Tvt:n tiimoilta -blogi

Opettajakin opintiellä

Tieto- ja viestintätekniikka ja sen hallitseminen on yhteiskuntamme haaste opettajille siinä missä monet muutkin taidot. Tieto- ja viestintätekniikan strategiat ja opetussuunnitelman osa-alueet elävät ja täydentyvät jatkuvasti. Meidän on rohkeasti otettava itseämme niskasta kiinni ja lähdettävä rakentamaan omaa oppimispolkuamme.

Joka vuosi keväisin saatetaan loppuun lukuvuoden aikana tehtyä työtä ja arvioidaan sitä parhaiden taitojen mukaan. Onnistumiset ja kehittämistarpeet kartoitetaan sekä tavoitteet tulevaan lukuvuoteen asetetaan tarkkaan harkiten. Tavoitteiden saavuttamisiin etsitään keinoja ja uusia tuulia. Näissä kannattaa kaavailla paikkaa myös tvt:n käytölle.

Tieto- ja viestintätekniikka ja sen hallitseminen on yhteiskuntamme haaste opettajille siinä missä monet muutkin taidot. Tieto- ja viestintätekniikan strategiat ja opetussuunnitelman osa-alueet elävät ja täydentyvät jatkuvasti. Koulutuskalentereita rakennetaan parhaillaan ensi lukuvuotta varten ja opettajien tarpeita ja toiveita yritetään ennustaa ja kartoittaa.

Monissa kouluissa tvt on vahvassa roolissa koulutyön ohessa ja oppilaat saavat nauttia motivoivista ja osallistavista työtavoista. Meidän opettajien tehtävänä on vastata yhteiskunnan asettamiin haasteisiin, jotta oppilaillamme olisi hallussa ne tiedot ja taidot, joita he tulevaisuudessaan tarvitsevat myös tvt:n osalta. Kouluissa on hyviä tukirakenteita saattamaan mahdollisimman moni oppija tvt:n ääreen. Opettajat ja oppilaat voivat tukea ja auttaa toisiaan, luokkien välillä voidaan tehdä opettajavaihtoja ja tiimityö luo omat mahdollisuutensa monipuoliseen opetusmenetelmien ja ideoiden toteuttamiseen.

Pelkästään oppilaiden ja kollegojemme tietoon ja taitoon emme tietenkään voi opettajina tuudittautua luottamaan. Meidän on rohkeasti otettava itseämme niskasta kiinni ja lähdettävä rakentamaan omaa oppimispolkuamme. Tässä hyvänä tukena voivat toimia koulun johtajan kanssa käytävät kehityskeskustelut. Näihin keskusteluihin olisi hyvä sisällyttää myös suunnitelma oman työn ammatillisesta kehittymisestä tieto- ja viestintätekniikan saralla.

Omasta ajantasaisuudesta kannattaa huolehtia – vain siten voimme kantaa vastuumme nyky-yhteiskunnan asettamissa haasteissa ja oppilaiden tasa-arvoisissa mahdollisuuksissa käyttää tvt:tä oppimisen tukena. Seuraillaanpa koulutuskalentereita ja tartutaan niiden antiin!


Minna Kukkonen, Espoo

Tieto- ja viestintätekniikka ja sen hallitseminen on yhteiskuntamme haaste opettajille siinä missä monet muutkin taidot. Tieto- ja viestintätekniikan strategiat ja opetussuunnitelman osa-alueet elävät ja täydentyvät jatkuvasti. Meidän on rohkeasti otettava itseämme niskasta kiinni ja lähdettävä rakentamaan omaa oppimispolkuamme.

Kommentit (0)

Lisää kommentti

Nimi:  
Kommentti:  
Varmistus: Paljonko on neljä miinus neljä?

Vastaus:  

Tällä kysymyksellä pyritään estämään lomakkeen automatisoitu käyttö.
Kommentti ilmestyy sivulle vasta hyväksynnän jälkeen.