Luokat 4–9 ja toinen aste

Kebaccobic

Nuoria kiinnostava rytmikäs musiikki saa kepin heilumaan ja jumpan sujumaan. Keppijumppaliikkeistä voi rakennella sarjoja, jotka koostuvat perusliikkeistä ja niiden väleihin lisättävistä oheisliikkeistä ryhmän kunnon mukaisesti.

Kebaccobic sopii jumppatuntien verryttelyyn – myös ulkona – tai kokonaiseksi tuntiohjelmaksi. Tytöt ovat tottuneet liikkumaan enemmän musiikin mukana, mutta myös poikia motivoivat selkeät liikkeet ja tsemppaava tunnelma. Poikien motivointikeinona toimii painonnostotaustasta kertominen, ja tytöille voi korostaa keppijumpan kiinteyttäviä ja ryhdittäviä vaikutuksia. Liikkeet etenevät helpommista vaikeampiin ja niiden opettaminen jaksotetaan pieniin osiin.

Tarvikkeet:

Ryhmän mukaisesti valittu rytmikäs musiikki, 90–120 iskua minuutissa
Keppijumppakepit (1,31 m) tai sauvat, mailat
Jumppa-alustat

1) Oppilaat avorivistöön ja kullekin tilaa liikutella keppiä

Verryttelyksi ravistellaan reisillä roikkuvaa keppiä haara-asennossa joustaen 
→ keppiä ravistaen ylös (4) – alas (4) x 4
→ reisillä roikkuvan kepin kierto sivulle reiteen – takaisin – toiselle sivulle (1–2) x 8
Harjoitellaan nostamisen perusasentoa, selkä tiukkana ja polvet ja varpaat samaan suuntaan. Toistot ravistuksista asti.

2) Kepin työntö eteen selästä pyöristäen ja jaloista joustaen, pää painetaan käsien väliin (1–2) x 8

→ sivu-vieriaskel oikealla + hartiaveto (1–2) x 4. Pyöristysten toistot → sivu-vieri vasemmalle.
Toistot alusta.

3) Punnerrus (1–2) x 8 → vuorotellen jalka taakse + paina keppi alas x 8

Samat x 4 → toistot x 2 → edelliset liikkeet vuorotellen.
Seuraavaksi jalka jää taakse + keppi ylös suorille käsille → saksijousto 3 x ja 4:nnellä jalka viereen + keppi harteille ja vaihto.
→ luistelukyykky sivulle + keppi harteilla 3 joustoa, 4. kerta vaihto
Hauskutukseksi voidaan jäädä välillä marssimaan ja punnertamaan. Samalla ohjaaja keksii jenkkiarmeijatyyppisiä huutoja, joihin oppilaat vastaavat. 

4) Etukyykky jousto keppi olkapäiden päällä + kädet ristissä ja kyynärpäät ylhäällä, haetaan joustaen kyykkyasentoa

3 joustoa alhaalla, 4. ylös
→ askelkyykky eteen joustaen vuorojaloilla x 8 
→ keppi olkapäiden päällä, kädet ristissä ja ylävartalon pienet kierrot x 8.
Edelliset yhteen 8 toistolla, sitten 4, sitten 2.

5 ) Tempausmitta-asennossa kylkeä ylös joustaen 8–8 toista puolta, sitten 4

→ niskan taakse punnerrus x 8 → kepin lasku alas + ravistus. Edelliset alusta.

6) Tempausvalan yläasennossa lantion pyörityksiä ja heilutuksia x 8. Keppi pitää ylävartalon paikoillaan

→ tempausvala oppilaiden kunnon mukaisesti x 8.

7) Vatsalihasliikkeet istuen jumppamatolla parin kanssa vastakkain

Keppi poikittain reisillä alaspäin joustoja x 8 → viedään keppi suorille käsille pään päälle ja joustetaan takaisin alas x 8.

8) Parin jalkoihin tukeutuen soutua ja melontaa

Keppi poikittain polvien taakse reidet koukussa → lantionnostoja x 8. Toistoja muutama kierros.

9) Venyttelyt, esim.

  • Viedään keppi istuen pystyyn viistosti taakse ja venytetään rintalihas + olkapään etuosa
  • Jalka koukussa viedään keppi jalkapohjan alle ja nojataan taaksepäin yläselkää venyttäen.
  • Seistään ja tukeudutaan keppiin, joka on alustalla pystyssä. Viedään kantapää kiinni pakaraan ja venytetään reiden etuosa.