Taidekuva muuttuu tarinaksi: eri aikakaudet kohtaavat

Kuvataideopettaja Outi Immonen, Espoonlahden lukio

Tehtävässä tutustuttiin monipuolisesti erilaisiin kuvan tekemisen välineisiin ja tekniikoihin, esimerkiksi hiili, tussi, pastelliliitu, vesiväri, puuvärit, liidut. Olen teettänyt tehtävää KU1-kurssin alussa.

Luokassani on taidekortteja laatikoittain, joista opiskelijat etsivät ja valitsevat vähintään kolme korttia. Opiskelijat ovat halutessaan voineet tuoda myös omia korttejaan. Korteista syntyi tarina. Kuvallinen tarina toteutettiin pysty- tai vaakasuoraan pitkulaiselle paperille (esim. 50 cm x 12 cm).

Korttien kuvien maailmaa käytettiin oman tarinan lähtökohtana. Kortteja ei kopioitu töissä sellaisenaan. Lisäksi opiskelija tutustui tehtävässä myös taidekuvien tekijöihin, kulttuureihin ja aikakausiin. Kuvallinen tarina luonnosteltiin lyijykynällä. Opiskelijan tuli valita neljä eri kuvan tekemisen välinettä ja tekniikkaa, joita hän käytti työnsä toteuttamisessa. Kuvan tarina kirjoitettiin lyhyesti työn taakse, samoin se, miksi opiskelija valitsi juuri nämä kuvat lähtökohdaksi ja mitä hän työllään tavoitteli.


”Kuka, missä, mitä, milloin?”. Tekijä: Kari Kalli.
(Kuvat on valittu muodostamaan tarina hahmon ympärille.)
Nainen kuvittelee mahtavan palatsin mielessään, ja kuvittelee tuon linnan ylevyyden, mukavuuden ja loiston kaikessa kuninkaallisuudessaan. Huomaten lopuksi vain koko kuvitelman järjettömyyden.

”Jim Davisin näkemys koti-illasta”. Tekijä: Mikael Syrén.
Valitsin henkilöt kuvaan, koska olen erityisen kiinnostunut sarjakuvista. Taidekuvan valitsin, koska se oli taulunomainen kuva ja jotenkin se sopi tunnelmaan.

Tekijä: Jussi Kajaste
Mies on tullut tutkimaan outoa rakennusta (taustalla) ja on jo noussut ratsailta, kun hänen kimppuunsa hyökkää rakennusta vartioiva peto. Hevonen katselee vierestä ja pohtii, että pitäisikö mennä väliin ja miten se voisi pelastaa isännän…