Luokat 5–6

Tuntimalli 1

Kettuhippa 

Tallauskisa

Kinkkauskisa

  • molemmin jaloin

Reaktiolähdöt

  • 6–10 lähtöä
  • välissä riittävä palautus

Pukkihyppely

  • 5 x 5 kierrosta

Ratsukkotaistelu

  • molemmat roolit ainakin 2 x

Venyttely

Tuntimalli 2

Kierretään liikuntatilaa ympäri ja opettajan merkistä käydään kyykyssä, hypätään vartalo ojennettuna ilmaan, käydään vatsallaan, käydään istuallaan jne.

Kannetaan paria sovittu matka eri tavoilla reppuselässä, hartioilla ns. palomiesotteella, sylissä painiotteella, tartutaan paria vyötäröltä kiinni ja nostetaan ilmaan, tehdään sama sekä edestä että takaa.

Venyttely

Numerojuoksu

  • 3–5 oppilasta joukkueessa
  • Tehdään riittävän kauan, jotta kaikille tulisi useita suorituksia.

Etunojataistelu

  • Jos ottelut ovat lyhyitä, niin ainakin 6 x.
  • Eri vastustajien kanssa

Pallotaistelu

  • Eri asennoissa
  • 5–6 x 30 sekuntia
  • Otteen irrotessa pallosta aloitetaan heti uudestaan.

Jalkapaini

  • 3 x molemmilla jaloilla

Venyttely

Tuntimalli 3

Käsipalloa

  • Pallon kanssa ei saa liikkua, vaan se on syötettävä oman joukkueen jäsenille.
  • Vastustajan syöttö- ja maaliheittoyrityksiä saa estää tarttumalla käsiin tai sitomalla vartalosta.
  • Pudottuaan pallo on vapaasti pelattavissa.

Venyttely

Alueen valtaus

  • 4 x molemmat roolit

Lipun ryöstö

  • molemmat kisat 4 x 30 sekuntia

Vetokisa

  • Välineenä naru
  • Otteet sekä oikealla että vasemmalla kädellä erikseen ja molemmilla yhtä aikaa
  • Kaikilla eri otteilla 2 x (yht. 6 kisaa)

Työntökisa

  • Vaihdetaan paria tarpeen mukaan.

Kottikärryviesti

Venyttely

Tuntimalli 4

Sisäjalkapalloa

  • vastustajaa saa estää tarttumalla ja sitomalla käsistä ja vartalosta tyrkkiminen ehdottomasti kielletty

Venyttely

Karkuun

  • Molemmat roolit 3 x

Raahaamiskisa

Koulupainia

  • Yhden minuutin otteluita
  • 5–6 ottelua jokaiselle
  • Etsitään joka otteluun uusi pari.

Venyttely ja rentoutuminen

Tuntimalli 5

Polttopalloa

Numerojuoksu

  • nopeaan tahtiin
  • Mukaan voi liittää erilaisia tehtäviä, esimerkiksi kuperkeikka ennen juoksua.

Venyttely

Taaksehiivintä

  • Kaikki roolit 2 x
  • Vaihdot melko nopeassa tahdissa

Härkä kehässä

  • Jokainen on härkänä 2 x.

Maton valtias ja koulupaini otteluita rakennetaan suorituspaikkoja mahdollisuuksien mukaan ja kierrätetään ottelijoita niillä.

Venyttely ja rentoutuminen

Tuntimalli 6

Ketjuhippa

Kinkkauskisa, 3 ottelua 

Parin kantaminen

  • eri tavoilla 4–5 suoritusta

Venyttely

Matonvaltiasturnaus

  • Otetaan mukaan kaikki vapaaehtoiset.
  • Otteluvuoroaan odottavat sekä turnaukseen osallistumattomat tekevät sillä aikaa kiertoharjoitteena tuttuja harjoituksia.

Venyttely