Torstai: Ryhmätyötä

Kirjailija Kirsti Mannisen ja opettaja Laura Mannisen kirjoittama päivänavaussikermä etenee nuortenkirjatyyppisenä jatkokertomuksena viiden päivän TET-harjoittelusta, jonka yhdeksäsluokkalainen Santtu suorittaa syyskuussa SuperSound Finlandissa kummitätinsä Emman siipien suojassa. Maanantaina ja tiistaina Santtu tutustui työelämään ja tarvittaviin käytöstapoihin. Keskiviikkona tarinassa käy toteen vanha toteamus "minkä taakseen jättää sen edestään löytää, ja Santtu sai oppia kantapään kautta verkokäyttäytymistä. Torstaina Santtu huomaa miksi yhteiselämän pelisääntöjä ja ryhmätyöskentelytaitoja on kannattanut harjoitella jo koulussa. Perjantaina tarinassa Santun pöytä- ja juhlatapatietous joutuvat koitokselle.

Kertomus

Mun kummitäti ei todellakaan ois ottanut mua Jouston videokuvauksiin, jos toinen roudareista ei olis saanut mahatautia. Emma hälytti mut aamulla töihin ennen kahdeksaa ja yhdeksältä oltiin jo menossa moottoriveneellä ohi Suomenlinnan. Vene oli täynnä kameralaukkuja ja telinerautoja ja piuhakeloja. Mä pitelin aggregaattia pystyssä ja siristelin silmiäni. Aurinko porotti pilvettömältä taivaalta. Me oltiin menossa yhdelle luodolle, joka oli suunnilleen Lauttasaaren kohdalla.

Päivä olis ollut muuten tosi hieno, jos ei olis tarvinnut jännittää Joustoa. Tai siis, Emma oli vannottanut mua pysymään poissa näkyvistä, ettei tiimille tuu huono fiilis. Niin mä sit luimistelin sen sinisen skriinikankaan takana, joka oli pystytetty kallion juureen, kun Jousto ja ne avustajat tuli vesibussilla paikalle. Se oli joku ihme cheerleader-jengi, 10 gimmaa, mun ikäsii suurin osa, jotka piti ihan hirveetä metelii. Koko aamupäivä meni siihen, että Jousto heilu kameran edessä ja ne likat loikki pitkin kallioita. Yks tyttö liukastukin ja venäytti nilkkansa. Emma sitä teippaili ja sit olikin jo ruokatunti.
Emmä tiedä, miten siinä niin kävi, että ne unohti mut ja sen teipatun likan ja sen kaverin luodolle, kun kaikki muut lähti vesibussilla rantaan syömään. Mä olin just silloin skriinin takana sitomassa kiinni yhtä pressunkulmaa, joka lepatti tuulessa, ja ne likat istu kivellä rantakallioiden välissä, kun se tyttö uitti nilkkaansa kylmässä vedessä. Se jalkapuoli nosti hirveen metelin, kun vene oli jo kaukana rannasta. "Älä nyt huuda, ei me nälkään kuolla!" sanoi se toinen ja kaivoi laukustaan puolentoistalitran jaffapullon ja kaks täytettyä patonkia. "Otat säkin?", se kysyi multa ja totta kai mulle ruoka kelpasi, kun olin aamulla ehtinyt syödä vaan jugurtin.

Sen pakettijalan nimi oli Aino ja fiksumpi niistä oli Minka. Siinä kun syötiin ja juteltiin, kävi ilmi, että Minka käy popjazzopistoa ja laulaa kahdessakin bändissä. Niitä musajuttuja siinä sit kelattiin eikä huomattu yhtään, että tuuli oli noussut ja puhalsi suoraan varmaan jostain Gotlannista. Vasta kun aurinko meni pilveen, me havahduttiin siihen, että lounaasta vyöryi meitä kohti valtava mustanpuhuva ukkospilvi, jossa oli ihan valkee reuna. Ensimmäinen salama välähti jo taivaanrannassa, kun mä kapusin jaloilleni. "Pakko saada nää suojaan!" mä huusin. Kaikki kamerat ja piuhat ja mikit ja rätit ja kajarit oli levällään pitkin kalliota eikä missään ollut mitään, jonka alle ne ois voinut raijata eikä me sitä paitsi oltais ehdittykään, sillä siinä samassa rupes jo kuulumaan ukkosen jylinää. Sininen skriinipressu paukkui ja lepatti tuulessa. Kohta se kaatuu, mä ehdin ajatella. Sit mä äkkiä tajusin, että nimenomaan. Toihan me vedetään tavaroiden päälle! Minka ymmärsi heti mitä mä tarkotin, kun juostiin kallion laelle. Mä yritin jo irrottaa niitä köysiä, jotka piti telinettä pystyssä, kun Aino huusi, että helpompaa olis vaan repiä pressu alas kuin kaataa koko teline. Se oli sentään ainakin kolme metriä korkea. "Santtu hei, seiso siinä ja ota tosta tolpasta kiinni!" Minka huusi ja viittoi samalla Ainon avukseen. En mä tiedä, miten se kapusi kuin orava seisomaan mun hartioille ja avas sen köyden, joka piti pressun reunaa ylhäällä. "Varokaa!" Aino huusi, kun tuuli tempas koko rätin alas. Siinä samassa me jo kiskottiin pressua tavaroiden suojaksi ja vyörytettiin kiviä reunoille painoksi. Niistä ei onneksi ollut pulaa.

Just kun aggregaattorikin oli saatu raahatuksi pressun alle, taivas repesi. Tuntui ihan siltä kuin olis sukeltanut mereen. Mä en nähnyt mitään enkä oikein kuullutkaan, kun jyrisi ja salamoi koko ajan. Joku kiskoi mut jalasta pressun suojaan. Se oli Minka. Aino yritti soittaa kännykällä johonkin, mut antoi periksi, kun salama iski johonkin ihan lähelle. Eihän tommoset myrskyt kauan kestä. Tuntia myöhemmin me jo valutettiin vesiä pois pressun poimuista, kun vesibussi tuli hirveetä faarttia laiturin viereen. En mä ruvennut siinä mihinkään piiloutumaan, kun Jousto juoksi ensimmäisenä paikalle ja sai Minkalta selostuksen siitä, mitä oli tapahtunut. Nolotti vähän, kun se hehkutti mua niin kauheesti, että kuinka mä olin keksinyt ja käskenyt ja niin edelleen. "Porukallahan me tää hoidettiin", mä vaan mutisin. "Ryhmä rämä, suunta tämä!" Emmakin tuli kehumaan, kun illansuussa koottiin tavaroita veneeseen. "Ilman teidän hienoo yhteistyötä tää ois ollut täys katastrofi!"

Tehtäviä luokassa tai ryhmissä

  1. Ovatko kaikki luokassanne ja koulussa yhdenvertaisia ja tasa-arvoisessa asemassa? Miten voisit huomioida koulutovereitasi vielä paremmin?
  2. Työskentely ryhmässä ja toisten huomioon ottaminen ovat avainsanoja työelämässä. Pohtikaa miten näitä taitoja voisi harjoitella koulussa ja vapaa-ajalla.
  3. Tehkää yhteistyön pelisäännöt luokalle tai opiskeluryhmälle. Keskustelkaa, mikä yhdessä tekemisessä oli vaikeaa ja mikä helppoa?
  4. Miten sinä itse voit vaikuttaa yhteistyön onnistumiseksi? Miten koulussa oppimis- ja työympäristönä saadaan yhdessä aikaan työn ja oppimisen ilo?
  5. Mitä tarkoittaa sanonta ongelmakeskeisyydestä ratkaisukeskeisyyteen?

Hyödyllisiä linkkejä aiheesta opetuksen tueksi

Ei meidän koulussa (tasa-arvovaltuutettu)
Ei meidän koulussa on oppimateriaali seksuaalista häirintää vastaa. Aineisto sopii yläkoulun, lukion ja ammattioppilaitosten tunneille.

Älä oleta! (Seta, Sakki, FSS, Lukiolaistenliitto)
Normikriittiinen käsikirja yhdenvertaisuudesta, syrjinnän vastustamisesta ja vapaudesta olla oma itsensä.

Pelisäännöt opettajille ja vanhemmille (vanhempainliitto)
Koti ja koulu yhdessä – koko kylä kasvattaa materiaali tarjoaa opettajille, vanhemmille ja kaikille lasten arjessa toimiville tahoille tukea yhteistyötä ohjaavien pelisääntöjen laatimi¬seen. Materiaalin pohjalta voi suunnitella omat yhteiset pelisäännöt opettajille ja vanhemmille.

Yhdessäolon taidot (pdf)

Materiaali sisältää käytännön harjoituksia liittyen läsnäoloon, tunnetaitoihin, itsehillintään sekä positiivisen palautteen antamiseen. Julkaisija Helsingin kaupungin opetusvirasto.

Tunnetilojen tunnistaminen (edu.fi)
Materiaali sisältää keskusteluun herättäviä teemoja erilaisista tunteista luokkatilanteessa. Tunnetaitoja oppimalla voidaan edistää hyvää vuorovaikutusta ja vähentää ihmisen sisäisiä ja ihmisten välisiä ristiriitoja.

Vanhempien barometri (Vanhempainliitto)
Peruskoululaisten vanhempien näkemyksiä kouluhyvinvoinnista.

Kasvatetaan yhdessä, sovitaan yhdessä! (Vanhempainliitto)
Materiaali ja esimerkkejä yhteisien pelisääntöjen toteuttamisesta eri kouluissa.

Työelämän pelisäännöt
Opetuskokonaisuuden tarkoituksena on informoidan nuoria työelämän käytännöistä ja palkansaajien oikeusturvasta. Materiaalia voi käyttää työsopimuksista ja työelämän tasa-arvosta keskustelemisen tukena.

Koulun yhteiset säännöt (Mäntyharju)
Kaikille kunnan kouluille on laadittu keväällä 2010 yhteiset toimintasäännöt. Yhteisillä säännöillä halutaan yhtenäistää toimintakulttuuria koulujen kesken sekä madaltaa puuttumiskynnystä. Yhteiset toimintasäännöt korostavat yhteistyötä ja tiedonvälitystä kotien ja koulun välillä sekä moniammatillisen oppilashuoltoryhmän roolia.

Tulosta kertomus ja tehtävät

Jatkokertomus ja tehtävät vuosiluokille 7–9 (pdf)

Äänitiedostot

Maanantai (mp3)
Tiistai (mp3)
Keskiviikko (mp3)
Torstai (mp3)
Perjantai (mp3)

Jaa hyvä käytäntö!

Hyvät käytännöt -verkkopalvelu
Tutustu palvelussa muiden käyttäjien kehittämiin hyviin käytäntöihin tai ehdota itse uutta.

Tapakasvatus mediassa

Tapakasvatus (Scoop.it)
Tapakasvatuksen Scoop.it-sivulle on kerätty mediassa julkaistuja uutisia ja artikkeleita tapakasvatuksesta.