Ohjeita opettajalle

12 ikävuoteen saakka lapsi oppii parhaiten pelaamalla erilaisia pelejä. Pienpeleillä on monia etuja.

Taidon kehittäminen
Enemmän kosketuksia palloon, jolloin taidoilla on parempi mahdollisuus kehittyä.

Lisää aktiivisuutta
Pallo on enemmän pelaajan ulottuvilla, mikä johtaa suurempaan osallistumiseen ja liikkumis- sekä liikehallintatekijöiden kehittymiseen.

Kaikki Pelaa 
Kukan ei kehity kentän reunalla. ”Tämän päivän lapsitähdestä tulee harvoin huomisen tähti.” Annetaan kaikkien lasten pelata.

Vähemmän pelaajien luokittelua 
Nuoret oppivat pelistä. Heillä ei ole parasta pelipaikkaa, joten annetaan heidän kokeilla eri pelipaikkoja.

Vähemmän sääntöjä 
Pienpelit ovat yksinkertaisia. Säännöt on pidettävä minimissään ja lapsia tulee rohkaista pelaamaan.

Menestys 
Menestys tällä tasolla tulee lasten hauskanpidosta ja osallistumisesta. Voittaminen ei saa olla ylikorostettua.

Kiinnostus 
Monet lapset voivat menettää kiinnostuksensa ja keskittymisensä 11 vastaan 11 pelissä, koska pallo on liian kaukana. Pidä peli pienenä!

Päätöksenteko 
Pienemmän kenttäkoon vähäisemmän pelaajamäärän ansiosta päätöksenteko eri tilanteissa tulee lapselle helpommaksi. Lisäksi pelitilanteet toistuvat säännöllisesti (esim. hyökkäys- ja puolustustilanne). Tämä kehittää lapsen kykyä ymmärtää peliä.

Helppo organisoida
Jokaiselle ruoho- tai hiekka-alueelle voidaan nopeasti saada suuri määrä lapsia pelaamaan.

Tietoisuus kehityksen tasosta
Lapset eivät ole nuoria aikuisia. Peliä pitää valjastaa täyttämään heidän tarpeitaan. Pienpelien avulla lapsen ajatus pelistä kehittyy.