Luokat 5-9 luokat ja toinen aste

Lajia on esitelty seuraavan demon muodossa yli 300 koululle eri puolilla Suomea. Kaksoistunti liikuntasalissa antaa hyvän lähdön lippupallon pelaamiseen. Demossa käydään läpi olennaiset tekniikat viitepelien avustamina. Lopuksi voidaan pelata. Valmiiksi monistetut pelikirjat auttavat hahmottamaan kuvioita.

Pienemmille oppilaille (1.-4. luokat) pelaamiseen riittäää hyvin viitepeli NFL ultimate (ks. kohta 2 alla) sekä pallon käsittely ja lipunryöstöleikit.

5. luokkalaiset ja vanhemmat oppilaat omaksuvat hyvin pelin säännöt ja alkavat kehitellä pelejä itse. Kun muutamat perussäännöt, kuten aloituslinja ja neljä yritystä on sisäistetty, lippupallo on kuin mikä tahansa pallopeli, jossa juostaan vapaaseen paikkaan ottamaan pallo kiinni.

Toisen asteen oppilaille voi ottaa käyttöön lisää sääntöjä (ks. kohta 9 alla) ja vaikeampia pelejä.

Lisää tietoa lippupallosta (SAJL)

1. Tutustuminen palloon

  • pareittain heittoharjoittelua kahdessa rivissä
  • huomioi turvallisuusseikat - rauhallisia, tarkkoja heittoja

2. Opetuskeskustelu

Oikea ote pallosta

  • etusormi pallon päässä olevan viivan päällä, muut nauhalla
  • purista palloa sormilla, kämmenen ja pallon väliin jää pieni väli
  • mitä pienempi käsi, sitä enemmän ote on pallon päästä kiinni

Heittoliike

  • astu lyhyt askel kiinniottajaa kohti heittokäden vastaisella jalalla
  • heittoliike aloitetaan pään yläpuolelta, kyynärpää edellä
  • heilauta käsivartta ja rannetta voimakkaasti heitossa
  • liikerata: peukalo osoittaa korvaan ja päätyy vastakkaisen etutaskun kohdalle

Kiinniottaminen

  • katso pallon kärkeä
  • ota pallo kiinni sormilla
  • ylös suuntautuneissa heitoissa peukalot yhteen
  • alas suuntautuneissa heitoissa pikkusormet yhteen
  • muista joustaa käsillä

3. Viitepeli NFL Ultimate (aivan kuin frisbeellä)

  • suorakaiteen muotoiset maalialueet ovat kentän päissä – maali = 6 pistettä
  • pallon pudottaminen vaihtaa hyökkäysvuoron, pallon kanssa ei voi juosta
  • pelissä hahmotetaan maalialue
  • syötönkatko ja miesvartiointi

4. Opetuskeskustelu: aloituslinja ja -komento

  • aloituslinja: pallon levyinen neutraali alue, jonka eri puolilla hyökkäys ja puolustus
  • aloituskomento: "down-set-hut-hut-hut!", hyökkäyksellä oma lähtösignaali, hyökkääjät sekunnin ajan paikoillaan
  • puolustus reagoi: he voivat liikkua vapaasti, reagoivat juoksuun tai heittoon

5. Taito: pitkä aloitussyöttö ja koukkukuvioharjoitus (kolme pelaajaa)

  • sentterin aloitussyöttö: leveä haara-asento, polvet koukussa, peukalo nauhoilla pallosta, katse eteenpäin, rento ranneliike
  • laitahyökkääjä: juoksee 6 metriä eteenpäin ja kääntyy 180 astetta taaksepäin ottaa pari askelta = koukku (hook) -kuvio
  • pelinrakentaja: huutaa aloituskomennon ja heittää pallon laitahyökkääjälle, kun tämä on päättänyt kuvionsa
  • kierrätetään rooleja: pallon kiinniottanut pelaaja on sentteri, sentteri pelinrakentajaksi ja pelinrakentaja laitahyökkäjäksi

6. Viitepeli: pelinrakentajapallo

  • sentteri antaa pitkän aloitussyötön (shotgun snap)
  • pelinrakentaja saa heittää rauhassa ilman häirintää
  • lähdetään liikkeelle puolestavälistä kenttää
  • käytössä vain yksi eteenpäinsyöttö aloituslinjan takaa ja neljä yritystä maalialueelle
  • kiinniottaja vaihtuu pelinrakentajaksi, pelinrakentaja sentteriksi, eri pelaajat kokeilevat näitä pelipaikkojasentteri toimii myös pallon kiinniottajana
  • kiinniottopaikka on aina seuraava aloituslinja
  • vapaan paikan etsiminen, porrastaminen: lyhyt ja pitkä heitto, voi käyttää koukku-, ulos- ja pommikuvioita
  • vapaa puolustajan (safety) rooli

7. Taito: lipunryöstäminen (puolustaminen)

  • lippuvöiden pukeminen, vyöt molemmille puolille lantiota, paidat housuihin
  • lipun suojaaminen kiellettyä eli kädellä ei saa estää toista liputtamista
  • lippupallopankkiirina toimii opettaja; leikissä kuka tahansa voi ottaa lipun keneltä tahansa ja jättää sen maahan, josta pankkiiri kerää niitä; kun pelaajan molemmat liput viety, tämä voi hakea uudet pankkiirilta
  • liputuslypsäminen: yksi liputtaa ja muut juoksevat merkityltä alueelta jommalta kummalta puolelta ohi

Juokse maaliin

  • annetaan järjestysnumerot kahdelle eri joukkueelle, jotka seisovat oman maalialueensa takarajalla
  • huudetaan numero ja heitetään pallon numeroa vastaavalle pelaajalle, joka pyrkii juoksemaan maalialueelle
  • samanaikaisesti samalla numerolla oleva vastustaja pyrkii liputtamaan pelaajan

8. Pelataan NFL-lippupalloa

  • esitellään keskushyökkääjän rooli ja mahdollisuus juosta pallon kanssa ja kerrotaan, että on olemassa hämäyspelejä
  • aloituslinjan yli edettyään pallollinen pelaaja ei voi syöttää palloa enää, sama pätee jos saa pallon heitosta kiinni aloituslinjan etupuolella
  • pallollinen pelaaja pyrkii juoksemaan maaliin aloituslinjan ylitettyään
  • hyökkäyksellä on neljä yritystä päästä tavoitelinjan (keskilinja) yli, jonka jälkeen saa vielä uudet neljä yritystä
  • puolustajien tehtävä on pyrkiä liputtamaan juoksupeli mahdollisimman ajoissa tai katkaista heitto

9. Lisää sääntöjä

  • puolustajat pelaavat aluksi miesvartiointia; yksi heistä on vapaa puolustaja, joka varmistaa läpijuoksut ja pitkät heitot
  • taitojen karttuessa voi ottaa blitzaussäännön käyttöön, 7 m päästä aloituslinjasta puolustaja ryntää tavoitteenaan liputtaa
  • myös aluepuolustamista voi kokeilla ja pelata vaikeampia hyökkäyspelejä