Pelimuotoja

A. Syöttöpeli

Pelin tarkoitus

Syöttöpelissä harjoitellaan yhdessä toimimista, syöttämistä, pallon vastaanottamista ja liikkumista koripallokentällä. Pelissä ei saa kuljettaa palloa, vaan pallon kanssa liikutaan ainoastaan tukijalkaa käyttämällä.

Peliajatuksena on, että saman joukkueen pelaajat pyrkivät syöttämään toisilleen peräkkäisiä syöttöjä siten, että toisen joukkueen pelaajat eivät saa riistettyä palloa välissä. Pelin tarkoituksena on saada esimerkiksi kuusi peräkkäistä syöttöä, minkä seurauksena joukkue saa (koripallolle tyypillisesti) kaksi pistettä.

Syöttöpeliä kannattaa pelata (ainakin aluksi) kahdella poikkeussäännöllä:
1) Palloa ei saa riistää hyökkääjän kädestä.
2) Edestakainen syöttäminen samojen pelaajien kesken on kielletty.
Näin pelaaminen onnistuu huomattavasti paremmin.

Pelikenttä ja välineet

Pelikentäksi käy mikä tahansa rajattu alue, kuten esimerkiksi koripallokentän puolikenttä. Syöttöpelissä pallo voi osua salin seiniin, eikä näin varsinaisia sivurajoja pelissä käytetä.

Pelivälineeksi käyvät pomppaavat pehmo- ja hahmopallot, harjoituslentopallot tai minikoripallot (koko 5). Tärkeää pallon valinnassa on, että ns. pallopelko voitetaan ja että oppilaat uskaltavat rohkeasti tavoitella palloa.

Pelin kulku

Syöttöpelissä pelaavat kaksi 3–5 pelaajan joukkueetta. Liikuntatila kannattaa jakaa siten, että useampi peli on samanaikaisesti käynnissä. Peli alkaa aloitushypyllä, jossa molempien joukkueiden pelaaja asettuu keskelle kenttää hyppyä varten. Muut pelaajat sijoittuvat piiriin pelaajien ympärille. Opettaja heittää alakautta aloitusheiton, ja keskellä olevat pelaajat yrittävät lyödä pallon yhdellä kädellä (kämmenellä) oman joukkueen pelaajille. Pallon saanut joukkue aloittaa hyökkäysvuoron ja toinen joukkue puolustusvuoron.

Hyökkäysvuorossa oleva joukkue pyrkii syöttämään peräkkäisiä syöttöjä toisilleen. Jos puolustava joukkue saa pallon, alkavat he välittömästi tavoitella omia peräkkäisiä syöttöjä. Näin hyökkäys- ja puolustusroolit vaihtuvat. Roolit vaihtuvat myös sen jälkeen, kun toinen joukkue on saanut kaksi pistettä eli riittävän määrän peräkkäisiä syöttöjä.

Peliä voidaan pelata joko jokin peliaika (esimerkiksi viisi minuuttia) tai johonkin pistemäärään (esimerkiksi 10 pisteeseen). Voittanut joukkue on se, joka on saanut enemmän tai nopeammin pisteitä.

Peliohjeissa opettajan kannattaa korostaa pelaajien liikkumista vapaaseen paikkaan ja maan kautta syöttämisen merkitystä. Lapsille on tyypillistä kerääntyä magneetin lailla pallon luokse, mikä merkittävästi vaikeuttaa peräkkäisten syöttöjen onnistumista. Korostamalla juoksemista paikkaan, johon pallo seuraavaksi tulee, opetetaan kaikille pallopeleille keskeistä tilankäyttöä. Maankauttasyötöt puolestaan konkretisoivat lapsille vapaana olemisen merkitystä. Maan kautta pomppaava syöttö onnistuu vain, jos välissä ei ole yhtään puolustajaa tai muita esteitä.

B. Sovellus: Tornipallo

Tornipallossa perättäisten syöttöjen sijasta tavoitellaan syöttöä torniin eli  pelaajalle, joka seisoo korokkeella. Onnistuneesta torniin syötöstä saa kaksi pistettä. Pisteiden jälkeen toinen joukkue aloittaa syöttämisen toisen joukkueen tornin juurelta.

Tornina toimii joukkueesta yksi oppilas kerrallaan. Tornia ei vartioida, joten hän saa rauhassa yrittää pallon vastaanottamista. Tornina voi hyvin toimia oppilas, joka ei muuten voi osallistua liikuntatunnille esimerkiksi jalkavaivan takia.