Tvt:n tiimoilta -blogi

Each one teach one

Edellisen lukuvuoden kuudesluokkalaiset hyvästelivät alakoulun kesäkuun alussa, mutta heidän työnsä jälki elää koulussamme. Miksauspöytien ja juhlavalojen käyttötaidot on siirretty alemman luokan oppilaille, verkkolehden päivitys sujuu jo nuoremmiltakin ja hoituupa infotelevision käyttökin oppilasvoimin. Eräs koulumme opettaja innostui “Each one teach one” – menetelmästä ja on juurruttanut sen käytön pysyvästi kouluumme. Oppilaat, toimivatpa he yksin tai yhdessä, muodostavatpa he tiimin tai koplan, ovat mainioita apuopettajia ja tutoreita toisilleen.

Voimme kaikki toimia toistemme tukena, kunhan hyväksymme sen tosiasian, että emme itse voi hallita kaikkea, eikä meidän onneksi tarvitsekaan sitä tehdä. Oppilaat pystyvät helposti neuvomaan toisilleen ja opettajille, kuinka esimerkiksi kännykkää voi käyttää monipuolisesti ja opetuksessakin mukana. Tietojen siirto kännykästä Bluetoothin välityksellä tietokoneelle sujuu oppilailta hyvinkin näppärästi. Kaikilla ei luonnollisestikaan ole mahdollisuutta omaan mobiililaitteeseen, siksi koulun on hyvä varautua tilanteeseen hankkimalla laitteita joko koululle omaksi tai lainalaitteita yritysyhteistyön turvin. Hankintoja voivat helpottaa erilaiset pilotoinnit ja kehittämishankkeet, joiden turvin on mahdollista hakea rahoitusta eri toimijoilta.

Meidän koulumme innostus kännyköiden käyttöön oppimisen välineenä lähti oppilaasta käsin. Eräs oppilaamme oli oma-aloitteisesti videoinut kännykällään sarjan siemenestä kasviksi ja esitteli innovaatiotaan koulussa. Siitä lähtien kännyköiden kalenterit ja muistutukset ovat kantaneet huolta mitä moninaisimmista pikkuasioista, videoita on syntynyt toinen toistaan innostavammista aiheista ja oppilaat ovat ideoineet uusia käyttömahdollisuuksia. Kielten sanakokeen sanat voi äänittää kännykkään ja kuunnella niitä vaikkapa koulumatkalla. Kaveri tai huoltaja voi lukea läksyn ja saat kuunnella sen niin monta kertaa kuin on tarpeen olematta riippuvainen vaikeudestasi lukea. Omasta ympäristöstä löytyy valtavasti oppimista tukevaa kuvattavaa. Kännykän käyttö on lapsille ja nuorille lähes itsestään selvää, miksi emme siis hyödyntäisi sitä koulussakin?

Mitähän kaikkea oppilaat tulevaisuudessa mahdollistavatkaan taidoillaan ja ideoillaan? Olemmeko me aikuiset valmiita ottamaan heidän haasteensa vastaan?

Minna Kukkonen, Koulumestarin koulu

Edellisen lukuvuoden kuudesluokkalaiset hyvästelivät alakoulun kesäkuun alussa, mutta heidän työnsä jälki elää koulussamme. Eräs koulumme opettaja innostui “Each one teach one” – menetelmästä ja on juurruttanut sen käytön pysyvästi kouluumme. Oppilaat ovat mainioita apuopettajia ja tutoreita toisilleen.

Kommentit (0)

Lisää kommentti

Nimi:  
Kommentti:  
Varmistus: Paljonko on kymmenen miinus kolme?

Vastaus:  

Tällä kysymyksellä pyritään estämään lomakkeen automatisoitu käyttö.
Kommentti ilmestyy sivulle vasta hyväksynnän jälkeen.