Vuosiluokat 5-9: Ihmisenä kasvaminen

Tehtävä 2: Siirtymäriitit

Tutkikaa siirtymäriittejä ja niiden merkitystä oppilaiden elämässä. Keskustelkaa niistä kokemuksista ja tunteista, joita siirtymäriitteihin liittyy. Monet oppilaat ovat olleet elämänsä aikana mukana ristiäisissä, häissä ja hautajaisissa. Mistä niissä on kysymys ja mitä tunteita ne ovat herättäneet oppilaissa? Pohtikaa näiden rituaalien ja riittien kulttuurisidonnaisuutta: onko olemassa muita tapoja toteuttaa riittejä? Onko muissa kulttuureissa vastaavia riittejä? Miten ne eroavat kulttuurimme tavoista? Pohtikaa esimerkiksi rippikoulua ja prometheus-leiriä siirtymäriitin näkökulmasta: onko niissä kyseessä sama asia?

Vanhempien oppilaiden kanssa näkökulmaa voi laajentaa. Voitte tutustua siirtymäriitin ja initiaation ajatukseen laajemminkin sekä opiskelijoiden omassa kulttuurissa, alkuperäiskulttuureissa että muissa kulttuureissa.

Esimerkkejä siirtymistä:

  • kouluun meno
  • kaste- tai nimenantojuhla
  • rippikoulu ja konfirmaatio
  • vanhojen tanssit
  • penkkarit
  • 18-vuotisjuhla

Mitä merkitystä riiteillä on ja on ollut oppilaille henkilökohtaisesti. Pohtikaa myös, mitä tässä yhteydessä tarkoitetaan ”siirtymällä”. Mistä ja minne siirrytään, ja mikä silloin muuttuu?

Hanna Lämsä