Kisailuja ja kamppailuja

Kisailujen ja kamppailujen tarkoituksena on estää vastustajaa tekemästä suoritustaan ja samalla tehdä oma suoritus tehokkaammin ja nopeammin kuin vastustaja.

Kyynärpääpaini

Parit asettuvat istumaan selät vastakkain ja tarttuvat toisiinsa kyynärlukolla. Merkin saatuaan kamppailijat yrittävät pakottaa vastustajan oikean kyynärpään alustaan ja samalla estää oman kyynärpäänsä koskettamisen alustaan. Sama tehdään myös toiselta puolelta.

Kyynärpääpainin variaatio

Kamppailun voittamiseksi voi pakottaa kumman tahansa kyynärpään alustaan.

Pallotaistelu

Parit asettuvat vastakkain ja ottavat tasavertaisen otteen välissään olevasta pallosta. Merkin saatuaan he yrittävät saada pallon itselleen. Pallotaistelu voidaan suorittaa erilaisissa asennoissa: istuallaan, polviseisonnassa, seisten jne. Tehdään useita suorituksia.

Ylösveto

Parit istuvat kasvot vastakkain jalat koukussa ja jalkapohjat vastakkain. Tämän jälkeen molemmat ottavat toistensa käsistä tukevasti kiinni rannelukolla. Merkin saatuaan kisailijat yrittävät vetää parinsa ylös lattiasta. Tässä harjoituksessa parien olisi hyvä olla melko samanpituisia ja -painoisia. Ennen aloitusmerkkiä on hyvä varmistaa otteen turvallisuus.

Katerpillari

Parit asettuvat istumaan selät vastakkain molemmin puolin lattiassa olevaa merkkiviivaa. Merkistä kumpikin ryhtyy työntämään vastustajaansa taaksepäin käsillään ja jaloillaan. Työnnetään, kunnes jompikumpi ylittää kokonaan kisailijoiden välissä olleen merkkiviivan. Takapuolen ja kämmenien on pysyttävä lattiassa koko suorituksen ajan.

Jarrumies

Parit asettuvat peräkkäin konttausasentoon. Takana oleva pari tarttuu edessä olevan nilkasta kiinni ja pyrkii jarruttamaan tai estämään tämän etenemisen. Korostetaan etenijöille "painon" vetämistä perässä, ei saa potkia itseään irti otteesta. Rasitetaan molempia jalkoja vuorotellen sekä suoritetaan molemmat roolit.

Niskanuoran veto

Parit asettuvat lattialle kasvot vastakkain konttausasentoon ja pujottavat päänsä vyön tai muun tukevan nauhan muodostaman silmukan läpi. Pää tiukasti pystyssä ja käsillä lattiasta tukien yritetään vetää vastustajaa perässä. Se, kumpi saa vedettyä vastustajansa sovitun rajan yli, on voittanut.

Karkuun

Parit asettuvat seisomaan peräkkäin, ja takana oleva pari ottaa edessä olevasta vyötärösidonnan. Edessä oleva yrittää rynnätä eteenpäin ja karkaaman sidonnasta sekä vetää takana olevaa perässään. Takana oleva yrittää jarruttaa ja estää karkaamisyrityksen. Harjoitusta tehdään useita kertoja ja vaihdetaan rooleja.

Tallauskisa

Seisotaan vastakkain, kädet parin hartioilla. Pyritään tallaamaan parin varpaille ja samalla väistelemään hänen yrityksiään. Harjoitus suoritetaan parikisana, eli voittaja on se, kumpi ehtii tallata toista useammin.

Nilkkahippa

Parit seisovat kasvot vastakkain. Merkin saatuaan kamppailijat pyrkivät koskettamaan kädellä vastustajan nilkkoja. Oppilaita ohjataan hyökkäämään ja tekemään pisteitä. Pienemmillä oppilailla kamppailualue on syytä rajata. Kamppaillaan tietty aika tai määrättyyn pistemäärään asti.

Polvihippa

Parit seisovat kasvot vastakkain ja yrittävät merkistä läpsäyttää toistensa polvia. Otteluajaksi määrätään esimerkiksi minuutti ja katsotaan, kumpi saa kerättyä useampia osumia.

Säkkitaistelu

Parit asettuvat istumaan vastatusten voimistelupuomille. Aloitusmerkin saatuaan he yrittävät pudottaa vastustajansa alas puomilta iskemällä häntä esimerkiksi tyynyllä tai muulla vastaavalla pehmeällä välineellä. Ennen kamppailun alkua on huolehdittava kamppailualueen pehmustamisesta matoilla.

Säkkitaistelun variaatio

Sama periaate kuin säkkitaistelussa, mutta kamppailu suoritetaan seisten.

Lipunryöstö

Parit seisovat kasvokkain rajatulla alueella (esimerkiksi 2 x 2 metriä). Puolustava osapuoli laittaa roikkumaan lantiolleen lipun tai muun nauhan, jonka hyökkäävä osapuoli yrittää napata merkin saatuaan. Kisaillaan siitä, kuinka monta kertaa ehtii napata lipun tai nauhan esimerkiksi minuutin aikana.

Lipunryöstön variaatiot

1) Puolustava pari sijoittaa nauhan roikkumaan selkäänsä, jolloin hyökkääjän on pyrittävä hänen taakseen.
2) Molemmat parit asettavat nauhan roikkumaan vyötärölleen tai selkäänsä. Merkin jälkeen molemmat tavoittelevat vastustajansa nauhaa.

Vetokisat

Määrätään alue tai raja, mihin asti vastustaja täytyy vetää. Vetokisailu voidaan tehdä usealla eri tavalla:

  • Parit seisovat vastakkain eri puolilla rajaa, tarttuvat toisiaan käsistä rannelukolla ja merkin saatuaan yrittävät vetää vastustajan rajan yli.
  • Parit seisovat rajan molemmin puolin ja tarttuvat toisiinsa oikean käden kyynärlukolla. Merkin jälkeen yritetään vetää vastustaja rajan yli. Tehdään sama myös vasemmalla kädellä.

Käytetään vetämisessä erilaisia välineitä, muuten noudatetaan samaa periaatetta kuin edellä. Välineenä voi toimia naru, kuminen voimisteluvanne tms.
Kokeile erilaisia otteita!
Kokeile erilaisia asentoja!

Kaksi joukkuetta seisoo eri puolilla viivaa ja heidän välissään on esimerkiksi. naru. Jonojen ensimmäiset pitävät narusta kiinni. Muutoin joukkueen jäsenet muodostavat ketjun tarttumalla toisiinsa kyynärlukolla. Merkistä joukkueet yrittävät vetää toisensa viivan yli. Ketjun pitää pysyä ehjänä.

Raahaamiskisa

Harjoitus tehdään joukkuekisana. Muodostetaan kaksi joukkuetta ja rajataan kisailualue. Joukkueiden tehtävänä on raahata (= vetää) vastajoukkueenjäseniä oman kenttäpuoliskon takarajan yli. Reunan yli raahattu pelaaja joutuu sivuun. Vastustajan alueelta pois raahannut pelaaja voi palata takaisin peliin auttamaan joukkuettaan. Joukkue, jolta ensimmäisenä loppuvat pelaajat, on hävinnyt. Aloitus tapahtuu siten, että molemmat joukkueet lähtevät aloitusmerkin jälkeen omilta puoliskoiltaan hakemaan raahattavia vastustajia. Otteen saa ottaa vain käsistä tai vartalosta, ja yhtä vastustajaa voi raahata useampi pelaaja kerrallaan. Selästä tyrkkiminen ja jaloista vetäminen on ehdottomasti kielletty.

Raahaamiskisan variaatio

Sama periaate kuin raahaamiskisassa, mutta harjoitus tehdään patjojen päällä ja polvillaan nassikkapainiasennossa. Polvillaan suoritettavassa versiossa saa tarttua myös jalkoihin.

Työntökisat

Parit seisovat kasvot vastakkain ja tarttuvat toisiaan olka päistä. Merkin jälkeen yritetään työntää pari hänen takanaan olevan rajan yli. Tehdään useita suorituksia.

Parit seisovat kasvot vastakkain yhdellä jalalla. Molemmat nostavat kätensä eteen ylös sormet tiukasti yhdessä ja painavat kämmenet vastakkain. Merkin jälkeen yritetään työntää vastustaja pois tasapainosta. Kisaillaan siitä, kumpi onnistuu useammin työntämään vastustajan pois tasapainosta sovitun ajan kuluessa. Harjoitus suoritetaan molemmilla jaloilla.

Parit seisovat selät vastakkain ja tarttuvat toisiinsa kyynärlukolla. Merkistä he yrittävät työntää jaloillaan ja selällään toisiaan taaksepäin sovitun rajan yli.

Jalkapaini

Parit asettuvat vierekkäin selinmakuulle siten, että heidän päänsä osoittavat eri suuntiin. Tämän jälkeen he tarttuvat vastustajan puoleisella kädellä toisiaan tiukasti olkapäästä (tai kyynärlukolla). Lopuksi molemmat nostavat vastustajan puoleisen jalkansa ylös ja asettavat ne vastakkain. Merkistä yritetään työntää jalalla vastustaja pois makuuasennosta. Harjoitus tehdään useaan kertaan ja molemmilla jaloilla.

Härkä kehässä

Jaetaan luokka viiden oppilaan ryhmiin. Neljä oppilasta muodostaa piirin yhden oppilaan ympärille tarttumalla toisiaan käsistä. Piirin keskelle jäänyt yrittää murtautua "kehästä" ulos. Ulospääsyn jälkeen vaihdetaan "härkää", niin ettäjokainen on vuorollaan kehässä.

Kukonkannukset

Molemmat parit laittavat nauhan roikkumaan vyötärölleen siten, että nauhan toinen pää koskettaa lattiaa. Merkistä yritetään tallata vastustajan nauhan päälle. Se, kumpi onnistuu ensin,  voittaa kisan. Toiseen kiinnikäyminen ei ole sallittua.

Kukonkannusten variaatio

Sidotaan nauha vasempaan nilkkaan. Kaikki kisaajat ovat samalla rajatulla alueella. Merkin saatuaan kaikki alkavat hypellä oikealla jalallaan ja yrittävät tallata toistensa jaloista roikkuvien nauhojen päälle. Toiseen tarttuminen on kielletty. Viimeksi jäänyt voittaa kisan. Toistetaan kisailu toisella jalalla.

Kinkkauskisa

Parit asettuvat seisomaan kasvot vastakkain rajatulle alueelle esimerkiksi voimistelumatolle. Molemmat nostavat oikean jalkansa ylös ja tarttuvat tukevalla otteella vastustajan jalasta. Merkin jälkeen yritetään työntää vastustaja ulos alueelta jalasta työntämällä. Suoritetaan sama myös toisella jalalla.

Ratsukkotaistelu

Suoritetaan rajatulla alueella. Toinen parista toimii ratsuna ja toinen reppuselässä ratsastajana. Voidaan kisata kaksi ratsukkoa vastakkain tai kaikki ratsukot yhdessä. Tarkoituksena on saada muut ratsastajat pudotetuiksi ratsun selästä tai ratsukko pois tasapainosta. Viimeisenä pystyssä oleva ratsukko on voittaja. Huolehditaan osien vaihtamisesta.

Etunojataistelu

Parit asettuvat vastakkain etunoja-asentoon. Tarkoituksena on oma tasapaino säilyttäen saada pudotettua vastustaja pois käsien varasta. Vastustajaan saa tarttua ainoastaan hartioista ja käsivarsista. Voidaan kisata tiettyyn pistemäärään asti tai sovitun ajan. Tässä kamppailussa on tarpeellista huolehtia matto ainakin kisailijoiden ylävartalon alle. Voidaan tehdä myös siten, että punnerrusasennossa pidetään polvet maassa.

Sauvapaini

Parit asettuvat seisomaan vastakkain ja tarttuvat välissään olevaan sauvaan siten, että toinen asettaa ensin kätensä rinnakkain ja toinen näiden molemmin puolin. Merkin saatuaan pari alkaa painia vääntelemällä sauvaa ja yrittää saada vastustajan polvilleen. Kun tässä on onnistuttu, vaihdetaan käsien paikat päinvastaisiksi ja painitaan toinen erä.

Sauvapainin variaatio

Rajataan ottelualue. Parit asettuvat seisomaan vastakkain alueelle käsissään lyhyet, tukevat kepit, josta he pitävät kiinni molemmista päistä. He asettavat keppien keskikohdat vastakkain ja aloitusmerkin jälkeen yrittävät työntää toisensa alueelta ulos. Työntämiseen käytetään ainoastaan keppiä. Jos kaatuu tai joutuu alueelta ulos, on hävinnyt.

Tule ja ota

Jaetaan luokka 4–6 oppilaan joukkueisiin. Joukkueet asettuvat seisomaan omalle alueelleen riviin pienimmästä suurimpaan, toistensa peilikuvina. Joukkueen jäsenet numeroidaan samalla tavalla, molempien joukkueiden pienin jäsen on numero yksi jne. Joukkueiden väliin asetetaan pallo. Kun opettaja huutaa jonkin numeroista, niin kyseiset pelaajat molemmista joukkueista yrittävät ottaa pallon ja viedä sen omalle alueelleen. Estääkseen pallon viennin alueelle voi ilman palloa jäänyt pelaaja tarttua palloa kantavaa pelaajaa vartalosta tai käsistä ja pysäyttää hänet. Pallon saaminen oman joukkueen alueelle tuo joukkueelle pisteen, ja enemmän pisteitä kerännyt joukkue voittaa.

Matonvaltias

Ottelupaikka on paksumpi voimistelu- tai volttimatto (30 cm x 150 cm x 300 cm), jonka alla tai reunojen alla on tavallisia voimistelumattoja ns. turvamattoina.
Tarkoitus on työntää tai pudottaa kisailukaveri pois ottelualustalta.
Ottelu on hyvä toteuttaa joukkuekisana. Kaksi joukkuetta, joissa on saman verran, esimerkiksi kolme painijaa, jotka ovat suurin piirtein samankokoisia. Ottelun aloittavat joukkueiden pienikokoisimmat painijat. Voittaja säilyy keskellä ja hävinneen ottelijan joukkueesta astuu matolle aina seuraava painija.

Säännöt

  • Pyritään työntämään / vyöryttämään kisailukaveri pois alustalta.
  • Otteluasento on polvipainiasento, ja polvet on pyrittävä pitämään alustalla koko ajan – saa tarttua myös jalkoihin (ei kurkku- eikä pääsidontoja).
  • Voittaja on se, joka saa pudotettua toisen kisailijoista alustalta. Eli se häviää, kumpi ensin joutuu koskettamaan lattiaa jollain vartalonosallaan. Jos molemmat putoavat matolta, voittaja on se, joka on päällimmäisenä.