Kasvien elämä, kasvu ja lisääntyminen

Kasvien elämään tutustumisessa opetussuunnitelma korostaa kasvien kasvun kokeellista tutkimista.

Siementen tutkiminen

Kukka- eli siemenkasvin kasvu alkaa siemenestä, joskin monivuotisilla kasveilla on muitakin lisääntymisen tapoja. Omakohtaisin tutkimuksin oppilaat voivat selvittää, millainen on siemenen rakenne. Herneen ja pavun siemenet ovat oivallisia näytteitä kaksisirkkaisten kasvien siemenestä, viljojen siemenet, kuten maissin tai kauran jyvät, soveltuvat taas yksisirkkaisten viljakasvien siemenen tutkimiseen. Opettajan on vain muistettava panna edellisenä päivänä siemenet veteen turpoamaan.

Siemenistä voidaan tutkimusten avulla selvittää mm. seuraavia: Millainen on siemen rakenteeltaan? Miten siemenestä lähtee kasvamaan kasvi osineen? Mitä siemen tarvitsee, jotta sen kasvu voi alkaa? Oppikirjan tai vastaavan kuvien avulla oppilaat pystyvät löytämään siemenen osat, etenkin, jos suurennuslasi on käytössä. 

Siementen itäminen

Turvotettuja kasvin siemeniä pannaan kasvamaan paperilla vuoratun läpinäkyvän lasin reunan ja paperin väliin. Oppilaat voivat päivittäin seurata, mitä siemenessä tapahtuu, miten juuret lähtevät kasvamaan ensimmäisenä, sitten vasta verso. Jyvien ja herneen tai pavun siementen kasvaminen paljastaa myös sen, miten erilaiset ovat näiden yksi- ja kaksisirkkaisten kasvien juuret. Oppilaat myös huomaavat, että yksisirkkaisen viljakasvin oras käsittää aluksi vain yhden lehden.
 Siementen itämistä voi tutkia myös märkien papereiden välissä, mutta silloin havaintoja voidaan tehdä poistamalla ensin siementen päällä oleva peite. Jos oppilaat keräävät syksyllä lähiympäristön kasvien siemeniä, he voivat tutkia sitäkin, itävätkö siemenet heti keruun jälkeen syksyllä. Vai itävätkö ne vasta kevätpuolella? 

Kasvien kasvamisen seuraaminen siemenestä nuoreksi versoksi

Oppilaat innostuvat vuodesta toiseen seuraamaan kasvien kasvamista kevättalvella luokan ikkunalaudoilla olevissa purkeissa, kunhan vain lajistoa vuosittain vaihdellaan. Vaikka joka kevät oppilaat voivat luokan ikkunoilla kasvattaa koriste- ja hyötykasvien siemenistä taimia, jotka he voivat viedä kevään lopulla kotiin kukkivaksi kasviksi kasvamista varten. Tomaatin, maissin tai muiden hyötykasvien taimet saattavat kasvaa jopa satoa tuottaviksi kasveiksi. Näiden tehtävien yhteydessä pyritään mahdollisimman monipuolisesti ymmärtämään kasveihin ja niiden kasvamiseen liittyviä asioita. 

Oppilaat voivat suunnitella ja laatia oman kasvin kasvamisesta kuvallis-sanallisen esitteen, posterin, luokan seinälle. Siinä voidaan kokoavasti esittää kasvun eri vaiheita sekä sitä, mitä kasvi tarvitsee kasvaakseen. Jos oppilaat ovat mitanneet kasvin pituuskasvua ainakin pari kertaa viikossa muutaman viikon ajan, he voivat havainnollistaa kasvua diagrammilla ja oppia käyttämään tätäkin välinettä biologisen ilmiön kuvaamisessa. 

Millä muulla tavoin kuin siemenestä kasvit lisääntyvät?

Erilaista kasvien ja sienten kasvullista lisääntymistä voi suuressakin luokassa selvittää tekemällä kokeita ja tutkimuksia. Ainakin jotkut seuraavat kasvullisen lisääntymisen tavat ovat olleet eri asiayhteyksissä esillä tai tulevat esille 5. ja 6. luokan biologian aihealueilla:

  • maavarsi (maanalainen): leskenlehti, päivänkakkara, monivuotiset koristekasvit ja rikkakasvit
  • mukula (maavarren turvonnut pää): peruna
  • rönsy (maanpäällinen): mansikka, rönsyleinikki, rönsylilja (koristekasvi)
  • verson osa: lehtikaktus, pielikukka (pelargonia)
  • oksa: puuvartiset pensaat (kuten mustaherukkapensas, paju)
  • sipuli: ruokasipuli, tulppaani, krookus, hyasintti ja muut liljakasvit
  • yksittäinen lehti: paavalinkukka eli saintpaulia
  • itiö: sanikkaiset, sammalet, kortteet, lieot, levät, sienet.

Opiskelujakson sopiviin kohtiin voidaan sijoittaa ainakin sipulien, perunanmukulan ja rönsyliljan kasvattamista. Koulupihan viihtyisyyttä voidaan lisätä istuttamalla syksyllä tulppaanin, narsissin tai krookuksen sipuleita. Sisätiloihin voidaan tuoda iloa ja väriä kukkivia kasveja, kuten hyasintteja, tulppaaneja ja ritarinkukkia (amarylliksiä) kasvattamalla loppusyksyllä. Keväällä taas luokan ikkunoiden piristykseksi voidaan kasvattaa kukka- eli siemenkasvien ohella perunaa ja monia eri koristekasveja, joiden kasvu alkaa versosta. Tällaisten tehtävien avulla opitaan myös lisäämään oman ympäristön viihtyisyyttä ja omaksutaan käytännön taitoja.

Teksti: Leena Aho