Tomas Nyqvist


Tomas Nyqvist: Poetens Sal (Runoilijan sali), 1993. Kuva: Charlotta Boucht.

Keskustellaan kuvasta: Missä on tällaisia rakennuksia? Mikä luo kuvaan salaperäisen tunnelman? Kuva innostaa keksimään jännittäviä tarinoita; sen voi yhdistää äidinkielen opetukseen, jolloin oppilaat saavat kirjoittaa kertomuksen, jonka tapahtumapaikkana ovat rauniot ja salaperäiset salit. Kun kertomukset ovat valmiita, oppilaat saavat kuvittaa ne. Voidaan myös tehdä toisin päin, eli ensin tehdään kuvitus ja vasta sitten kertomus. Keksi kertomukselle nimi.

Tehtävänä on kuvittaa kertomus, joka kertoo…

Tekniikka ja materiaali: musta A3-kokoinen paperi, lyijykynä luonnosteluun, nestemäiset peitevärit, joihin on sekoitettu valkoista, valkoinen liitu.

Tavoite: tunnelman luominen valon ja varjon avulla, harjoitellaan perspektiivin kuvaamista (tutkikaa koulun käytävällä, miten perspektiivi toimii).

Ruotsinkielinen alkuperäisteksti: Acci Forsman | Toimitus suomeksi: Liisa Piironen ja Inari Grönholm