Jesse, se tietää kyllä", mä vastasin. Totta kai Emma tietää mut, sehän on mun kummitäti, joka on hommannut mut tänne TETtiin. Emma on SuperSoundilla A&R-managerina eli se siis hoitelee artisteja, kuuntelee demoja ja miettii, mitä ne levyttäs seuraavaksi. Se on joskus kakskytä vuotta sitten ollut jossain tyttöbändissä rumpalina ja on tosi mahtava tyyppi vieläkin. Mä sain siltä ekan rummun ristiäislahjaksi ja syntsan kun mä täytin viis. Musa on meidän juttu.

"Pipo pois!" Emma huusi niin että koko halli kaikui heti kun se astu hissistä ulos. "Sähän punotat kun löylyssä! Vain pöntöt pitää pipoa sisällä päässään!" Mä sieppasin pipon päästä ja työnsin sen mun hupparin taskuun, mut Emma oli jo tiskin luona ja kyseli jotain muovikassia. "Kanna sä tota!", Emma käski, otti postinsa ja lykkäsi kassin mulle. "Mennään!" Hississä mä kurkistin kassiin. Oho. Platinalevy kehyksissä. Ei paha. "Kenelle tää tulee?" mä kysyin, kun hissi pysähtyi ylimpään kerrokseen. "Kohta näet!" Emma nauroi ja meni jo pitkin käytävää. Ei auttanut muu kuin harppoa sen jäljessä. Miten se pysty pitämään tota vauhtia noilla koroilla, kun mä en tahtonut pysyä ees lenkkareilla sen perässä? Käytävän päässä oli ovi auki. Mä jäin vähän nolona ovensuuhun, sillä huone oli täynnä porukkaa. Jotain valokuvaajia pyöri ikkunan luona, mut muilla oli skumppalasit kourassa. Emma oli kai sanonut jotain sille pitkälle jätkälle, jolla oli punainen parta ja poninhäntä ja päälaella vähän kaljua. Se oli teeveestä tuttu ja muutenkin. Jäbä itte, siis Jäppinen, hevilegenda ja tän firman pomo, ja nyt se lähti tulemaan käsi ojossa mua kohti.

Jotenkin mä vaan hämäännyin täysin. Ensin mä yritin ojentaa vasenta kättä, kun mulla oli se muovikassi oikeessa kädessä, mut sit kun mä yritin viime tingassa vaihtaa sen kassin toiseen käteen, se luiskahti mun hikisistä sormista ja putos lattialle. RÄKS! Heti tiesi, että jotain oli hajonnut. Mä menin ihan kipsiin. Emma kerkes ottaa kassin lattialta ennenkuin mä ehdin sanoa tai tehdä mitään. "Ei hätää, lasi halkes mutta platinalevy kestää!", se kuulutti ja sai muut nauramaan, mut muhun se kyl vilkaisi sen näkösenä, että tästä puhutaan vielä. No. Se oli se JanikaGee, jonka platinalevyn mä rikoin. Siis se käkkärätukka, joka oli keväällä tullut VOFssä toiseksi ja kuulu Jouston tiimiin. Mä en ite sen musasta niin välittänyt, mut riparilla likat oli ollut ihan liekeissä siitä. "Olisit nyt edes pyytänyt anteeksi!" Emma tylytti, kun tilanne oli ohi ja mentiin sen työhuoneeseen. "Sanoinhan mä sori", yritin puolustautua, vaikka olinkin tyrinyt. "Oikea käsi pitää aina pitää vapaana, jos tullaan tilanteeseen, jossa joudutaan tervehtimään muita!" Emma pauhasi. "Miks pitää kätellä?" mä mutisin. Olis vaan kannattanut pitää mölyt mahassa, sillä Emma piti mulle puolen tunnin luennon siitä, miksi ihmiset on jo satoja vuosia sitten ruvenneet kättelemään toisiaan. Sillä lailla kuulemma osoitetaan, ettei olla aikeissa tarttua miekkaan, tikariin tai muuhun aseeseen. "Niin mut mä oonkin vasuri", sanoin lopuksi ja sain Emmankin nauramaan. Ehkä mulla oli vielä toivoa.

Tehtäviä luokassa tai ryhmissä

  1. Milloin ja missä tilanteissa kättely on tärkeää?
  2. Miten esitellä itsensä uudessa tilanteessa? Harjoittele esittäytymistä parin kanssa.
  3. Kohtaamisen ja erilaisten tervehtimistapojen harjoitteleminen eri tavoilla:
    Kättely-/kosketus- ja katsekontaktin harjoitus:
    Kävellään tilassa ja kohdataan ryhmän osallisia eri tavoin reagoiden: 1) älä ole näkevinäsi toista, 2) ota katsekontakti, 3) ota katsekontakti ja hymyile, 4) ota katsekontakti, hymyile, sano ”HEI” (iloisesti), 5) ota kontakti – kosketa (käsipäivää, kosketus olkapäälle, tms.), 6) poskisuudelma.
    Keskustelua tehtävästä: Mikä oli mukavin/luontevin tapa tervehtiä? Mikä ikävin? Mikä on tavallisin käytäntö? Missä tavat 5 ja 6 ovat luontevia tervehtimistapoja?
  4. Millaisia erilaisia käytöstapoja/sääntöjä päähineiden käyttöön liittyy? Miettikää esimerkkejä erilaisista juhla- ja virkapäähineistä (ylioppilaslakki, tohtorinhattu, piispan tai paavin hiippa, joulupukin tai tonttujen hiippalakki, poliisien, lentäjien ja sotilaiden päähineet, kuninkaalliset kruunut ja tiarat, missien kruunut, urheilijoiden sponsorilippalakit ja pipot).

Hyödyllisiä linkkejä aiheesta opetuksen tueksi

Hyvä Tavaton -oppimateriaali (Ruokatieto Yhdistys ry)
Oppimateriaali sisältää materiaalia tapakasvatuksesta. Sivusto tarjoaa tietoa suomalaisesta sekä naapurimaidemme ruokakulttuurista ja perinteistä. Mitä on arki- ja juhlaruoka? Löydät ohjeita oikeanlaiseen kattaukseen sekä hyviin pöytätapoihin.

Tapasankari
Sivustolla on tietoa hyvistä tavoista ja niiden opettelusta. Sivustolla voi tehdä testin ”Oletko tapasankari”? Sivusto on esimerkki koulun ja yrityksen välisestä yhteistyöstä.

Tunnetilojen tunnistaminen (edu.fi)
Materiaali sisältää keskusteluun herättäviä teemoja erilaisista tunteista luokkatilanteessa. Tunnetaitoja oppimalla voidaan edistää hyvää vuorovaikutusta ja vähentää ihmisen sisäisiä ja ihmisten välisiä ristiriitoja.

Tulosta kertomus ja tehtävät

Jatkokertomus ja tehtävät vuosiluokille 7–9 (pdf)

Äänitiedostot

Maanantai (mp3)
Tiistai (mp3)
Keskiviikko (mp3)
Torstai (mp3)
Perjantai (mp3)

Jaa hyvä käytäntö!

Hyvät käytännöt -verkkopalvelu
Tutustu palvelussa muiden käyttäjien kehittämiin hyviin käytäntöihin tai ehdota itse uutta.

Tapakasvatus mediassa

Tapakasvatus (Scoop.it)
Tapakasvatuksen Scoop.it-sivulle on kerätty mediassa julkaistuja uutisia ja artikkeleita tapakasvatuksesta.