Kuntosalikäyttäjän muistilista asiakkaalle

Sinun on hyvin tärkeää oppia tekemään jokainen harjoitusliike alusta alkaen oikein, ja opittava myös ymmärtämään, mitä lihasta tai lihasryhmää olet milloinkin harjoittamassa. Huono tekniikka ja väärät tottumukset suuntaavat harjoittelusi väärin, vievät siitä tehoa ja lisäävät aivan turhaan loukkaantumisriskiä, kun lihaksesi joutuvat työskentelemään väärillä ja epäedullisilla työkulmilla.

  • Hallitse aina jokaisen sarjan jokainen toisto sen jokaisessa työvaiheessa. Opettele harjoitusliike ensin niin keveillä painoilla, että pystyt vaikeuksitta tekemään sitä 15–20 toistoa ja ”löydät” kohteena olevat lihakset.
  • Muista, että kuntosaliharjoittelussa ei ole kyse painonnostosta, jossa pyritään nostamaan maksimaalisia painoja mahdollisimman nopeasti. Sinun on pystyttävä koko ajan säilyttämään tuntuma kulloinkin työskenteleviin lihaksiin, joten käytä juuri sinulle sopivia painoja ja vastuksia harjoittelussasi mahdollisimman oikeilla ja puhtailla liikeradoilla ja vältä nivelten yliojennuksia. Jos et ole varma jonkin harjoitusliikkeen tekotavasta ja tekniikasta, kysy neuvoa ohjaajaltasi.
  • Keskity aina siihen mitä teet, pyri löytämään yhteys mielesi ja kulloinkin työskentelevien lihasten välillä.
  • Hengitä jokaisen toiston aikana. Perussääntö on hengittää ulos voittavan työvaiheen aikana ja sisään peräänantavan työvaiheen aikana. Keskustele hengitystekniikan yksityiskohtaisesta soveltamisesta eri liikkeissä ohjaajasi kanssa.

Kuntosalilla harjoittelee samanaikaisesti paljon ihmisiä, joten on kaikkien edun mukaista olla huomaavainen muita kohtaan ja pitää kiinni tietyistä säännöistä.

  • Tee omat sarjasi turhia viivyttelemättä ja vapauta harjoituspaikka seuraavalle. Vuorottelu sujuu hyvin yhteistyössä!
  • Vaihda omat harjoituspainosi levytankoon yksi painolevy kerrallaan, vuorotellen molemmilta puolilta ja palauta painolevyt aina käytön jälkeen niille varattuihin telineisiin. Siivoa jälkesi!
  • Älä pudottele painoja lattiaan tai hellitä vastusta taljassa tai koneessa yhtäkkiä.
  • Tarkista aina ennen käyttöä onko laite / tanko / käsipaino kunnossa ja ehjä, ovatko lukot kunnolla paikoillaan, onko painopakan säätösokka kunnolla paikoillaan, ovatko penkkien ja telineiden säätösokat paikoillaan ja säädöt juuri sinulle sopivat.
  • Varmista koneissa oikeat säädöt nivelpisteille ja käytä turvavyötä, jos koneessa sellainen on.
  • Pidä kätesi kaukana koneiden ja taljojen liikkuvista osista, ja varmista, etteivät jalkasi tai kätesi pääse lipeämään jalkatuilta, rullilta tai kädensijoilta eikä vartalosi pääse liukumaan  tai kiertymään väärään asentoon.
  • Huomioi muut harjoittelijat, anna ja pyydä apua tarvittaessa. Hyvä tapa on pitää pyyhettä mukana ja pyyhkiä penkki käytön jälkeen puhtaaksi hiestä.
  • Käytä järkeäsi ja vältä turhia riskejä!