Yhteenveto

1) Ei rynnätä ensimmäisenä koneille.

2) Harjoituta oppilaita arvuuttamaan tiedontuottajaa. Tiedontuottajana voivat toimia niin valtio, kunnat, yliopistot, yritykset kuin myös yksityiset henkilöt.

Esimerkki: kuka tai mikä voisi olla seuraavien asioiden tiedontuottaja? (Tiedontuottajaa ja sen mahdollista osoitetta pääteltäessä pitää tuntea ne periaatteet, joilla www-osoite määräytyy.)

  Eerikinkadun (Turku) postinumero
  Hämeenlinnan avoimet työpaikat
  Presidentti Tarja Halonen

3) Harjoituta oppilaita käyttämään aihehakemistoja (usein oppilaille tuntemattomia).

Eri aihehakemistoista kannattaa turvautua ensisijaisesti hakemistoihin, jotka ovat etsittävää tietoa mahdollisemman lähellä. Siis kun etsitään Suomeen liittyvää, kannattaa käyttää suomalaisia aihehakemistoja. Hakemistoja käytettäessä kannattaa muistaa, että hakemistojen ryhmittelyyn ei ole olemassa mitään standardia. Jokainen hakemistojen ylläpitäjä voi ryhmitellä hakemistonsa mielensä mukaan.

4) Opasta oppilaita käyttämään tehokkaasti hakukoneita:

  • Harjoituta oppilaat hyödyntämään avainsanaluetteloita.
  • Selvitä oppilaiden kanssa miten hakukone kerää tietoa verkoista  (siis aina myöhässä todellisesta tilanteesta).
  • Mikäli oppilaat eivät ole tottuneet käyttämään hakukoneita, käy oppilaiden kanssa läpi tietyn hyväksi havaitun hakukoneen keskeiset hakukomennot.
  • Opettele itse keskeisten hakukoneiden toimintaperiaatteet, jotta voit auttaa ja ohjata oppilaita tarvittaessa.
  • Harjoituta oppilaat lukemaan hakukoneen tuloksia. Millä perusteella hakukone järjestelee haun tulokset, mitä yksittäinen hakutulos kertoo haun laatijalle? 
  • Ja muista kriittisyys!