Harjoitteita

  • Jonopallottelu – Pallo liikkuu verkon yli heittämällä alakautta, yläkautta, yhdellä kädellä tai sormilyönnillä, hihalyönnillä, ala-aloituksella jne. Oppilaat liikkuvat verkon ali vastakkaisen jonon viimeiseksi. Liikkeeseen voi lisätä tehtäviä, kuten kuperkeikat, juoksut, hyppyradat jne.
  • Seinäpallottelu – Ryhmä yrittää estää palloa putoamasta lattiaan. Jonon ensimmäinen heittää tai lyö pallon seinään, josta kimpoavan pallon seuraava toimittaa samalla tavalla seinään. Heittäjä/lyöjä siirtyy aina jonon viimeiseksi.
  • Heitto korilevyyn. Kimpoava pallo yritetään saada koriin sormi- tai hihalyönnillä.
  • Katso kohdasta pelimuotoja – yhden kosketuksen pelit

Kohdassa pelimuotoja olevat yhden kosketuksen pelit soveltuvat erinomaisesti myös eri tekniikoiden harjoitteluun.

I-tason pallotemput

Perusliikkeenä on pallon heitto ylös (noin 4─6 m) ja lisäliike

  • Pallonheitto kahdella kädellä alakautta ylös (4─6 m) ja pallon kiinniotto (1 piste)
  • Pallonheitto kahdella kädellä alakautta ylös (4─6 m), käsien taputus yhteen selän takana 2 krt ja pallon kiinniotto (2 pistettä)
  • Pallonheitto kahdella kädellä alakautta ylös (4─6 m), kahdella kädellä kosketus lattiaan jalkojen välissä ja pallon kiinniotto (3 pistettä) 
  • Pallonheitto kahdella kädellä ylös alakautta (4─6 m), ja pallon kiinniotto istualtaan (3 pistettä)
  • Pallonheitto kahdella kädellä alakautta ylös  (4─6m), käsien taputus molempien reisien alla sekä selän takana ja pallon kiinniotto (4 pistettä)
  • Seisotaan viivalla jalat rinnakkain leveässä haara-asennossa, pallon heitto kahdella kädellä alakautta ylös (4─6 m), pyörähdys 360 astetta ja pallon kiinniotto lähtöasennossa. (5 pistettä) 
  • Seisotaan viivalla jalat rinnakkain leveässä haara-asennossa, pallon heitto kahdella kädellä alakautta ylös (4─6 m), pyörähdys 360 astetta oikean kautta ja pallon kiinniotto. Välittömästi uusi heitto ylös ja pyörähdys vasemman kautta ja pallon kiinniotto lähtöasennossa. (6 pistettä) 
  • Pallonheitto alakautta kahdella kädellä ylös (4─6 m), käynti istualla, nousu lähtöasentoon ja pallon kiinniotto (7 pistettä)
  • Pallonheitto alakautta kahdella kädellä eteenpäin. Juoksu kahden lattialle sijoitetun vanteen kautta. Ensimmäiseen vanteeseen kosketus yhdellä jalalla, toiseen vanteeseen kosketus tasahypyllä ja pallon kiinniotto vanteen ulkopuolella ilmasta. Lähtöpaikka 2 m ensimmäisestä vanteesta ja vanteiden etäisyys toisista 1,5 m. (7 pistettä)
  • Pallonheitto kahdella kädellä alakautta ylös (4─6 m), pallon kiinniotto selältään reisien takaa (8 pistettä)