Kuva omana kielenä

Kuvan formalistinen tarkastelu kertoo kuvan kielestä, sen ominaislaadusta, kieliopista ja kommunikatiivisuudesta. Harjaantumalla voi kuvan muodosta, sommittelusta, väristä, rakenteesta, materiaalista ja tekotavasta lukea taiteilijan ja kulttuurin viestejä. Teos saa näin muotonsa kautta sisällön. Tämän näkeminen vaatii opiskelua.

 

Nora Lindmanin akvarellijäljennös,  värimuunnos, sommitteluanalyysi sekä abstrahoitu versio van Goghin teoksesta Tähtiyö Rhônella, vuodelta 1888. Kurssityö Kallion lukion kuvataidekurssilta.

Kuvan voi kokea myös puhtaana elämyksenä, itseriittoisena ja kokonaisena sellaisenaan ilman lukemisia ja analysointeja. Tästä fenomenologisesta näkökulmasta vastaanottaminen ei kaipaa käsitteellistämistä.

Matka yötaivaalle
Aistimatka tähtiyöhön Rhônella

Ulkona koleaa
Kaukaa kuuluu hiljaista huminaa
Mistä se tulee?
Välillä tuuli yltyy puuskiksi
Hiljaisuus vallitsevana elementtinä
Kaupunki hengittää kirpeää, kuulasta
ilmaa, valo virtaa vettä pitkin
ja tähdet
tummuutta vasten
Preussinsininen, kadmiumkeltaisen väkevä
liitto
Tuudittavat ihailemaan ikuisuutta.

Nora Lindmanin aistimatka van Goghin teokseen

Taiteilijat ovat kautta aikojen olleet kuvallisessa vuorovaikutuksessa toisten taiteilijoiden kanssa. Taidekuvat ovat inspiroineet uusiin kuviin. Sisältöjä ja muotoja on kommentoitu ja muunneltu.  Intertekstuaaliset viittaukset eivät rajoitu vain kuviin, vaan ylittävät vapaasti eri taidelajien rajoja.

tekijä: Laura Pardo, Lauttasaaren Yhteiskoulu, 2003
Opiskelijan teos Piruparka kaksosineen, pastissi Hugo Simbergin samannimiseen teokseen. 
tekijä: Tatu Sainio, Lauttasaaren Yhteiskoulu, 2003)
Opiskelijan teos Lapsen ruumissaatto,
pastissi Albert Edelfeltin samannimiseen teokseen.     

Pastissi on tietyn taiteilijan tai aikakauden tyyliä tarkoituksellisesti jäljittelevä taideteos, jäljitelmä tai ivamukaelma.

    

Lauttasaaren Yhteiskoulun oppilaiden itsenäissyyspäiväkortteja vuodelta 2003. Pohjana on ollut Eetu Iston maalaus Hyökkäys vuodelta 1899. 

Teksti: Aija Viita