Hyvä taide / huono taide – taidemaku, taiteen status, taideinstituutiot

Kuvataideopettaja Petteri Rinne, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki

Tehtävän virityksenä tutustuimme Komar–Melamid-taiteilijaparin eri maissa tekemiin "The Most Wanted Paintings" taidegallupeihin, jotka löytyvät netistä: Diacenter.org

Sitten opiskelijat valitsivat omat kriteerit sekä hyvälle että huonolle taiteelle (koko, värit, esittävyys/aiheet, tekniikka, sommittelu). Tehtävänä oli toteuttaa kuvapari. Toisen kuvista tuli olla valmis esimerkki huonosta tai hyvästä taiteesta, joka valittiin esimerkiksi aikakauslehdistä, kirjoista tai netistä. Toisen hyvää tai huonoa taidetta edustavan työnsä opiskelijat toteuttivat kukin valitsemallaan vapaalla tekniikalla. "Yritä toteuttaa huono tai hyvä taide mahdollisimman hyvin!"

Opiskelijat myös perustelivat valintansa kirjallisesti liittäen tekstiä valmiiseen työpariin.


"Huono taide"
Tekijä: Essi Avela, sekatekniikka
Essi Avelan esimerkki hyvästä taiteesta:
Hugo Simbergin Haavoittunut enkeli

"Hyvä taide"
Tekijä: Maija Matikainen, pastelliliitutyö
 
Maija Matikaisen pohdintoja hyvästä ja huonosta taiteesta: