Tehtävä (1.-9. lk)

Minkälainen paikka kaupunki on

Tavoitteena on tuottaa ymmärrystä kaupungin olemuksesta

Oppisisällöt: erilaisia havaintoja ja tilakokemuksia  sekä mielikuvia omasta asuinympäristöstä

Työväline: kamerat ja värifilmi

Valokuvaa koulumatkan tiloja ja taloja. Kuvaa pieniä kauniita ja rumia paikkoja. Järjestä kuvista näyttely ja kirjoita tarinoita kuvista. Nosta esille arviointikeskustelussa kuvissa ja kirjoituksissa esiintyviä  historiaan, kaupunkirakenteeseen ja kaupunkisuunnitteluun liittyviä käsitteitä.

Tehtävä voidaan toteuttaa myös maaseudulla asuvien lasten kanssa käsittelemällä oman asuinympäristön ja kaupunkirakenteen eroavuuksia. Miten ja milloin jostakin taajamasta tulee kaupunki?

 

Helsinkiläisen arkkitehtitoimiston ikkunassa oli jouluna 2003 esillä piparkakkutaikinasta valmistettu kaupunkinäkymä. Talot ovat kaupunkinäkymässä erikokoisia ja eri-ikäisiä niin kuin todellisuudessakin on. Hohtava lumen ja jään vaikutelma on saatu aikaan ripottelemalla tomusokeria hopeapaperilla päällystetylle alustalle. Piparkakkutaikinasta rakennettu kaupunki kuuluu toimiston jokavuotiseen rituaaliin ja on tarkoitettu ohikulkevien kaupunkilaisten iloksi.

Piparkakkutaikina on mainio rakennusmateriaali. Monen mielestä taikinan käsittely on kovin mieluisaa. Kun luokan kaikki oppilaat ovat valmistaneet oman talonsa, syntyy siitä jo komean kokoinen kaupunki. Ennen rakentelua on hyvä tutkia ympäristön rakennuskantaa tai historiallisia rakennuksia kirjoista. Paperikaavojen valmistaminen auttaa onnistumaan tehtävässä.