Tulevaisuuden muotoilua – älykkäät tuotteet

Elämme nyt aikaa, jolloin huipputeknologia mahdollistaa ns. älykkäiden tuotteiden valmistamisen. Muotoilijat eivät enää työskentele yksin, vaan tekevät yhteistyötä eri alojen asiantuntijoiden ja tiedemiesten  kanssa. Esimerkiksi saniteettituotteet kuten lavuaarit, vessanpöntöt ja ammeet pinnoitetaan, jotta voidaan vähentää huuhteluveden käyttöä sielläpäin maailmaa, missä vettä on niukasti. Nykyään meilläkin on uusissa wc-pöntöissä vedensäästöpainike.

Toisaalta ajallemme on myös ominaista ”turhien” tuotteiden valmistaminen ja lasten ja nuorten ehdollistaminen merkkituotteiden käyttäjiksi. Viisivuotias kenkien ostaja ei suostunut muihin jalkineisiin kuin niihin, joissa on "vauhdin merkki", kertoo Metro-lehden pakinoitsija oltuaan kenkäostoksilla pikkupoikansa kanssa. Tämä on hyvä esimerkki esineen käyttöarvon muuntumisesta näyttöarvoksi.

Luonnonvarojen ehtymisen pohdiskelu ja vinoutuneiden kulutustottumusten käsitteleminen sekä kierrätykseen tutustuminen käytännön koulutyössä ovat siten muotoilukasvatuksen keskeisiä sisältöjä ja tavoitteita, joissa punnitaan yksilön arvovalintoja, vastuuta omasta ympäristöstä ja kestävästä maailmasta.