Tuntimalli 5

Syöttäminen

Alkuleikki: AKU–hippa 10 min

Välineet: Kartiot, pallot, liivit

Toteutus: Rajatulla alueella hippaa, jossa turvassa on silloin kun ennättää istahtaa kyykkyyn ja sanoa jonkun Disney–hahmon nimen. Aku Ankkaa ei kuitenkaan saa sanoa. Jos ei kuitenkaan ennätä kyykkyyn tai sanoa oikeaa nimeä, ennenkuin hippa koskettaa, niin jää uudeksi hipaksi. Näin käy myös, mikäli sanoo jonkun muun kuin Disneyn hahmon nimen taikka Aku Ankan. Hipat pitävät liivejä kädessään ja antavat ne kiinnijääneille leikkijöille. Aluksi voidaan leikkiä ilman palloja, sitten sama palloja kuljettaen. Tällöin pysäytys saisi mielellään tapahtua jaloin.

Vinkki: Hippaa voidaan leikkiä myös muiden teemojen nimissä, kuten joulupukkihippa (ei saa sanoa joulupukkia vaan muita jouluaiheisia asioita), Litti–hippa (ei saa sanoa Jari ”Litti” Litmasta vaan muita jalkapalloilijoita/urheilijoita) ja Suomi–hippa (ei saa sanoa Suomea vaan muita Euroopan maita) jne.

Taito-osuus: JALKAPALLOGOLF 15 min

Välineet: kartiot, pallot

Toteutus: Rakenna koulun kentälle ja lähimaastoon kartioista tai vastaavista näkyvistä merkeistä "9-18-reikäinen" jalkapallogolf –rata. Oppilaat koettavat potkaisemalla tai syöttämällä osua pallolla reikänä toimivaan merkkiin, minkä jälkeen he saavat aina luvan siirtyä kohti seuraavaa reikää. Palloa saa potkaista vasta, kun se on kokonaan pysähtynyt. Potkujen määrät voidaan laskea, muttei se kuitenkaan ole välttämätöntä. Pareittain toteutettuna voidaan palloa potkaista vuoronperään, jolloin parille tulee yhteinen lopputulos.

Vinkki: Mikäli rata menee nopeasti, kierrätä se myös vastapäivään!

Pelihetki: SYÖTÄ PALLO MAALIIN –peli 15 min

Välineet: Kartiot, liivit, pallot

Toteutus: Peliä voidaan pelata pienemmillä tai suuremmilla joukkueilla. Mikäli joukkuekoko on suurempi, on pelialueen oltava riittävän suuri. Maali tehdään syöttämällä pallo maalin läpi oman joukkueen pelaajalle tai osumalla pallolla sovittuun maaliin. Maaleja on molemmilla joukkueilla useita (2–4 kpl) tai kaikki maalit ovat yhteisiä. Maaleina voivat toimia vaikkapa toiset pallot, korkeat kartiot, kenttää reunustavan aidan pylväät jne. Osuma niihin = maali.

Vinkki: Korosta pallon syöttämistä esim.sisäterällä!