Pelimuotoja

Yhden kosketuksen pelit

Suoritusvuorossa oleva pelaaja pelaa koko kenttäalueen. Kentälle tuleva pelaaja tulee jonosta pelialueen takaa tai sivusta, jonne suorituksen tehnyt pelaaja siirtyy välittömästi toimitettuaan pallon verkon yli vastapuolelle.

  • Alakauttaheittelypeli eli heitto ja kiinniotto alakautta. Tällä haetaan hihalyönnin alkeita.
  • Yläkauttaheittelypeli eli kaariheittoja pään yläuolelta. Tällä haetaan sormilyönnin alkeita.
  • Koppi-sormilyöntipeli eli kopin jälkeen jatketaan sormilyönnillä omasta alakauttaheitosta.
  • Koppi-hihalyöntipeli eli sama kuin edellinen mutta sormilyönnin tilalla on hihalyönti.
  • Sormi-tai hihalyöntipeli oppilaan taitotason mukaan
  • peli vapailla kosketuksilla

"Supertiikerit" luokkajoukkueiden koululentispeli 5.─6.-luokille

Katso video Supertiikerit

1. Pelin tarkoitus

Lentopallo on joukkuepeli, jota pelaa kaksi joukkuetta verkon kahtia jakamalla pelikentällä.

Peliajatus on, että kumpikin joukkue lyö pallon sääntöjen mukaisesti verkon yli yrittäen saada sen koskettamaan vastustajan kenttää sekä estää palloa koskettamasta omaa kenttää.

2. Pelikenttä ja välineet

Pelikentän pituus on 13,40 m ja leveys 6,10 m ja iskurajan etäisyys on 2,2 m keskilinjasta.
Aloitusrajan etäisyys on 4,5 m keskilinjasta.

Pelikenttää rajoittavat 5 cm:n levyiset rajat. Myös keski- ja iskurajat ovat 5 cm:n levyiset.
Aloitusalue on 4,5 metriä keskilinjasta. Syöttöalue on koko kentän takarajan mittainen alue.

Verkon korkeus on 210 cm.
           
Ottelun erotuomari valitsee pelipallon. Pelipallona tulee kuitenkin käyttää minipalloa (ympärysmitta 62─64 cm, paino 240─260 g, paine 0,30 - 0,325 kg/cm2) tai Minivolleyball-pehmopalloa.

3. Pelin kulku

Joukkue:  Joukkueet voivat olla tyttö-, poika- tai sekajoukkueita. Niiden tulee kuitenkin olla luokkajoukkueita. Joukkueeseen kuuluu enintään 10 pelaajaa, joista kierrosvaihtoon on osallistuttava vähintään 5 pelaajaa. Kentällä on kerrallaan 4 pelaajaa ja aloituksenvaihdon tapahtuessa suoritetaan kierrosvaihto siten, että I paikan pelaaja poistuu kentältä, II paikan pelaaja siirtyy I paikalle, III paikan pelaaja siirtyy II paikalle ja IV paikan pelaaja III paikalle. Pelaaja numero 5 tulee vaihdosta IV paikalle.
Seuraavan aloituksenvaihdon tapahtuessa suoritetaan kierrosvaihto kuten edellä ja pelaaja numero 6 tulee vaihdosta IV paikalle, seuraavaksi pelaaja numero 7 jne.

Joukkueen valmentajan tulee ilmoittaa ennen ottelua, monenko pelaajan kierrosvaihtoa joukkue tulee käyttämään. Mikäli kaikki pöytäkirjaan merkityt pelaajat osallistuvat kierrosvaihtoon, ei joukkueella ole oikeutta normaaliin pelaajavaihtoon. Mikäli joukkueen kaikki pelaajat eivät osallistu kierrosvaihtoon, toimivat loput pelaajat vaihtopelaajina ja joukkueella on oikeus normaaliin pelaajavaihtoon (4 pelaajavaihtoa / erä).

Kierrosvaihto: Mikäli pelaaja loukkaantuu pelipaikalla eikä joukkueella ole mahdollisuutta suorittaa pelaajavaihtoa, joukkue siirtyy neljän pelaajan järjestelmään, jos joukkue aloitti 5 pelaajan kierrosvaihdolla. Jos joukkue aloitti 6 pelaajan kierrosvaihdolla se siirtyy 5 pelaajan kierrosvaihtoon. Jos joukkue muusta kuin näistä syistä johtuen pelaa vajaana (4 pelaajaa) merkitään se hävinneeksi ottelun 0─2 (0─15, 0─15).

Aloitus tapahtuu ala-aloituksena tai sormialoituksena omasta heitosta. Käsialoitus on sallittu. Aloitusraja on 4,5 metriä keskilinjasta.

Sijoittuminen aloituksen vastaanotossa: Aloituksen vastaanotossa täytyy I paikan pelaajan olla vastaavan etupelaajan, toisin sanoen III paikan pelaajan takana. Myös kaikkien etupelaajien II paikan, III paikan ja IV paikan pelaajien tulee sijoittua verkon suuntaisesti oikeaan järjestykseen siten, että II paikan pelaajan tulee olla III paikan pelaajan oikealla puolella lähempänä oikeaa sivurajaa ja vastaavasti III paikan pelaajan tulee olla IV paikan pelaajan oikealla puolella.

Takapelaajan toiminta: Takapelaajan eli I paikan pelaajan toimintaa rajoitetaan iskurajalla. Tällöin takapelaaja ei saa torjua eikä suorittaa etukentän hyökkäystä iskurajan sisäpuolelta, lukuun ottamatta hihalyöntiä ja normaalia sormilyöntiä.

Tarkennuksia

  • Pistelasku tapahtuu koko ottelun ajan juoksevin pistein (joka pallosta piste). Ottelut pelataan kahden voittoerän peleinä.
  • Vastaanottavan joukkueen toinen kosketus voi olla myös koppi. Kopin jälkeen suoritus jatkuu heitolla itselle, josta suoritus jatkuu tavanomaisesti viivyttelemättä.
  • Pallo ei saa mennä kopin jälkeisenä suorituksena verkon yli.
  • Kopin jälkeen pallon kanssa liikkuminen on kielletty, mutta kääntyminen on sallittu.
  • Kaatuminen suorituksen aikana on sallittu, ja kaatumisesta suoritus saa jatkua ylösnousun jälkeen (pallo ei saa koskea lattiaa).