Tvt:n tiimoilta -blogi

Hölynpölytekstistä avaruusakatemiaan

Pienet sormet hapuilevat näppäimistöllä, huulet tapailevat äänteitä, näytölle ilmaantuu kirjaimia, kirjain kirjaimelta sanoja, lauseitakin. Mistä oikeastaan on kysymys?

Norjalainen pedagogi Arne Trageton on innoittanut monet lapset tuottamaan tekstiä osaamatta vielä lukea. Trageton-menetelmä lähtee siitä ajatuksesta, että kirjaimillakin voi leikkiä. Pieni lapsi raapustaa paperille leikkikirjoitusta ja kysyy sitten aikuiselta: "Mitä tässä lukee?" Hienomotoriikka on heikkoa ja vaikeuttaa ajatuksen saamista paperille. Siinä lähtökohtia Trageton-menetelmän käyttämiselle. Siinä myös oiva lähtökohta opettajalle tvt:n käytön aloittamiseen koulussa eskarista alkaen.

Koulumme ekaluokkalaiset ovat tapailleet kirjaimia näppäimistöllä koulun alusta lähtien. Jo lukemaan oppineet saavat innostua osaamisestaan ja tuottaa tarinoita mielikuvituksensa mukaan. Lukemaan opettelevat kirjoittavat innokkaasti tekstiä, tuottavat kirjaimia tietämättä sitä, että he oikeastaan tuottavatkin oppimateriaalia. Tästä hölynpölytekstistä lähdetään etsimään tuttuja kirjaimia, puetaan niitä äänteiksi ja tutkitaan, pohditaan ja mutustellaan. Innostus on käsin kosketeltavaa ja aikuisen silmin hyvin hellyttävääkin. Kirkkaat silmät loistavat: Minä osaan!

Tokaluokkalaiset klikkailevat älytaululla linkkejä, istahtavat katsomaan ja kuuntelemaan tarkkaavaisesti valitsemaansa opetusohjelmaa ja tekevät muistiinpanoja. Toisaalla osa oppilaista naputtelee jo kirjoitusohjelmalla tietotekstiään puhtaaksi välillä varmistaen tietoa internetistä ja tietokirjoista. Tutkimusprojektit ovat innoittaneet oppilaat tiiviisti työn ääreen. Jokainen toimii, jokainen tutkii. Valmistuupa tietoteksteihin liitettäviksi kuviakin. Avaruusakatemiassa työn tekemisen meininki on rikkumaton.

Mutta mitä nyt? Naurahduksia, tirskahduksia ja huudahdus: ”Ope, me tehtiin meidän työstä räppi!”

Videoita aiheesta

Opettaja.tv: Suuria pedagogeja ja uusia opetusmenetelmiä (ohjelma- ajasta 14'26 alkaen Trageton)
Kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä kouluissa: Koulumestarin koulu  (wmv, kesto 9'17)

Minna Kukkonen, Koulumestarin koulu

Trageton-menetelmä lähtee siitä ajatuksesta, että kirjaimillakin voi leikkiä. Pieni lapsi raapustaa paperille leikkikirjoitusta ja kysyy sitten aikuiselta: "Mitä tässä lukee?"

Kommentit (0)

Lisää kommentti

Nimi:  
Kommentti:  
Varmistus: Paljonko on nolla miinus nolla?

Vastaus:  

Tällä kysymyksellä pyritään estämään lomakkeen automatisoitu käyttö.
Kommentti ilmestyy sivulle vasta hyväksynnän jälkeen.