Kuvia ja esimerkkejä nykytaiteen projekteista lukioissa

Uuden opetussuunnitelman mukaisesti opetuksessa tulee korostaa paikallisuutta. Mitä se voisi olla nykytaiteen työpajakurssilla? Vaikkapa kouluilla tapahtuvia, taiteidenvälisiä ja eri oppiaineita yhdistäviä projekteja tai kansainvälisiä, eri kulttuureita yhdistäviä hankkeita. Tähän materiaaliin valituissa esimerkeissä halutaan korostaa sekä paikallisuutta ja identiteettiä että yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä eri oppiaineiden, oppilaitosten ja kulttuurien välillä.

Kuusiluodon lukion YET (Youth, Europe and Theatre) 4, 5 ja 6

Kolmivuotinen kansainvälinen taiteidenvälinen projekti, jossa mukana on ollut opiskelijoita Kuusiluodon lukiosta, Oulusta, Liceo Maria Adelaidesta, Italian Palermosta sekä Teylingen Collegesta Noordwijkerhoutista, Hollannista. Projektissa korostuvat kulttuurien tuntemus, kansainvälinen yhteistyö, oppiaineiden välinen eheyttäminen sekä kuvataiteen sisäinen integraatio. Syksyn 2003 teemana oli ”Minä”. Kuva oppilaiden projektista.

 

 

Toppilan lukion Comenius 1 -projekti

Käsityöperinteen ja nykytaiteen yhdistävä kansainvälinen projekti, jossa ovat mukana Toppilan lukio Oulusta, Liceo artistico Luccasta, Italiasta sekä bulgarialainen taidekoulu Sofiasta. Kuvassa Toppilan lukion opiskelija tekemässä tuohityötä ja valmis työ näyttelyssä syksyllä 2003. Kuvat: Kari Honkarinta

  

Toppilan lukion seinämaalausprojektit 1996–2003

 Esimerkki yhteisötaiteesta, jossa lukion opiskelijat, kuvataideopettaja ja läheisen Toppilan lämpövoimalan henkilökunta ovat tehneet yhteistyötä seinämaalauksen valmistumiseksi jo kuusi kertaa. Kuvassa Toppilan lukion seinämaalausprojekti, 1998–99. Oliko luolamaalaus aikansa nykytaidetta? Kuva: Kari Honkarinta

  

Lumiveistospuisto ja Arktiset valot

Vuosittainen tapahtuma, jossa paikalliset (oululaiset) opiskelijat yhteistyössä eri tahojen kanssa toteuttavat Lumi- ja jääveistospuiston sekä osallistuvat Arktisten valojen oheistapahtumiin. Kuvassa Tuhkaspiraali jäällä. Kommentti Robert Smithsonin Spiral Jettylle. Kastellin lukio, Oulu. Lumiveistostapahtuma Ainolan puistossa 1997.

Kansainvälinen lasten- ja nuortenelokuvafestivaali

Oulussa vuosittain järjestettävä mediatapahtuma,  jossa kansainvälisiä lasten ja nuorten elokuvia arvioi lapsiraati. Vuonna 2003 oli ensi kertaa esillä myös paikallisen lasten ja nuorten elokuvakoulun tuotoksia, siis lyhytelokuvia.

Kansainvälinen lasten- ja nuortenelokuvafestivaali

Taideleirit

Jo lähes perinteeksi muodostuneet taideleirit useilla kouluilla vahvistavat kokemuksellista oppimista. Esimerkit Hailuodon, Vasamon ja Pykeijan taideleireiltä.

Ultima Thule. Sommitelma rannalta löydetyistä materiaaleista. Toppilan lukion ja Lapin yliopiston taidekasvatuksen opiskelijoiden taideleiri Pykeijassa 1998.
Kuvataide ja kemia kohtaavat työpajasssa. Värjäystyöpaja. Vasamon taideleiri, 2002, Toppilan lukio.
Nopeita luonnoksia paikan materiaaleilla. Ääriviivapiirroksia rantahiekkaan liikkeen ja varjojen mukaan. Toppilan lukio, Oulu. Hailuoto 1996.
Maja paikan materiaaleista. Rakennusmateriaalina levä, majan korkeus n. 20 cm. Kastellin lukio, Oulu. Hailuoto 1997.
 
Teksti ja kuvat: Tiina Haapsamo