Arkielämän ilmiöt

Erilaiset arkielämän ilmiöt sopivat hyvin opetuksen eheyttämisen ja eri oppiaineiden välisen yhteistyön kohteeksi. Luonnontieteet sisältävät paljon ilmiöitä (esim. kiehuminen, lämpö, valkuaisaineiden hyytyminen, käymisilmiö jne.), joita on helppo havainnollistaa arkitilanteissa kotitaloustunneilla. Kotitaloudessa sovelletaan myös luonnontieteellistä tietoa. Kotitalouden esimerkit puolestaan sopivat myös fysiikan ja kemian tunneille elävöittämään opetusta. Kotitaloustunneilla voi tieto muuttua myös taidoksi. Terveystiedon oppisisällöistä esim. ravitsemustieto muuttuu kotitaloudessa ravitsemussuositukset huomioivaksi ruoanvalmistustaidoksi.

Esimerkki lämmöstä eri oppiaineiden yhteisenä ilmiönä. (LUMA-Workshop Heureka 2001).
Oppilaat kokoavat eri oppiaineiden aikana yhteistä lämpömittaria kunkin aineen tärkeimmistä lämpöilmiöistä.


Esimerkkejä Luonnontieteen ilmiöistä leivonnassa ja ruoanvalmistuksessa.
(Havukosken koulu /Terhi Pelto-Arvo).

Kemian ilmiöitä keittiössä:
Kasvikset, virvoitusjuomat – värit muuttuvat, liukenevat ja entsymaattinen tummuminen
Pulla –  hiivan toiminta, sitko, Maillard
Hyytelöt – liivate, hyytelösokeri
Kiisseli – tärkkelyksen liisteröityminen
Marenki, kermavaahto – vaahdot
Kananmuna, munakas – emulsio, vaahdot, valkuaisaineiden hyytyminen
 
Fysikaalisia ilmiöitä keittiössä:
Lieden toiminta, keittoastian valinta ja astian kuumeneminen – lämmön johtuminen
Erilaiset ruoankypsennystavat ja -laitteet – keittäminen/kosketuslämpö, uunissa kypsentäminen/säteilylämpö, mikroaaltouunissa kypsentäminen/mikroaallot, induktiolieden käyttö, grillaaminen jne.
Ruoan säilyttäminen, säilyminen ja kypsentäminen – lämpötilat

Teksti: Terhi Peltoarvo, Silpa Maria Pöntinen ja Sari Tapojärvi