Tuntimalli 2

Syöttäminen liikkeessä

Alkuleikki: X-HIPPAA 15 min

Välineet: Kartiot, pallot, liivit

Toteutus: Kartioilla rajatulla alueella 1–3 hippaa yrittää saada koskettamalla kiinni leikkijöitä. Heidän siinä onnistuttuaan, leikkijä jää seisomaan paikoilleen X-asentoon. Muut leikkijät yrittävät pelastaa X:n joko vierittämällä pallon tai syöttämällä pallon tämän jalkojen välistä. Tämän jälkeen X saa taas jatkaa leikkiä.

Vinkki: Palloa voidaan aluksi pitää käsissä ja pelastaminen suorittaa vierittämällä. Lajinomaisuutta ja vaihtelua leikkiin saadaan kuljettamalla sitä jaloin ja syöttämällä  palloa kiinnijäänyttä pelastettaessa. Muista vaihdella hippoja useasti!

Maalintekotuokio: PALLOA PAREITTAIN SYÖTELLEN + maalilaukaus 10 min

Välineet: Maalit, kartiot, pallot

 

Suurempi kuva (pdf)

Toteutus: Tehdään ryhmän koosta riippuen yhteen tai kahteen maaliin. Tee n.6–8:sta kartiosta maalia kohti etenevä jono asettamalla ne noin 2–3 metrin välein. Kauimmaisen kartion etäisyys maalista on noin 25–30 metriä. Oppilaat asettuvat kahteen jonoon kartioiden molemmin puolin. Vain toisessa jonossa olevilla on pallo. Sitä sisäterällä kartioiden välistä syöttelemällä pyritään etenemään läpi kartioradan niin, että lopuksi toinen parista pääsee laukomaan palloa maaliin. Seuraavalla kierroksella on sitten toisen vuoro.

Vinkki: Aluksi kannattaa ottaa pallo haltuun ja syöttää vasta sen jälkeen se takaisinpäin. Myös kävelyvauhti saa harjoitteen aluksi toimimaan paremmin.

Pelihetki: PIENPELIT (2 vastaan 2) 15 min

Välineet: Maalit, kartiot, pallot, liivit

Toteutus: Tee mahdollisimman monta pientä kenttää, kooltaan noin 10–15m x 10 m. Jaa oppilaat neljän hengen joukkueisiin. Joukkueesta kaksi pelaa kerrallaan ja toiset kaksi toimivat yhdessä maalivahteina. Opettajan merkistä osat vaihtuvat.

Vinkki: Vaihtoehtoisesti voidaan pelata 3 vastaan 3 -pelejä, mikäli jaot eivät mene tasan 2v2-pelejä ajatellen! [SISÄINEN LINKKI: Tutustu pienpelien etuihin. -> http://www.edu.fi/page.asp?path=498,1329,1528,21094,19155,34730,49446,49499]