Tuntimalli 5

Pelaaminen

Alkuverryttely: VERRYTTELYJUOKSUT 5–10 min

Välineet: Kartiot

Toteutus: Opettajan tai oppilaiden johdolla verryttelyjuoksuja kahden kartion välillä. Voidaan toteuttaa myös pallojen kanssa kuljettelemalla eri tavoin, erilaisin rytmein (sisäterä-ulkoterä, 2 x vasen - 2 x oikea, pyörähdys viidellä pienellä kosketuksella ympäri, jalkapohjilla etu- ja takaperin hypellen jne.) tai vaikka kartioita pujotellen.

Pelihetki 1: NELJÄN MAALIN PELI 10 min

Välineet: Kartiot, liivit, pallot

Toteutus: Pelikenttänä suuri neliö, jonka jokaisella sivustalla on kartioista tehty maali. Kaikki maalit ovat molempien joukkueiden käytössä, mutta samaan maaliin saa tehdä ainoastaan kerran peräkkäin maalin. Maalit tehdään vain kentän puolelta, ja maalin jälkeen aina vastajoukkue saa aloittaa pelin kyseiseltä maalilta. Ei maalivahteja. Jos pelaajia on liikaa, voi kunkin maalin taakse sijoittaa yhden pelaajan vastaanottamaan palloa, jolloin maali syntyykin vasta hänen saatua palloon kosketuksen.

Pelihetki 2: LIIGAPELITURNAUS 25 min

Välineet: Kartiot, maalit, liivit, pallot

Toteutus: Jaetaan oppilaat 3–4:n hengen joukkueisiin ja tehdään niin monta kenttää kuin joukkuemäärästä saadaan aikaan. Nimeä kentät ”tason” mukaan, esim. Mestareiden liiga (korkein taso), Valioliiga (2.), Veikkausliiga (3.),Kortteliliiga (4.) jne. Arvotaan aluksi joukkueiden aloituskentät. Ottelut alkavat ja päättyvät opettajan merkistä yhtä aikaa. Peliaika on esim.1 x 4 min. Ottelujen voittajat siirtyvät aina korkeamman tason kentälle ja hävinneet vastaavasti vaihtavat alemmalle tasolle. Kaikkein korkeimman tason pelin voittanut joukkue pysyy paikoillaan, samoin alimman liigan ottelun hävinnyt joukkue. Pelataan 4–5 kierrosta. Tasapelin sattuessa viimeisen maalin tehnyt joukkue voittaa. 0–0-tilanteissa kivi-paperi-sakset-tekniikalla.