Tvt:n tiimoilta -blogi

Lukion ykkösille kannettavat

Lukiomme ykkösluokkalaiset saivat viime syksynä lukio-opintojensa aluksi omat kannettavat tietokoneet pientä panttimaksua vastaan. Hankintaa oli pohdittu ja pohjustettu muutama vuosi, kun haluttiin etsiä uusia pedagogisia toimintamalleja. Opettajia on rohkaistu tvt-taitojen kehittämiseen erilaisilla kursseilla ja myös yhdessä, esim. opettajankokouksissa, joissa kollegat ovat kertoneet toisilleen omista toimivista käytänteistään. Kokouksissa on myös vieraillut ulkopuolisia verkko-opetuksen asiantuntijoita.

Koulussa toimii ePeda-niminen työryhmä, joka on järjestänyt tvt-pedagogisia iltapäiviä ja tvt-tutorointia. Meillä on tvt-koulutustarjotin, ja koulussa on sovittu, minkä alustojen tai ohjelmien käyttöä tuetaan vertaiskoulutuksella. Tvt-tutorit saavat korvauksen työstään. Olemme pyrkineet joustavaan ja helposti saatavaan vertaistukeen.

Opettajien tvt-koulutuksen lisäksi piti viime kesänä huolehtia myös siitä, että langaton verkko toimii kaikkialla talossa. Norssissa toimii Turun seudun langaton Sparknet -verkkoyhteys, ja luokkiin asennettiin lisää tukiasemia. Nyt opiskelijat voivatkin työskennellä kannettavillaan missä päin koulua tahansa ja tietysti myös koulun ulkopuolella vaikka kaupungin kirjastoissa.

Tietokoneita hyödynnetään opetuksessa eri tavoin. Meillä on käytössä kaksi tuettua oppimisalustaa (Moodle jaOpit) ja kokeilemme muitakin vaihtoehtoja. Osa opettajista hyödyntää verkossa olevia valmiita materiaaleja tai ilmaisia verkkotyökaluja, osa myös sosiaalisen median välineitä. Tunneilla haetaan tietoa verkosta tai rakennetaan tietoa yhdessä. Koeviikolla on myös kokeiltu sitä, että kannettavien avulla on voinut hakea verkosta tietoa koevastauksiin.  

Oppilaat olivat alusta lähtien hyvin innostuneita uusista työvälineistä, mutta osalla oli aluksi vaikeaa pysyä tunneilla pelkästään asiassa: osa ei osannut erottaa kannettavan koulu- ja vapaa-ajan käyttöä oppituntien aikana. Opettajana piti opetella sanomaan, milloin tietokoneiden tuli olla kiinni ja milloin auki. Varsinkin vieraan kielen alkeiden opetuksessa piti miettiä tarkkaan, miten ja milloin tietokonetta kannatti käyttää oppitunnilla, milloin taas hyödyntää kotiläksyjen teossa. 

Ykkösten kannettavat merkitsivät meille koko lukion toimintakulttuurin muutosta, emmekä taida vielä ihan tietääkään, minne muutos meitä on viemässä.

Lisätietoja

Miniläppärit lukiolaisille -hanke

Katrina Vartiainen, Turku

Lukiomme ykkösluokkalaiset saivat viime syksynä lukio-opintojensa aluksi omat kannettavat tietokoneet pientä panttimaksua vastaan. Hankintaa oli pohdittu ja pohjustettu muutama vuosi, kun haluttiin etsiä uusia pedagogisia toimintamalleja. Oppilaat olivat alusta lähtien hyvin innostuneita uusista työvälineistä, mutta osalla oli aluksi vaikeaa pysyä tunneilla pelkästään asiassa.

Kommentit (1)

19.04.2011  Maria Älli  
Blogiartikkelin kirjoittajan kokemukset osoittavat, että tietokoneiden (-tietoverkon) saapuminen luokkaan on todennäköisesti mullistus työtavoissa ja tiedonhankinnassa. Jotta tietokoneesta tulisi osa luokan arkityötä, tarvitaan kokemuksia kentältä, pilotointia, kantapään kautta oppimista, hyvien käytänteiden jakamista - sanalla sanoen, kokemuksien karttumista. Koulu, jossa toimii ePeda-työryhmä ja kollegat tutoroivat toisiaan, nopeuttaa käytänteiden leviämistä.
Minä opetan Porin Lyseossa, ja meillä ollaan ottamassa askeleita samaan suuntaan. Nyt luokassa on vasta 10 tietokonetta, mutta ne ovat siellä, vihdoinkin! Opettajien TVT-kerho on suunnitteilla.
Maria Älli -englannin lehtori

Lisää kommentti

Nimi:  
Kommentti:  
Varmistus: Paljonko on kuusi plus yksi?

Vastaus:  

Tällä kysymyksellä pyritään estämään lomakkeen automatisoitu käyttö.
Kommentti ilmestyy sivulle vasta hyväksynnän jälkeen.