Muotokuvia

Kuvataideopettaja Minna Suoniemi, Alppilan lukio, Helsinki

"EI SAA KATSOA PAPERIIN" -MUOTOKUVA
Aluksi asetuttiin vastakkain silmätysten parin kanssa. Otettiin pöydälle paperi ja käteen piirrin, lyijykynä tai hiili. Havainnoitiin kaverin kasvonpiirteitä, katsottiin ominaisia piirteitä, kasvojen muotoa jne. Piirrettiin kaverin kuva katsomatta paperiin, mutta yhä keskittyen silmän havaintoon. Tämä tehtävä on ollut hauska aloitus monella kurssillani. Tehtävä on saanut monet piirtämään ilman tiukkaa kontrollia. Olen alustukseksi puhunut valmiiden mielikuvien vallasta yli havainnoivan hahmottamisen ja piirtämisen.

KARIKATYYRI-MUOTOKUVA
Tämä tehtävä on jatkoa edelliseen nopeaan tehtävään. Katseltiin hullunkuriset työt, joista saattoikin löytyä aivan oikeita piirteitä kuvan esittämästä henkilöstä. Sitten puhuttiin siitä mistä näköisyys syntyy. Edelleen havainnoitiin kaverin ominaisia piirteitä ja piirrettiin muotokuva liioitellen näitä piirteitä. Tehtävää tehtäessä on hyvä mainita, ettei kenenkään pidä loukkaantua lopputuloksista, sillä tehtävänä on todellakin liioitella havaintoja. Tämän voi myös tehdä omakuvana, jos luokassa on käytössä peilejä.

ARVO-OMAKUVA
Jokainen opiskelija koosti itsestään kertovan kuvan, esimerkiksi omakuva lehdistä leikkaamalla, kopioimalla, piirtämällä... Tehtävän alustukseksi puhuttiin kuvapinnan sommittelusta ja siitä, millainen omakuva voi olla. Mitä haluat kertoa itsestäsi? Mistä elementeistä omakuva voisi koostua? Valmiit kuvat koottiin seinälle ja katsottiin, tunnistaako kuvista kyseisen henkilön. Kuvastaan sai myös kertoa. Yleensä tämä on myös ollut hyvä tutustumistehtävä uuden ryhmän kanssa. Opiskelijat ovat päässeet kertomaan itsestään ja itselle tärkeistä asioista.