Tvt:n tiimoilta -blogi

GPS-aarteet – geokätköt opetuksen tukena

Geokätkennässä etsitään ja piilotetaan maastoon rasioita, joita etsitään koordinaattien perusteella joko GPS-paikantimella tai ilman. Hyvän kuvan geokätköilystä antaa viralliselta harrastussivustolta löytyvä YouTube-video "What is geocaching?". Valitettavasti virallisia geokätköjä ei välttämättä voi aina hyödyntää tunneilla, niinpä yksinkertaisinta on useimmiten piilottaa itse omat kätköt ja luoda niihin opetukseen sopivat sisällöt. Tällä tavalla kätköily saadaan helposti myös eri oppiaineisiin sopivaksi.

Käytännössä geokätköilytunti vaatii esivalmisteluna maastoon piilotetut kätkörasiat, joiden koordinaatit on merkattu talteen. Kätköjen etsiminen aloitetaan jakamalla oppilaille GPS-laitteet ja piilotettujen kätköjen koordinaattitiedot. Näiden avulla opiskelijat navigoivat kätkölle ja etsivät sen. Kätkö ei välttämättä löydy heti, koska GPS-laitteissa on yleensä noin viiden metrin virhemarginaali tai kätkö voi olla ovelasti piilotettu. Löydettyään kätkön opiskelijat merkkaavat kätkön ”lokikirjaan” käyntinsä ja tekevät sen mahdollisesti sisältämät tehtävät. Kätköltä poistuttaessa kätkörasia laitetaan takaisin piiloon ja jatketaan matkaa seuraavalle kätkölle. Esimerkiksi liikuntatunneilla tavoitteena voi olla etsiä mahdollisimman monta kätköä, mutta reaaliaineissa kätkörasiassa voi olla oppituntiin liittyviä tehtäväohjeita.

Mielenkiintoisen lisämausteen antaa geokätköilyn ja satelliittipaikannuksen maailmanlaajuisuus. Kätköjen etsiminen on hauska tapa tutustuttaa vieraita uuteen ympäristöön. Itse sain kokea tämän Belgiassa syyskuussa 2010 pidetyssä iGuess-koulutuksessa (Introducing GIS Use in Education in Several Subjects), jonka tarkoituksena oli edistää paikkatiedon käyttöä eri oppiaineissa.  

Kurssin mieleenpainuvin harjoitus oli Antwerpenissä toteutettu geokätköilyiltapäivä. Tässä harjoituksessa saimme kurssinpitäjiltä GPS-laitteen, yhden koordinaattipisteen, valokuvavihjepaperin ja hätätapauksessa avattavan kirjekuoren. Näiden avulla meidän piti etsiä vieraasta kaupungista rakennus ja sen läheltä joku kurssimme opettaja.  Löydettyämme kätketyn opettajan saimme häneltä koordinaatit seuraavalle kätkölle ja pääsimme jatkamaan matkaa. Kaiken kaikkiaan etsimme kuusi kätköä ja tutustuimme hauskalla tavalla Antwerpeniin, minne ainakin itse haluaisin vielä mennä etsimään lisää ”kätköjä”. Ja uskokaa tai älkää, yhdenkään ryhmän ei tarvinnut turvautua hätäkirjekuoreen!

Niko Kaikkonen
Maantieteen ja biologian opettaja
Joensuun lyseon lukio

Geokätkennässä etsitään ja piilotetaan maastoon rasioita, joita etsitään koordinaattien perusteella joko GPS-paikantimella tai ilman. Liikuntatunneilla tavoitteena voi olla etsiä mahdollisimman monta kätköä, mutta reaaliaineissa kätkörasiassa voi olla oppituntiin liittyviä tehtäväohjeita.

Kommentit (0)

Lisää kommentti

Nimi:  
Kommentti:  
Varmistus: Paljonko on neljä plus kuusi?

Vastaus:  

Tällä kysymyksellä pyritään estämään lomakkeen automatisoitu käyttö.
Kommentti ilmestyy sivulle vasta hyväksynnän jälkeen.