Nopeus ja ketteryys

Nopeus- ja ketteryysharjoitukset on tarkoituksenmukaista sijoittaa oppitunnin alkuosaan, alkujumpan yhteyteen, koska väsyneenä suoritettuina ne eivät vastaa tarkoitustaan. Nopeus- ja ketteryysharjoitukset saavat kestää korkeintaan noin 20 sekuntia kerrallaan.

Ketteryyskisa

Toinen parista on korkeassa konttausasennossa ja toinen hyppää konttausasennossa olevan yli toiselle puolelle ja heti perään sukeltaa tämän vatsan ali takaisin lähtöpaikalleen mahdollisimman nopeasti. Suoritetaan useita kertoja ja muistetaan roolien vaihtaminen.

Ketteryyskisan variaatio

Ketteryyskisan variaatio

Sama aloitusasento, mutta "kiertoa" tekevän parin täytyy pitää konttausasennossa olevan parin vartalosta kiinni. Suoritetaan nopeuskisana ja annetaan oppilaiden ratkaista paras tapa suorittaa liike, kunhan vain ote säilyy. (Ongelmatapauksissa voi johdatella mielikuvalla kuperkeikasta.)

Kiertokamppailuja

Näissä kamppailuissa pyritään kiertämään tai kääntymään toisen selän taakse ketterämmin ja nopeammin kuin kisailupari. Pienemmillä oppilailla syytä käyttää jotakin tavoiteltavaa merkkiä, esimerkiksi nauhaa niskassa. Kun toinen on saanut napattua parin nauhan, hän on voittanut kisan.

Ketteryyskisan variaatiot

  1. Molemmat ovat konttausasennossa päät eri suuntiin, kyljet kiinni toisissaan. Aloitetaan merkistä ja pidetään koko ajan polvet lattiassa.
  2. Molemmat ovat päinmakuulla vierekkäin päät eri suuntiin. Aloitetaan merkistä. Harjoitus voidaan tehdä joko pitämällä vatsa kiinni alustassa koko ajan tai sitten saa nousta polville.
  3. Toinen parista on konttausasennossa pantteriasennossa ja toinen hänen edessään jaloillaan pitäen rintaansa ja käsiään "pantterin" hartioilla. Merkin saatuaan edessä oleva yrittää kiertää pantterin taakse pitäen käsiään koko ajan tämän hartioilla. Pantteri pyrkii vastaavasti kiertämään karkuun ja estämään taakse pääsemisen.

Nopeuskisoja

Suoritetaan parikisana. Parit käyvät vastakkain määrättyyn lähtöasentoon ja merkin saatuaan nousevat seisomaan mahdollisimman nopeasti. Seisomaan päästyä laitetaan kädet vastassa olleen parin hartioille, ja tämän ensimmäisenä tehnyt on voittanut. Käytetään useita erilaisia lähtöasentoja:– päinmakuulla, kädet vartalon vieressä ja jalat suorina – selinmakuulla, kädet ja jalat suorina– täysistunnassa kädet reisien päällä – täysistunnassata ja kädet kyynärpäitä myöten ristissä, pitäen käsiä ristissä koko ajan eli käsillä auttamatta– selinmakuulla, kädet rinnan päällä ristissä koko suorituksen ajan
– päinmakuulla, kädet pidettyinä kiinni selän takana ja irrottamatta ylösnousun aikana.

Nauhanryöstö

Toinen parista laittaa nauhan housun vyötärölle roikkumaan ja käy päinmakuulle alustalle. Toinen on polvillaan päinmakuulla olevan vieressä kädet tämän hartioilla. Alla oleva pari pyrkii nousemaan seisomaan, ja päällä oleva pari puolestaan yrittää napata vyötäröllä roikkuvan nauhan, ennen kuin toinen on seisomassa. Muistetaan vaihtaa rooleja.

Nauhasta kiinni

Parit asettuvat vastakkain konttausasentoon. Yritetään tarttua vastustajan nauhaan kiinni samalla kun suojataan omaa nauhaa vastustajan yrityksiltä. Tarkoituksena on liikkua nopeammin ja ketterämmin kuin vastustaja. Liikkuminen tapahtuu konttaamalla. Toiminta aloitetaan merkistä ja toistetaan useita kertoja.

Käsiläimäyttely

Suoritetaan parien välisenä reaktiokisana. Parit asettuvat seisomaan kasvot vastakkain. Toinen asettaa kätensä eteen kämmenet alaspäin. Toinen puolestaan asettaa kätensä näiden yläpuolelle samalla tavoin siten, että koskettaa kevyesti alla olevien käsien selkämystä. Pareista se, jonka kädet ovat alapuolella, yrittää koskettaa toisen parin käsien selkämystä. Vastaavasti toisen tehtävänä on yrittää vetää kätensä pois ennen kosketusta. Väistöliikkeen saa kuitenkin aloittaa vasta kun käsikosketusta yrittävä liikauttaa käsiään. Jos kosketusyritys on onnistunut, jatketaan samalla tavalla. Mikäli yritys epäonnistuu, vaihdetaan käsien paikat päinvastaisiksi ja vaihdetaan osia. Näin jatketaan, kunnes jompikumpi on saanut sovitun määrän kosketuksia.

Käsiläimäyttelyn variaatio

Muuten toimitaan samalla tavalla kuin edellä, mutta aloittaminen tapahtuu pitämällä käsiä nyrkissä rystyset vastatusten parin kanssa.

Kahdeksikon konttaus

Toinen parista asettuu leveään haaraseisontaan ja toinen konttaa jalkojen ympäri tehden kahdeksikon muotoista rataa. Huolehditaan osien vaihdosta. Voidaan suorittaa myös kilpailuna.

Kahdeksikon konttauksen variaatio

Muodostetaan 4–6 oppilaan joukkueita. Joukkueet asettuvat riviin seisomaan leveään haara-asentoon. Merkistä rivin ensimmäinen alkaa kontaten pujotella toisten jalkojen välistä. Pujoteltuaan koko rivin läpi hän nousee seisomaan ja asettuu rivin jatkoksi. Seuraava saa lähteä liikkeelle, kun edellinen on noussut seisomaan. Kaikki joukkueen jäsenet tekevät vuorollaan saman, ja nopein joukkue voittaa.

Alueen valtaus

Toinen parista asettuu puolustamaan aluetta, joka merkitään voimisteluvanteella tai muulla vastaavalla. Toisen tehtävänä on yrittää "vallata" alue astumalla sinne, mihin riittää alueen koskettaminen jalalla. Puolustaja pyrkii estämään pääsyn alueelle liikkumalla koko ajan nopeasti alueen ja valtaajan väliin. Painotetaan nopeaa liikkumista ja harhautuksia, repiä ja tyrkkiä ei saa. Harjoituksessa tehdään molemmat osat.

Taaksehiivintä

Jaetaan oppilaat neljän ryhmiin. Ryhmät asettuvat jonoon kädet edessä olevan lantioilla. Merkistä jonon ensimmäinen yrittää koskettaa jonon viimeistä. Kolme muuta jonossa olijaa yrittävät estää kosketuksen liikkumalla joukkueena ja siten suojaamalla jonon viimeistä. Vaihdetaan paikkoja useasti siten, että jonon ensimmäinen siirtyy aina viimeiseksi, jolloin jokaiselle tulee aina uusi paikka ja tehtävä.

Pukkihyppely

Toinen parista asettuu pukiksi eli käy noin hartioiden levyiseen haaraseisontaan, koukistaa hieman polviaan ja kumartuu eteen siten, että nojaa kyynärpäillään tukevasti polviinsa sekä pitää päänsä alhaalla. Toisen tehtävänä on hypätä takaa haarahypyllä pukin yli. Haarahypyssä korostetaan omaa ponnistusta ja otetta pukista lonkan päältä (ei hartioista). Heti yli päästyään sukelletaan pukkina olevan parin jalkojen välistä taakse ja suoritetaan sama uudelleen. Muistetaan osien vaihto. Pienemmät oppilaat voivat olla pukkina kananmuna-asennossa (polvi-istunta, eteentaivutus ja pään painaminen polviin).

Reaktiolähdöt

Reaktiolähdöt toimivat hyvänä nopeus-ketteryysharjoituksena. Niissä tehdään juoksulähtöjä erilaisista lähtöasennoista ja juoksumatkaksi riittää 5–10 metriä eli korostetaan lähtöjen räjähtävyyttä. Käytetään useita erilaisia näkö- ja kuuloaistiin liittyviä lähetystapoja. Harjoituksessa tehdään 5–10 lähtöä.

Numerojuoksu

Jaetaan oppilaat 3–5 hengen ryhmiin. Ryhmät asettuvat seisomaan jonoon viivan taakse. Jokaisella oppilaalla on oma numeronsa ryhmässä (ykköset, kakkoset jne.). Kun opettaja huutaa jonkin numeroista, kyseiset oppilaat lähtevät juoksemaan ja käyvät sovitun merkin (5–15 metrin  päässä) luona. Ensimmäisenä omalle paikalleen saapunut tuo joukkueelleen pisteen.

Karhunpennun testirata