Tvt:n tiimoilta -blogi

Houkuttelevaa yhdessä oppimista

Oppimisympäristö on saanut houkuttelevan välineistön lisäämään oppilaiden osallistumista oppimisprosessiin. Kosketustaulut ja niiden kanssa yhteensopivat lisävarusteet ovat rikastuttaneet tieto- ja viestintätekniikan käytön mahdollisuuksia ja vuorovaikutteista yhdessä oppimista luokissa. Itse taulut eivät tietenkään rikkautta tuo, vaan ne monimuotoiset ratkaisut, joilla oppilaat saatetaan itse tekemään, pohtimaan ja ratkaisemaan ongelmia myös näitä välineitä apuna käyttäen.

Yhteisopetusluokkamme oppilaat ovat hyvin innostuneita ja motivoituneita tekniikan käyttäjiä ja kosketustaulu on ollut heille omiaan lisäämään tätä innostusta. Myös itse tekniikka kiinnostaa muun opittavan asian rinnalla: oppilaamme kyselevät ja päättelevät innokkaasti, miten jokin asia on toteutettu. He myös ideoivat oppimisprosessissa välineiden ja eri ohjelmien käyttöä.

Tätä intoa ovat lisänneet interaktiivisen valkotaulun ohjelmistolla varustetut USB-muistitikut, jotka kulkevat heillä repuissaan kodin ja koulun välillä. Koulussa tehtävät harjoitukset on mahdollista toistaa kotona ja tehdä itsekin omia harjoituksia tai esityksiä ja tuoda ne kouluun luokkatovereille ratkaistaviksi. Esitysohjelmiston toiminnot ovat heidän käsillään ja he saavat luoda niiden avulla omia tuotoksiaan ja syventää oppimistaan.  

Yhteistyö, projektien teko ja yhteistoiminnallisuus muiden luokkien ja oppilaiden välillä on hyvä mahdollisuus jakaa taitoja oman luokan ulkopuolellekin. Yhteistoiminnallisuus ja sosiaaliset taidot saavat vahvistusta ja oppimisympäristön laajentuminen on luontevaa. Yhteistyöllä voidaan mahdollistaa tvt:n käyttö niissäkin luokissa, joissa oma opettaja ei vielä tunne riittävän vahvaksi tvt:n käyttöä oppimisprosessissa.

Hyviä vinkkejä erilaisten projektien toteuttamiseen löytyy Kaisa Vähähyypän Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa –Facebook-ryhmän vinkkauksena esimerkiksi Edutopia.org -verkkosivuilta. Myös kirjallisuuspiiri on mahtava projektityötapa, josta löytyy lisätietoa Netlibris –sivuilta.

Siirtyisinkö sivummalle seuraamaan ja ohjaamaan, kun oppilaat jakavat tietojaan ja taitojaan ja innostuvat yhdessä oppimisesta?  

Minna Kukkonen, Espoo

Siirtyisinkö sivummalle seuraamaan ja ohjaamaan, kun oppilaat jakavat tietojaan ja taitojaan ja innostuvat yhdessä oppimisesta?

Kommentit (0)

Lisää kommentti

Nimi:  
Kommentti:  
Varmistus: Paljonko on viisi miinus neljä?

Vastaus:  

Tällä kysymyksellä pyritään estämään lomakkeen automatisoitu käyttö.
Kommentti ilmestyy sivulle vasta hyväksynnän jälkeen.