Tvt:n tiimoilta -blogi

Omat tiedot kartalle – yhdistetään GPS ja GIS

Satelliittipaikannus alkaa kuulostaa jo tutulta, mutta entäpä GIS? Vaikka lyhenne GIS (Geographical information systems) vaikuttaa oudolta, jokainen meistä törmää niiden käyttöön joka päivä. GIS:n suomenkielinen nimi – paikkatietojärjestelmät - kuvastaa hyvin niiden käyttöä.

Paikkatietojärjestelmillä voidaan tuottaa, tallentaa esittää ja analysoida paikkaan sidottua tietoa eli paikkatietoa. Paikkatietojärjestelmillä mm. suunnitellaan ja säädellään yhteiskuntamme toimintaa. Paikkatietotaidoista on huomaamatta tullut uusi tietoyhteiskunnassa tarvittava kansalaistaito.

Toistaiseksi paikkatietojärjestelmien opetuskäyttö on monesti ollut aikaa vievää kikkailua, jossa tunnit ovat helposti vierähtäneet aineistojen etsintään ja hankalien ohjelmien käytön opetteluun. Tämän ongelman ratkaisemiseksi päätimme Joensuussa ja Turussa lyödä viisaat päät yhteen ja hakea Opetushallitukselta rahaa PaikkaOppi -nimiselle oppimisympäristöjen kehittämishankkeelle. Onnistuneen yhteistyön ansiosta PaikkaOppi on nyt kaikille kouluille avoin verkkopohjainen paikkatiedonoppimisympäristö, joka sisältää lukuisten taustakarttojen lisäksi myös toiminnallisia mahdollisuuksia muun muassa omien tehtävien ja karttojen laatimisen myötä.

Joensuun lyseon lukiossa olemme hyödyntäneet PaikkaOppia monella eri kursseilla. Opiskelijat ovat muun muassa analysoineet PaikkaOpista löytyviä valmiita taustakarttoja (maastokartat, maaperäkartat, ilmakuvat jne.) ja luoneet PaikkaOppiin omia karttojaan.

Esimerkiksi tänä syksynä, kun opiskelijat palasivat Patvinsuon kansallispuistosta, he toivat PaikkaOpin karttapohjalle GPS-laitteella tallentamansa vaellusreitin sekä sen varrelta ottamansa valokuvat ja havainnot Veera-myrskyn tuhoista. Idean Veera-myrskyn tutkimiseen opiskelijat saivat muuten Facebookista – joskus opiskelijat osaavat näköjään käyttää sitäkin tunnilla asiaan! J 

Lähiympäristön kartoittamisessa PaikkaOppia on käytetty muun muassa Joensuun keskustan maankäytön tutkimisessa. Opiskelijat menivät ensin kaupungille paikantamaan kauppojen ja toimistojen sijainnit. Luokassa GPS-pisteet siirrettiin kartalle antamalla niille symbolit sen mukaan, olivatko ne kauppoja vai toimistoja.

Lopuksi kaikkien ryhmien havaintoja tarkasteltiin yhdessä ja mietittiin, toteutuuko oppikirjassa esitetty kaupungin maankäyttöteoria myös Joensuun kaupunkirakenteessa. Näin myös ehkäpä vähän tylsääkin teoriaa voidaan tehdä mielenkiintoisemmaksi GPS-paikannuksen ja paikkatietojärjestelmien tarjoaman tekemällä oppimisen mahdollisuuden avulla.

Niko Kaikkonen
Maantieteen ja biologian opettaja, Joensuun lyseon lukio

Satelliittipaikannus alkaa kuulostaa jo tutulta, mutta entäpä GIS? Vaikka lyhenne GIS (Geographical information systems) vaikuttaa oudolta, jokainen meistä törmää niiden käyttöön joka päivä.

 

Kommentit (0)

Lisää kommentti

Nimi:  
Kommentti:  
Varmistus: Paljonko on kaksi miinus yksi?

Vastaus:  

Tällä kysymyksellä pyritään estämään lomakkeen automatisoitu käyttö.
Kommentti ilmestyy sivulle vasta hyväksynnän jälkeen.