Pelimuotoja

A. Peli ilman kuljetusta

Pelin tarkoitus

Peli ilman kuljetusta on koripallonomainen sovellus syöttöpelistä (katso luokat 1–2). Pelissä pallo liikkuu ainoastaan syöttämällä. Palloa ei saa kuljettaa, vaan pallon kanssa liikutaan ainoastaan tukijalan varassa.

Peliajatuksena on, että hyökkäävä joukkue liikkuu korintekoetäisyydelle syöttämällä. Tavoitteena on harjoitella koripallon perustaitoja, kuten syöttämistä, pallon vastaanottamista, pallottomana liikkumista ja heittämistä.

Peliä ilman kuljetusta kannattaa (ainakin aluksi) pelata poikkeussäännöllä, jossa palloa ei saa riistää hyökkäävän pelaajan kädestä. Näin pelaaminen onnistuu huomattavasti helpommin.

Pelikenttä ja välineet

Pelikenttä on rajattu alue, jonka päädyissä on koripallokorit. Aina kun on mahdollista, peliä on hyvä pelata salin sivukoreihin poikittaissuuntaisesti. Pelissä ilman kuljetusta noudatetaan koripallon sivu- ja päätyrajasääntöjä.

Pelivälineeksi käyvät minikoripallot (koko 5), pomppaavat pehmo- ja hahmopallot tai harjoituslentopallot.

Pelin kulku

Pelissä ilman kuljetusta pelaavat kaksi 3–4 pelaajan joukkueetta. Peli alkaa aloitushypyllä, jossa molempien joukkueiden pelaaja asettuu keskelle kenttää hyppyä varten. Muut pelaajat sijoittuvat piiriin pelaajien ympärille. Opettaja heittää alakautta aloitusheiton, ja keskellä olevat pelaajat yrittävät lyödä pallon yhdellä kädellä (kämmenellä) oman joukkueen pelaajille. Pallon saanut joukkue aloittaa hyökkäysvuoron ja toinen joukkue puolustusvuoron.

Peliajatuksena on, että hyökkäävä joukkue liikkuu syöttämällä korintekoetäisyydelle, josta yritetään heittoratkaisua. Puolustavan joukkueen ajatuksena on estää niin hyökkääjien syöttäminen kuin heittoyrityksetkin. Pallon saatuaan puolustajat vaihtuvat hyökkääjiksi ja etenevät omalle hyökkäyskorilleen tavoitteena korinteko. Onnistuneesta heitosta korin tehnyt joukkue saa kaksi pistettä. Korin jälkeen puolustava joukkue lähtee hyökkäämään niin, että ensimmäinen syöttö annetaan korin alta päätyrajan takaa.

Peliä voidaan pelata joko jokin peliaika (esimerkiksi viisi minuuttia) tai johonkin pistemäärään (esimerkiksi 10 pisteeseen). Voittanut joukkue on se, joka on saanut enemmän tai nopeammin pisteitä.

Peliohjeissa opettajan kannattaa korostaa pelaajien liikkumista vapaaseen paikkaan ja maan kautta syöttämisen merkitystä. Lapsille on tyypillistä kerääntyä magneetin lailla pallon luokse, mikä merkittävästi vaikeuttaa syöttöjen onnistumista. Korostamalla juoksemista paikkaan, johon pallo seuraavaksi tulee, opetetaan kaikille pallopeleille keskeistä tilankäyttöä. Maankauttasyötöt puolestaan konkretisoivat lapsille vapaana olemisen merkitystä. Maan kautta pomppaava syöttö onnistuu vain, jos välissä ei ole yhtään puolustajaa tai muita esteitä.

Variaatio

Pelitaitojen edistyessä peliin voidaan lisätä sääntö, jossa pelaajille sallitaan yksi tai kaksi pomppua pallonhallintakertaa kohti. Tällä lisätään hyökkääjien mahdollisuuksia tehdä valintoja syöttämisen, heittämisen ja kuljettamisen suhteen. Säännön avulla oppilaat voivat mm. käyttää heittoharhautusta ja kuljetusajoa tehokkaana korintekoliikkeenä.


B. Sovellus: Pelinrakentajapeli

Pelinrakentajapelissä pelataan peli ilman kuljetusta sillä poikkeuksella, että molemmissa joukkueissa on käytössään pelinrakentaja. Pelinrakentajana voi toimia

a. opettaja molemmille joukkueille
b. sama oppilas molemmille joukkueille
c. kaksi pelaajaa omille joukkueilleen (pelaajat puolustavat toisiaan).

Pelinrakentaja ei tee pelissä koreja, vaan hänen tehtävänään on toimia pallon ylöskuljettajana hyökkäysvuoron siirtyessä joukkueelta toiselle. Tämä mahdollistaa pelin nopeamman siirtymisen kentän toisesta päädystä toiseen. Pallon ylöskuljetettuaan pelinrakentaja syöttää pallon vapaalle hyökkääjälle ja siirtyy sivurajalle odottamaan uutta kuljetusvuoroaan. Muut pelaajat pelaavat normaalisti peliä ilman kuljetusta.

Pelinrakentajaksi on hyvä valita taitava pallonkäsittelijä. Peliohjeissa opettajan kannattaa korostaa nopean siirtymisen merkitystä. Kun puolustajat saavat pallon, on se mahdollisimman nopeasti (jopa kädestä hakemalla) toimitettava pelinrakentajalle. Muut pelaajat pyrkivät tällöin juoksemaan hyökkäyskorille vapaaseen korintekopaikkaan niin nopeasti kuin pystyvät. Pelinrakentajan tehtävänä on kuljettamalla ja syöttämällä toimittaa pallo vapaille pelaajille.

C. Yhden korin peli, 3 vastaan 3

Pelin tarkoitus

Yhden korin peli on erityisen hyvä pelimuoto isoille ryhmille.

Pelin myötä oppilaat oppivat hyökkäyksen ja puolustuksen perusperiaatteita puolenkentän pelissä. Näistä korostuu erityisesti liikkuminen syötön jälkeen.

Yhden korin peliä, 3 vastaan 3, kannattaa (ainakin aluksi) pelata poikkeussäännöllä, jossa palloa ei saa riistää hyökkäävän pelaajan kädestä. Näin pelaaminen onnistuu huomattavasti helpommin.

Pelikenttä ja välineet

Pelikenttä on rajattu alue, jonka päädyssä on koripallokori. Kenttään on merkitty aloitusviiva, joka sijaitsee noin 6 metrin päässä korin keskipisteestä. Aina kun on mahdollista, peliä on hyvä pelata salin sivukoreihin poikittaissuuntaisesti. Pelissä noudatetaan koripallon sivu- ja päätyrajasääntöjä.

Pelivälineeksi käyvät minikoripallot (koko 5), pomppaavat pehmo- ja hahmopallot, tai harjoituslentopallot.

Pelin kulku

Yhden korin pelissä, 3 vastaan 3, pelaavat kaksi 3–4 pelaajan joukkuetta. Peliä pelataan yhteen koriin kolmen pelaajan ollessa kerrallaan pelivuorossa.

Ottelun aloittava joukkue arvotaan. Peli alkaa syötöllä aloitusviivan takaa. Hyökkäysvuoro vaihtuu jokaisen korin jälkeen. Peli jatkuu puolustajan antaessa pallon hyökkääjälle aloitusviivan taakse, minkä jälkeen hyökkäys alkaa syötöllä.

Virheen, rikkomuksen tai pallon ulosmenon johdosta aloituksen saa aina vastustaja, joka aloittaa pelin aloitusviivan takaa, kuten edellisessä kohdassa. Mikäli puolustava joukkue hankkii pallon vastustajalta joko levypallotilanteesta tai riistämällä pallon kuljetuksesta tai syötöstä, tulee joukkueen ainoastaan käyttää palloa aloitusviivan takana ja jatkaa peliä ilman erillistä aloitussyöttöä.

Puolustaja ei saa riistää palloa hyökkääjän käsistä. Puolustajan tulee estää hyökkääjää heittämästä, syöttämästä tai lähtemästä kuljettamaan aiheuttamatta kontaktia. Kuitenkin pallollisen hyökkääjän on pystyttävä 5 sekunnin kuluessa syöttämään tai lähtemään kuljettamaan palloa. Mikäli hyökkääjä ei pysty toteuttamaan edellä mainittua 5 sekunnin sääntöä, on kyseessä rikkomus ja pallon hallinta siirtyy puolustavalle joukkueelle.

Korista saa kaksi pistettä. Hyökkäysaika on rajoittamaton. Kolmen sekunnin sääntö ei ole voimassa. Vaihtaa saa vapaasti pelikatkon yhteydessä. Ottelun voittaa ensin 20 pistettä tehnyt joukkue. Mikäli peli ei ole ratkennut 10 minuutin aikana, valvoja tai ohjaaja ilmoittaa, että ottelussa tehdään vielä yksi kori. Jos tilanne on tämän jälkeen tasan, ratkaisee seuraava kori.

Muilta osin pelissä noudatetaan normaaleja koripallosääntöjä.