Pop-taide – Neljän kuvan kuvasarja

Kuvataideopettaja Pirjo Houtsonen, Helsingin yhteislyseo, Helsinki

• Pop-taiteen lähtökohdat, keinot, pyrkimykset ja taiteilijoita
• taide-käyttötaide-mainos
• visuaalisen kulttuurin muutos ja taidekäsitteen laajeneminen 1960- ja 1970-luvuilla
• Warholin sarjallisuus ja monistaminen
• Työskentelyn pohjaksi opiskelija valitsi itseään kiinnostavan vaikuttajan, julkkiksen tai muun henkilön kuvan.
• Kuva rajattiin.
• Työskentely tapahtui sarjallisesti, niin että kunkin kuvasarjaan kuuluvan kuvan yhteydessä kerrattiin, harjoiteltiin ja paneuduttiin sille valittuun välineeseen, tekniikkaan ja käsitteistöön.

KUVA 1. Lyijykynätyö
• keskittymisharjoitus taatusti tutulla ja yksinkertaisella välineellä
• silmän ja käden yhteistyö
• viivan, valöörin, muodon ja mittasuhteiden käsitteiden kertausta ja käytännön harjoittelua
• Lyijykynäpiirustus oli muiden harjoitustehtävän osien kannalta tärkeä, koska se myös
skannattiin myöhempää digitaalista kuvankäsittelyosiota varten. Lisäksi tussi- ja maalausosiossa lyijykynätyöstä piirrettiin valopöydällä pelkistettäviä muotoaiheita ja maalattavia alueita.

KUVA 2. Maalaus vastavärein
• väriopin kertausta: päävärit, välivärit ja vastaväriparit, värin taittaminen, värin valoisuus- ja
määräsuhde
• Opiskelija valitsi haluamansa vastaväriparin ja käytti mustaa ja valkoista värien taittamiseen.
• siveltimen käyttö ja maalaaminen

KUVA 3. Tussityö
• kuvan pelkistys mustavalkoiseksi kompakteiksi muotoalueiksi
• työskentely ilman ääriviivaa luottaen pinnanjaoilla ja valoisuuskontrastin muutoksilla aikaansaatuun muotojen erottumiseen, muodon piirtymiseen
• taustan ja hahmon suhde, kuviointi

KUVA 4. Kuvankäsittely
• piirroskuvan skannaus
• kuvankäsittelyohjelman ominaisuudet, käyttö ja mahdollisuudet kuvan muokkauksessa. Käytettäessä esimerkiksi Photoshop-ohjelmaa harjoitettavia työkaluja voisivat olla layerit, peruuttaminen, kuvan tai kuvion leikkaaminen, poimiminen, negatiivikuva jne. Opeteltavista asioista voi tehdä oppilaille listan ja ohjeistuksen.

Opiskelijani ovat tehneet tehtävän lukuvuonna 2003–2004. Mielestäni tehtäväsarja on hyvä KU1-kurssin ensimmäiseksi tehtäväksi. Sen avulla voi kerrata kuvan tekemisen perusasioita ja työskennellä käyttäen useita eri välineitä. Se myös palkitsee ja tuo iloa kuvan tekemiseen eri taito- ja kiinnostuksen tasoilla oleville oppilaille. Tehtävään liittyy myös ajatus pitkäjännitteisestä työskentelystä ja aiheeseen palaamisesta, jota itse pidän tärkeänä kuvan tekemiseen liittyvänä opetettavana alueena.

           

         

Tehtäväsarjat, joissa viimeinen kuva on toteutettu digitaalisella kuvankäsittelyllä. Tekijät: ylärivissä Joel Häyrinen, Jussi Kuismin ja Kalle Helin, alarivissä Liisa Larikka, Maria Laine ja Meira Loimu.
    
     
Tehtäväsarjat, joissa viimeinen kuva on toteutettu sekatekniikalla. Tekijät: ylärivissä Kari Lehtinen ja Lauri Saviluoto, alarivissä Linda Åberg ja Susanna Sinkkonen.