Harjoitteita

Syöttöhippa

  • Pelataan rajoitetulla alueella, esimerkiksi lentopallokentänkokoisella alueella.
  • Kaksi oppilasta toimii hippoina.
  • Muut oppilaat liikkuvat rajatulla alueella joko juosten tai koripalloa kuljettaen.
  • Hipat eivät saa liikkua pallo kädessä kuin tukijalan varassa.
  • Tarkoituksena on polttaa vapaita oppilaita koskemalla heitä pallolla (ojentamalla).
  • Tätä varten hipat syöttelevät palloa toisilleen ja liikkuvat vapaiden oppilaiden luokse ilman palloa.
  • Poltettu oppilas liittyy hippojen joukkoon.

Ultimatea koripallolla

  • Pallo kädessä ei saa liikkua kuin tukijalan varassa.
  • Pelissä edetään syöttelemällä ja liikkumalla ilman palloa.
  • Maali syntyy, kun oman joukkueen pelaaja vastaanottaa syötön vastustajan maalialueella.

Pallonkäsittelyä juoksussa (edetään esimerkiksi etuperin sivurajalta toiselle ja takaperin takaisin)

  • Pallon pyörittäminen vartalon, pään ympäri
  • Pallon pyörittäminen kahdeksikkoa ilmassa samalla juosten
  • Kuljetus oikealla tai vasemmalla kädellä (lisää haastetta saa lisäämällä polvennostojuoksua, pakarajuoksua, vapaan käden pyörittämistä jne.)
  • Kädenvaihdot jalkojen välissä joka askeleella (sisäkautta sekä ulkokautta)
  • Erilaisia kuljetuskädenvaihtoja edessä, selän takana, jalkojen välissä jne.

Pallotaistelu kuljettaen

  • Jokaisella oppilaalla on pallo, jota he kuljettavat rajatulla alueella.
  • Pelissä kerätään pisteitä lyömällä toisten palloja pois alueelta sekä vältetään miinuspisteitä suojaamalla omaa palloa.
  • Pallon mentyä ulos alueelta haetaan pallo nopeasti ja palataan peliin.
  • Pelin lopuksi lasketaan pisteet.

Ulkopelaajan liikkeitä

  • Harjoitellaan tuolin tai kartion (kuvitellun puolustajan) takaa hyökkäysliikkeitä, jotka tehostavat korien tekemistä peleissä, esimerkiksi
    • heittoharhautus + ristiaskel + 1 pomppu + lay-up–heitto
    • syöttöharhautus + 1 / 2 pomppua + heitto.

Ylivoimatilanteiden harjoittelua

  • Harjoitellaan puolesta kentästä nopean hyökkäyksen tilanteita, jossa hyökkääjillä on pelaajaylivoima.
  • Esimerkiksi kaksi tai kolme hyökkääjää yhtä puolustajaa vastaan.
  • Harjoittelun tarkoituksena on opettaa nopeaa ja tehokasta korintekoa sekä luovaa pelinlukua.
  • Hyökkääjien ja puolustajien rooleja kannattaa vaihdella kiertoperiaatteella.

Heiton harjoittelua, heittokisoja

  • Tiputus kahdella pallolla
    • Heitetään vapaaheittoja jonossa siten, että jonon ensimmäinen heittää ensin.
    • Jos vapaaheitto menee ohitse, saa heittoa yrittää uudestaan haluamastaan paikasta.
    • Jos jonossa toisen pallo ehtii koriin ennen ensimmäistä, putoaa ensimmäinen heittäjä pelistä pois.
    • Korin tai putoamisen jälkeen pallo palautetaan nopeasti jonon ensimmäiselle.
    • Kisan voittaja on oppilas, joka jää viimeiseksi jäljelle.
  • 21 pistettä / Manhattan
    • Pelin ensimmäinen heittäjä aloittaa pelin vapaaheittoviivalta.
    • Heitetään palloa vuorotellen kohti koria.
    • Seuraava heittäjä saa heittää palloa siitä kohdasta, josta hän saa levypallon (pallo kädessä ei saa liikkua kuin tukijalan varassa).
    • Jos heitto menee koriin, saa heittäjä kaksi pistettä.
    • Pisteiden jälkeen hän saa jatkaa heittämistä rauhassa vapaaheittoviivalta niin kauan kunnes pallo menee koriin. Jokaisesta vapaaheitosta saa yhden pisteen.
    • Jos pelaajan heitto menee kokonaan ohi korista (ns. helaksi), putoavat heittäjän pisteet alaspäin lähimpään täyteen kymmeneen (0/10/20).
    • Helan jälkeen seuraava heittäjä aloittaa vapaaheittoviivalta.
    • Pelin voittaja on oppilas, joka saa ensin 21 pistettä.